Po 11 letech našli druhou planetu u legendární Bety Pictoris

• Astronomové objevili druhou planetu u legendární hvězdy Beta Pictoris
  • První planetu vidíme přímo, druhou díky vlivu na hvězdu
  • Obě planety jsou obřími světy

Astronomové už objevili přes 4 tisíce planet mimo Sluneční soustavu. Na některých z nich může být život, jiné jsou bizarními světy a další jsou hodně unikátní. Do poslední kategorie patří nepochybně systém u Bety Pictoris. Je to jediný planetární systém, u kterého astronomové nasadili čtyři metody pro objevování planet.

Druhá nejjasnější hvězda souhvězdí Malíře se nachází 63 světelných let od nás. Je ještě poměrně mladá, takže ji obklopuje disk z prachu a plynu, ze kterého vznikají planety. Tým pod vedením Anny-Marie Lagrange v něm před 11 lety objevil exoplanetu Beta Pictoris b.

Je to jedna z mála exoplanet, kterou pozorujeme přímo. Astronomové odstíní světlo hvězdy a uvidí přímo planetu, která je velmi hmotná (11 Jupiterů). Vzhledem k tomu, že je mladá, je horká a září v infračervené části spektra.

Beta Pictoris b obíhá okolo hvězdy s periodou 22 až 24 let ve vzdálenosti 9 AU, což odpovídá dráze Saturnu. Vědci nedávno na exoplanetu nasadili nezávislou metodu – astrometrii. Studovali vlastní pohyb mateřské hvězdy družicí Gaia, což jim umožnilo upřesnit hmotnost planety (více v dřívějším článku).

Druhá planeta

Paní Lagrange se po letech vrátila na místo činu. Její tým v Nature oznámil objev druhé planety. Beta Pictoris c obíhá ve vzdálenosti 2,7 AU s periodou 1200 dní. Ve Sluneční soustavě by to odpovídalo mezeře mezi Marsem a Jupiterem.

Planeta je méně hmotná než její sestřička, ale přesto jde o obra – má devětkrát větší hmotnost než Jupiter. Beta Pictoris c je příliš blízko ke své hvězdě, aby byla vidět na fotografiích přímo. Jednou ji uvidíme, ale současné přístroje na to nestačí. Vědci proto využili metody měření radiálních rychlostí.

Planeta svou gravitací ovlivňuje pohyb hvězdy okolo společného těžiště, což se projeví posuvem spektrálních čar ve spektru hvězdy.

Objev planety trval velmi dlouho. Vědci použili data ze spektrografu HARPS na 3,6 m dalekohledu v Chile z let 2003 až 2018. Situaci komplikovala samotná hvězda, která mění svou jasnost – patří mezi pulzující proměnné hvězdy. Negativní vliv je tak velký, že kdyby Beta Pictoris nebyla „celebritou“, tak by ji možná úplně přeskočili.

Zachytili dokonce kometu

Nedávno astronomové na Betu Pictoris nasadili ještě čtvrtou metodu – tranzity. Od konce roku 2016 do září 2018 vědcům Beta Pictoris b zmizela z dohledu. Přecházela poblíž hvězdy, takže se ztratila v její záři. Pokud by planeta přešla přímo před hvězdou, způsobila by pokles její jasnosti a z toho by mohli vědci vyčíst spoustu informací.

To se bohužel neděje. Před hvězdou přejde pouze Hillova sféra planety – oblast, ve které by se pohyboval případný měsíc. Astronomové se proto zaměřili na jasnost hvězdy. Dokonce vyslali malý CubeSat, ale úspěch neslavili.

Přišel až později a z jiné oblasti. Mladý astronom Sebastian Zieba s Univerzity v Innsbrucku letos v březnu možná našel v datech z družice TESS tranzit komety. Pokud existuje, pohybuje se asi v poloviční vzdálenosti, v jaké obíhá Země okolo Slunce.

Zdroje: CNRS, Nature