Autonomní robotické taxíky se dlouho jevily jako sen budoucnosti. Představa aut, která se řídí sama a vozí zákazníky po městě, slibovala revoluci v dopravě – levnější, efektivnější a bez lidských chyb. Jednou z firem, které se do tohoto ambiciózního projektu pustily, byla společnost Cruise, vlastněna americkou firmou General Motors (GM). Po mnoha letech a miliardách dolarů investic však GM oznamuje ukončení projektu. Proč? Příběh robotických taxi Cruise je lekcí z vysokých očekávání, technických obtíží i tvrdé reality trhu.
Cruise začal v roce 2013 jako start-up, který chtěl dodávat technologie pro autonomní vozidla. Když ho v roce 2016 koupilo GM, plány se rozrostly – firma chtěla vytvořit flotilu autonomních taxíků, která změní způsob dopravy. Od investorů získala investice v celkové výši 10 miliard dolarů.
GM odhadovalo, že Cruise do roku 2030 přinese roční příjmy 50 miliard dolarů, přičemž do roku 2025 byla očekávána 1 miliarda dolarů, což bylo kritické pro investory. Realita byla bohužel úplně jiná – firma v roce 2023 vykázala ztrátu 3,48 miliardy dolarů.
Podíl měla nešťastná nehoda
Klíčovým okamžikem byl říjen 2023, kdy robotické taxi Cruise v San Franciscu přejelo chodce, který byl předtím sražen jiným autem řízeným člověkem. Tento incident vedl k pozastavení licence v Kalifornii a okamžitému stažení flotily. Firma navíc čelila kritice za nedostatečné hlášení nehody a za pokusy o její zlehčování. Tato a další podobné příhody odhalily, jak obrovská reputační rizika autonomní řízení přináší.
Provoz flotily robotických taxíků se ukázal jako extrémně nákladný. Každé auto muselo být vybaveno špičkovými senzory, radary a hardwarem, což vedlo k vysokým provozním nákladům. K tomu přibyla potřeba rozsáhlé podpůrné infrastruktury, jako jsou vzdálení operátoři a aktualizace softwaru. Velkou roli hrála i rostoucí konkurence. GM nakonec uznalo, že tento projekt neodpovídá jeho obchodním prioritám a rozhodlo se přesměrovat pozornost na autonomní osobní vozidla.
Místo flotily robotických taxi se firma General Motors v nejbližší budoucnosti bude věnovat osobním autům s pokročilými asistenčními systémy. Technologie označovaná jako Super Cruise již umožňuje na dálnicích řízení bez nutnosti držet volant, nicméně řidič stále zůstává zodpovědný za vozidlo. Jedná se o technologii úrovně 2, přičemž GM ji plánuje postupně rozšířit a dosáhnout plně autonomního řízení u osobních aut (úroveň 3 až 4).
Konkurence se nevzdává
Robotická taxi zatím nevzdává společnost Waymo, kterou vlastní Google. Waymo provozuje autonomní taxi službu v několika amerických městech a sbírá poměrně pozitivní recenze. Vlastní robotaxi má v plánu také Tesla, nicméně v jejím případě se množí otázky ohledně technologie, kterou bude pro tyto účely využívat. Obě firmy mají výhodu lepšího zázemí v oblasti softwaru a masivních investic.
Ukončení projektu Cruise ukazuje, jak obrovskou technickou výzvou je autonomní řízení. Nestačí pouze vyvinout funkční technologii – je třeba zajistit, aby byla bezpečná, dostupná a přínosná. Projekty jako Cruise se mohou stát obětí vlastních očekávání, pokud nedokážou skloubit vizi s ekonomickou realitou.
Ačkoli se robotická taxi Cruise ukázala jako slepá větev, vývoj autonomních vozidel rozhodně ani zdaleka nekončí. Soustředění na osobní auta s vyspělými asistenty může být realističtější cestou, jak přinést autonomii na silnice. Klíčové bude najít rovnováhu mezi inovacemi, bezpečností a udržitelností.
Zdroje: theverge.com, reuters.com, techcrunch.com, digitaltrends.com.