Americká firma Cruise musí řešit další nepříjemný problém týkající se jejích autonomních taxíků, které brázdí ulice San Franciska. Týden poté, co kalifornská Komise pro veřejné služby schválila (poměrem hlasů 3:1) časově neomezený komerční provoz samořídících aut, došlo ve čtvrtek 17. srpna ve 22:25 místního času k nehodě autonomního taxi Cruise a hasičského vozu, informuje magazín The Verge.
Ke kolizi došlo v sanfranciské čtvrti Tenderloin na křižovatce ulic Polk a Turk, uvedla společnost Cruise na sociální síti Twitter. Autonomní taxík bez řidiče měl vjet na zelenou do křižovatky, kde se srazil s hasičským vozem jedoucím k zásahu. Jedna osoba (cestující v taxíku) byla odvezena sanitkou do nemocnice s „nepříliš vážnými zraněními“.
Další problém autonomních taxíků Cruise
Generální ředitel Cruise pro oblast San Franciska Greg Dietrerich při diskusi o nehodě poznamenal, že existovalo „mnoho aspektů, které z pohledu autonomního vozidla vypadaly typicky, a několik faktorů, které tomuto konkrétnímu incidentu přidaly na složitosti“.
Dietrerich uvedl, že křižovatka, na které k nehodě došlo, je pro člověka i autonomní systémy těžko přehledná. Dodal, že taxík sice správně zaznamenal hasičský vůz, ale jeho dráhu „komplikovala skutečnost, že se zásahové vozidlo nacházelo v protisměru, do kterého se zařadilo, aby objelo auta čekající na červené.“ Vozidlo následně identifikovalo riziko srážky a zahájilo brzdný manévr, který snížil jeho rychlost, ale nakonec nebylo schopno srážce zabránit.
Na obhajobu autonomní technologie Dietrerich uvedl, že během více než 3 milionů kilometrů plně autonomní jízdy ve městě se samořídící vozy setkaly s „obrovským počtem“ vozidel záchranné služby, a dodal: „Uvědomujeme si, že se vždy budeme setkávat s náročnými situacemi, a proto je pro naši práci zásadní neustálé zlepšování.“
Hasiči před autonomními vozy varovali
Určitým paradoxem je, že hasiči ze San Franciska ještě před tímto incidentem vyjádřili na zasedání Komise pro veřejné služby své obavy z autonomních aut jezdících ulicemi města. Velitelka Jeanine Nicholson konstatovala, že jim hasiči v průběhu zásahů nemohou věnovat pozornost.
Uvedla také několik konkrétních případů, kdy autonomní vozidla vysloveně bránila záchranářům v jejich práci – například blokovala vrata hasičských zbrojnic, projížděla páskami ohraničujícími místo zásahu a blokovala silniční komunikace.
Tento incident je zatím posledním z rostoucího počtu průšvihů samořídících vozů provozovaných společnostmi Cruise a Waymo v San Francisku, přičemž obě společnosti si zachovávají naději, že v příštích letech spustí plnohodnotné služby robotického taxi ve více městech.
Dětské nemoci samořídících aut
Od zahájení testování zkomplikovala vozidla Cruise provoz v ulicích San Franciska už několikrát. Například před dvěma týdny zastavilo přibližně deset vozů na rušné ulici v San Francisku s blikajícími výstražnými světly, čímž došlo ke vzniku malé dopravní zácpy. Provozovatel tehdy uvedl, že příčinou byl hudební festival Outside Lands, který zabíral mobilní pásmo, jenž vozy potřebují k provozu.
Minulé úterý pak jeden z autonomních taxíků vjel do čerstvého betonu, kde následně uvízl. Tiskový mluvčí Cruise potvrdil nepříjemnou událost e-mailem, ve kterém uvedl, že se nakonec podařilo vůz z betonového sevření vyprostit.
Stále častější problémy, které se vyskytly v posledních několika dnech, přiměly kalifornský úřad pro motorová vozidla (DMV) k prověření „nedávných znepokojivých incidentů“. Regulační orgán nařídil společnosti Cruise, aby v San Francisku snížila počet svých autonomních taxíků na polovinu. Až do odvolání bude moci městem jezdit maximálně 50 vozidel ve dne a 150 v noci.