Po asteroidu, který zabil dinosaury, zbyly pod mořským dnem obrovské jizvy

• Američtí vědci objevili pod mořským dnem terénní vlny
  • Důkazy naznačují, že vznikly po srážce s asteroidem
  • Víme víc o jednim z nejdramatičtějších dnů v historii naší planety

Asteroid, který vyhubil dinosaury, se ve své době postaral o pořádný rozruch. Když před 66 miliony let dopadl na poloostrov Yucatán, vyvolal tsunami nepředstavitelných rozměrů. Nyní byly v seismických datech pořízených v Louisianě nalezeny na mořském dně „jizvy“ po gigantické vlně, což nabízí nové poznatky o této katastrofické události.

Podle výzkumu publikovaného v časopise Earth and Planetary Science Letters, který vedl geofyzik Gary Kinsland z University of Louisiana v Lafayette, zanechala obrovská tsunami vyvolaná dopadem asteroidu Chicxulub na mořském dně trvalé stopy.

Němí svědkové katastrofy

Analýza naznačuje, že vlna tsunami způsobila vznik velkých terénních vln, jež jsou nyní pohřbeny hluboko pod zemí. Jejich existence je dalším potvrzením síly, kterou těleso o velikosti asi 10 až 80 kilometrů v onen osudný pozdně křídový den rozpoutalo.

Fakt, že asteroid dokázal v takové míře narušit mořské dno, není žádným překvapením. Kinetická energie vzniklá při nárazu činila zhruba 100 milionů megatun, což je něco podobného, jako kdyby najednou vybuchlo 10 miliard hirošimských bomb.

Voda a materiál, vynesený nárazem do atmosféry, vyvolal impaktní zimu, která vyhubila všechny neptačí dinosaury a více než 75 % živočišných druhů na Zemi. Simulace z roku 2018 ukázala, že tsunami dosáhla maximální výšky téměř 1 500 metrů.

K dopadu Chicxulubu došlo v mělkých vodách poloostrova Yucatán na území dnešního Mexika, což mělo za následek tsunami globálního rozsahu. Náraz byl cítit doslova po celém světě. Empirických důkazů o tsunami je nedostatek, ale výzkum z roku 2019 naznačuje, že úlomky (a dokonce i ryby) z místa dopadu byly odneseny tisíce kilometrů daleko na území dnešní jihozápadní části Severní Dakoty.

Důležitý důkaz

Nová studie popisující terénní vlny na mořském dně v souladu s tím prohlubuje naše chápání této kataklyzmatické události a dále dokazuje, že dopadem asteroidu vznikla gigantická tsunami. Seismická data poskytla energetická společnost Devon Energy, která ve střední Louisianě hledala ložiska ropy a zemního plynu.

Seismické snímky se získávají vysíláním rázových vln do země, výsledné odrazy poskytují obraz sedimentů a dalších prvků hluboko pod povrchem. Tato část Louisiany byla během pozdní křídy ponořená pod vodou kvůli vyšší hladině moře, což mohlo být důkazem tsunami.

To se později skutečně potvrdilo. Nová práce dokumentuje řadu rozsáhlých terénních vln, které se nacházejí v hloubce téměř 1 500 metrů pod povrchem. Zkoumaná vrstva pochází z doby nárazu, což podle studie znamená, že „poprvé byly zobrazeny takto pohřbené geologicky staré důkazy“.

Gigantické tsunami

Jednotlivé vlny jsou od sebe vzdálené v průměru téměř 600 metrů a mají průměrnou výšku 16 metrů, „což z nich činí největší vlny zdokumentované na Zemi“, jak píší vědci ve své studii. Kinsland a jeho kolegové tvrdí, že orientace vln odpovídá tomu, že vznikly v místě dopadu asteroidu. Tyto útvary se vytvořily, když se gigantické vlny tsunami valily na sever.

„Protože na snímcích nevidíme žádné důkazy o modifikaci mořskou nebo suchozemskou erozí, dospěli jsme k závěru, že vznikly pod hladinou mořských vln na [yucatanském] šelfu a byly pohřbeny a zachovány paleogenní skupinou midwayských břidlic,“ uvádějí vědci.

Tento objev znamená, že podobné „jizvy“ by se mohly vyskytovat i v jiných místech mořského dna. Další nálezy by dále posílily naše znalosti o jednom z možná nejdramatičtějších dnů v historii naší planety.

Diskuze (3) Další článek: Podvodníci ve hrách mají nový nástroj na bázi strojového učení. Zatím ho není možné detekovat