Nerozumím tomu, proč se u hřídelí kol nepoužívají malé zahnuté lopatky (podobné jako v turbu aut) které by kola při vysunutém podvozku prouděním vzduchu roztočily alespoň na poloviční rychlost , kterou dostanou při styku s dráhou.
Když vydržíš nejíst, budou i lopatky 😂
Kdyby našli efektivní a ekonomický způsob, jak kola podvozku před stykem s dráhou dostatečně roztočit, tak by se ty pneumatiky tak nepálili.
Pro konstruktéry je to prvek navíc, který jen přidává další složitost. Jasně že by to šlo. Dokonce by letadla mohla couvat od stojánky bez použití tahačů.Jenže když ten současný systém funguje a je ověřený stovkami tisíc letů, tak proč do toho vrtat?
K tomu poslednímu - protože evoluce 😉Kálení venku a nebo chození pěšky fungovalo tisíce let, proč do toho vrtat?
jenomze kaleni venku vs v kadibudce je o komfortu. Jestli letadlo ve kterem sedi bude tahat tahac nebo ne je mi fuk. Pro vyrobce letadel jsou to dalsi naklady ktere nikdo nezaplati, tak proc by to nekdo resil?
Asi jsme se špatně pochopili. Já kritizoval přístup, že když něco funguje dlouho, proč se má do toho vrtat. Bez toho by se člověk neposunul ani na kadibudku, natož na splachovací záchod.Jestli je to technicky možné a ekonomicky výhodné, to už je jiná věc. Já prostě jen kritizoval přístup, že když něco nějak funguje, není důvod do toho vrtat.S tímhle přístupem by třeba letadla nezměnila tvar zakončení křídel a nevznikly by winglety.
Přesně, jak píše předřečník. Změnit konstrukci jakéhokoliv prvku v letecké dopravě je extrémně drahé, protože ten proces vyžaduje milion certifikací. Ten proces se navíc táhne roky.
Já ale netvrdím, že je to snadné a levné. Já jen tvrdím, že když bysme uvažovali tak, že se nemění něco, co funguje, tak bysme chodili pořád kálet ven. A vlastně bysme ani nepostavili letadlo.Když někdo napíše, že zatím nikdo nevymyslel způsob, kterej by se ekonomicky vyplatil, tak je to naprosto správný vysvětlení. Ale neznamená to, že je špatně se snažit to zlepšit. Takové winglety byly poměrně jednoduché a levné řešení a proto se montovaly i na starší letadla a ne jen nová. Vyplatilo se to. Ale s přístupem, že co funguje, na to se nešahá, by se tak nestalo. Takže samotné letectví ukazuje, že ten přístup je kravina.
Jak pisi ostatni - tohle uz se mnohokrat zkoumalo, zkouselo, testovalo. Mnoho reseni jak elektromotory, tak naporem vzduchu na kolo atd. Napadu bylo uz nespocet. ALe vysledek byl zatim ten, ze se to nevyplati. Ten problem je obecne - jak uz to u letadel byva - hmotnost a komplikovanost reseni. Tezsi kolo znamena ze je treba silnejsi podvozek. Vice veci na uz tak velmi komplikovanem podvozku znamena vyssi riziko selhani - a podvozek je tak nejak dost kriticka zalezitost a doslova to posledni, co potrebujete je delat ho slozitejsi nez je.Ale muze se to zmenit. Zvazovaly a testovaly se napr. elektricke motory, se kterymi by letadlo mohlo rolovat, ty by se pak mohly pouzit k roztoceni pred pristanim. Je dost pravdepodobne, ze se na tom stale pracuje, protoze dopravni letadlo spotrebuje opravdu hodne moc paliva jen popojizdenim, na to je proudovy motor extremne nevhodny.Takze ta sance tady je a jednoho dne skoro jiste prijde ta spravna chvile.
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 3. 2025 03:44
Snad by letadla vůbec nepotřebovala kola ani podvozek, pokud by místo mechanického podvozku šlo využít ke startu a k přistání např. magnetickou levitaci ... 😉
Se divim že ještě EU nezakazuje létat, takové množství co2... 🙂
Tak určitě existuje snaha rušit krátké vnitrostátní lety, kde železnice nabízí srovnatelný přepravní čas.Osobně se ale domnívám, že létání tak hned nezakážou, protože jak by se asi dostávali do práce, že? 🙂
Zas ta nevyhoda je, ze je zeleznice casto drazsi. Ono by se to snadno zakazalo, to je raz dva, ale vysledek je ten, ze pak si potom mnozi nemuzou ceatovat tam, kam mohli.V anglii to debatovali hodne a nakonec z toho ustoupili, obavali se, ze pokud to zacnou regulovat a onezovat vnitrostatni lety, potom prirozene zdrazi ty vlaky jeste vic, kdyz nebudou mit konkurenci.Dalsi faktor je ten, ze ty kratke lety jsou z nejake casti lety, ktere se uskutecnit musi (presun letadla z A do B), takze by bylo rozumne nalozit i ty lidi, kdyz uz se leti.
A jak by se ti idioti dostávali neustále mezi Štrasburgerem a Bruxelesem?
Tohle asi nehrozí např. u hydroplánů, pokud tedy přistávají na vodu, a ne na betonovou ranvej ... 😉
To by byl zajímavý námět na "vědeckou" studii. A když to člověk správně podá, tak by z toho mohlo kápnout i pár milionů € na grantech... 😎
Výsledkem takové studie by mohla být úprava, kdy by se kolem betonové ranveje postavily mantinely, a celá přistávací plocha by se napustila vodou, takže by byl z letiště obří bazén. Voda by pak sloužila pro chlazení pneumatik při přistání, což by mohlo snížit jejich otěr na ploše ... 😉
Nechci dělat chytrého, ale jestli počítám správně, tak 280 000 kPa je 2800 bar, v domovním řadu je kolem 4 bar, takže ten rozdíl je 700x a ne 70 000x jak máte v článku.
Názor byl 1× upraven, naposled 20. 3. 2025 13:09
Díky za připomínku, přirovnání ke kohoutku jsem odstranil.
Problém je, že ta pryž nezůstane všechna na letištní ploše, část se uvolní do ovzduší a pak směřuje až do plic lidí, kteří s lítáním nemají nic společného. Společně s exhalacemi z leteckých motorů, hlukem a leteckými katastrofami je do další příklad toho, jak letadla zabíjejí lidi a všem je to úplně u prdele!!!
No jo, Titanic bol ten spravny sposob prepravy 😃
V tom případě by sis to možná měl jít hodit dřív, než tě ten zlý letecký provz zabije...?!
Chodis do prace pesky? Pestujes vse doma na zahrade a nic v obchode nekupujes? Ne, takze diky tobe ocne zemre par lidi.
Tohle umí i auta. I pokud si na botě sešoupete podrážku, hádejte, co se s tou sedřenou gumou stane 🙂
To je pech, letadla zabíjejí lidi pryží, povoz tažený volkem zase zabíjí lidi prdy z volka, pěšky jsi zase línej....
Deprese zabíjejí mnohem více lidí. Řešte to včas.
Je, no.Berte to ale optimisticky.Tím, že letadla (podle vás) zabíjejí lidi, pomáhaji tak proti přemnožení planety.Páč lidí je jak sr***k a bude jich čím dál víc.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.