Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin

Zdroj: Michelin
17
Fotogalerie

Pneumatika bez vzduchu není mrtvá. Michelin UPTIS používají kurýři, ale cesta do praxe bude ještě dlouhá

Oživeno 2. září 2024 | V původním článku níže představujeme krásný projekt bezvzduchové pneumatiky Michelin UPTIS (Unique Puncture-proof Tire Systém). Už na jaře 2023 se mluvilo o startu v roce 2024, ale rok 2024 se překlopil do poslední třetiny a futuristické pneumatiky stále nejsou vidět ani v ulicích, ani v reklamách. A tak jsme se zeptali přímo v Michelinu.

„Dodnes je UPTIS jediným AIRLESS řešením, které se testuje v reálných podmínkách na veřejných silnicích. Michelin v roce 2023 zahájil dvě obchodní partnerství: s DHL v Singapuru a La Poste ve Francii. Tyto testy potrvají do konce roku 2025, cílem je získat analytická data a zkušenosti z reálného provozu,“ uvádí Michelin.

UPTIS ve službách DHL a francouzské pošty:

Co číst mezi řádky? Já si aktuálně dostupné informace vysvětluji tak, že se „něco děje“, ale na revoluci to zatím nevypadá. A není divu. Pneumatika je s námi více než jedno a čtvrt století. Dosud se měnila jen velmi pomalu a většinou uvnitř měla vzduch. Teď tu je něco zásadně odlišného po konstrukční i vizuální stránce a bude trvat, než si to získá důvěru.

clw97xpd43rc512o76mkk7pik-airless-tires-michelin-tweel.full.jpg
Michelin vyvíjí UPTIS od roku 2017, ale už pět let před tím ukázal cestu projekt TWEEL. Už ten měl odolný běhoun a pružné paprsky.
clixmx42e04u10tqb86yp24bq-vision.full.jpgcliyjj0bi0to90unafxb44hem-vision.full.jpg
Tohle jsou původní představy o tom, jak by mohl UPTIS vypadat. 
clw97xt1z3ptl13on19006y99-roue-lunaire.full.jpg
Michelin spolupracuje i s NASA a kolo, které se v mnohém podobá UPTISu, se v rámci projektu Artemis podívá na Měsíc.

Michelin se i nadále orientuje na flotily lehkých komerčních vozidel určených k dopravě na poslední míli. Pokud se UPTIS osvědčí tam, může se vydat i dále směrem k běžným spotřebitelům. Ale vypadá to, že letos je nebude, spíše je to proces na dlouhé roky…


Pneumatikám bez vzduchu nehrozí defekt, Michelin je už začíná vyrábět. Ze sci-fi na skutečné silnice

Původní článek z 6. května 2023 | Když se na veřejnost poprvé dostala myšlenka pneumatiky bez vzduchu, vypadalo to na brzkou revoluci v obouvání aut po celém světě. Vývoj však přinesl problémy a v očích veřejnosti koncept přešel do škatulky futuristických „vhodné pro sci-fi, nikoliv pro reálné silnice“.

Hlavním problémem je přenesení jízdních vlastností a komfortu. Vzduch v klasické pneumatice přispívá k pohlcování rázů i vibrací a zároveň pomáhá držet tvar při působení bočních sil. Michelin vyvíjí bezvzduchovou pneumatiku Uptis více než dvacet let a zdá se, že by konečně mohl dosáhnout sériové výroby. Jako pravděpodobný se jeví rok 2024. 

Michelin pro The Drive řekl, že pneumatika obstála ve zkouškách při rychlosti 200 km/h. Neuvádí, na kterých vozech se testovalo, ale v minulosti proběhly zkoušky s Chevroletem Bolt a společnost DHL v Singapuru v reálném provozu testovala 30 Toyot HiAce. Z neobvyklých důvodů si Uptis pochvalují i policisté z nejmenované evropské země: „Když stíháme padouchy, obvykle nám před odjezdem prostřelí pneumatiky.“ To by s bezvzduchovou pneumatikou nebylo možné.

Bezvzduchové pneumatiky jsou vhodné i pro plně autonomní vozy, protože v případě defektu si pneumatiku pochopitelně samy nevymění. Navíc jejich uvolněný styl jízdy pneumatiky nenamáhá, takže vydrží déle.

uptis_mud_1.jpguptis_mud_2.jpguptis_snow_1.jpg
Takhle Michelin ukázal, jak si Uptis poradí s blátem. I když zaschne uvnitř otvorů, po pár otáčkách se vydrolí a vypadá ven. Podobné je to prý se sněhem a ledem.

Pneumatiky Uptis jsou trvanlivější a výrazně odolnější vůči poškození. Michelin říká, že jen díky tomu by se vyrobilo o 20 % méně pneumatik. Také během výroby je potřeba méně surovin, což přispívá k ekologii procesu. Dalším trumfem je stabilní tvrdost, není třeba hlídat tlak vzduchu. S nevýhodami se Michelin pochopitelně moc nechlubí, ale v zákulisí se mluví o problémech s vnikáním předmětů a materiálů do perforovaných boků. Reálnou použitelnost ukáže až praxe.

Vedle složek IZS jedná Michelin také s General Motors a Teslou. Pneumatiky Uptis budou fungovat jako alternativa k tradičním pneumatikám, s masovějším nasazením se zatím nepočítá.

Určitě si přečtěte

Články odjinud