Káva | Hubnutí

Po kávě se hubne. Kofein totiž v těle aktivuje spalování energie

• Kofein obsažený v kávě aktivuje v těle spalování energie
  • V kýženém efektu hraje klíčovou roli hnědá tuková tkáň
  • Likvidace uložené energie startuje už po jednom šálku
Po kávě se hubne. Kofein totiž v těle aktivuje spalování energie

Kávě a v ní obsaženém alkaloidu kofeinu se připisují příznivé účinky i zdravotní rizika. Dlouho byl kofein spojován se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Nedávný výzkum vědců z londýnské Queen Mary University však ukázal, že ani konzumace pětadvaceti šálků kávy denně nemá za následek výraznější kornatění tepen.

Káva také napomáhá udržovat střeva v pohybu. Tento efekt odhalený vědci z University of Texas Medical Branch není závislý na obsahu kofeinu a vyvolává ho jiná složka kávy. Bezkofeinová káva proto pohání střeva k pohybu stejně dobře jako ta s kofeinem.

Další výzkumy naznačují, že konzumace kávy prodlužuje život a to dokonce i u lidí, kteří vypíjí za den v průměru víc než osm šálků tohoto životabudiče.  Podobný, byť o něco slabší efekt byl pozorován i u bezkofeinové kávy, a tak je i v tomto případě zjevné, že v pozadí pozitivního efektu kávy zdaleka nestojí jen kofein.

Konzumace kávy také posouvá rovnováhu mezi různými druhy střevních bakterií. Druhová skladba bakterií ovlivňuje v lidském těle např. sklony k obezitě, k autoimunitním chorobám nebo k psychickým problémům.

Nejnovější studie britských vědců z University of Nottingham vedených Michaelem Symondsem dokazuje, že kofein z kávy zvyšuje spalování energie v tzv. hnědé tukové tkáni a může tak přispět k udržení optimální tělesné hmotnosti. Výsledky výzkumu Symondsova týmu uveřejnil vědecký časopis Scientific Reports.

Káva pálí kalorie

Hnědá tuková tkáň se významně podílí na schopnosti organismu spalovat energii uloženou ve formě cukrů i tuků. Tato spalovna energie se často uvádí do provozu, kdy je živočichovi zima a potřebuje se zahřát. Tím se hnědá tuková tkáň zásadně liší od bílé tukové tkáně, jejíž hlavní role spočívá naopak v hromadění energie získané s potravou.

Ve zvířecí říši jsou hnědou tukovou tkání vydatně vybaveni zimní spáči. U člověka byl tento zvláštní druh tukové tkáně dlouho znám jen u dětí. Později se ale ukázalo, že hnědou tukovou tkáň mají i dospělí. Vyskytuje se například v oblasti krku.

Lidé s normální tělesnou hmotností mají hnědé tukové tkáně více než lidé s obezitou. Nejde o náhodu, protože hnědá tuková tkáň jim pomáhá udržet na uzdě krevní hladiny cukru a tuků. Tím, že posílí spalování nadbytečné energie, brání jejímu uložení v bílé tukové tkáni.

Michael Symonds a jeho spolupracovníci nejprve testovali účinky kofeinu na hnědou tukovou tkáň v laboratorních podmínkách. Zjistili, že v ní kofein skutečně posiluje spalování energie. Vědci si však byli vědomi toho, že fenomény pozorované při laboratorních pokusech na buňkách vystavených působení čistých chemikálií nemusí dávat stejné výsledky jako pokusy provedené v reálných životních podmínkách.

Využili proto dobrovolníky, které nechávali pít kávu, a sledovali u nich reakci hnědé tukové tkáně. Jakmile se kofein z kávy dostal do krve a ta ho dopravila k hnědé tukové tkáni, zaznamenali v ní vědci zvýšenou produkci tepla.

Zatím není jasné, zda kofein působí při stimulaci hnědé tukové tkáně kávou jako sólista, nebo zda se k jeho účinkům přidávají i podobné efekty dalších látek. Symonds a spol. proto nyní testují účinky různých molekul obsažených v kávě na hnědou tukovou tkáň. Na výsledky tohoto výzkumu si budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Pramen: Scientific Reports