16. července loňského roku havarovalo nedaleko řeckého města Kavala během pokusu o nouzové přistání ukrajinské nákladní letadlo Antonov An-12BK. Podle prvních informací neslo na palubě v okamžiku havárie 11,5 tuny munice, která vybuchovala až do následujícího dne, což bránilo ohledání místa. Při události bohužel zahynulo všech osm členů posádky.
Čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun s registrací UR-CIC poprvé vzlétl již v roce 1971 a na obloze se tak pohyboval více než padesát let. Létal pro řadu leteckých společností a od ledna roku 2022 ho provozoval ukrajinský nákladní dopravce Aviation Company Meridian, jenž ho používal k přepravě nákladu například pro OSN a NATO.
Podle srbského ministra obrany Nebojši Stefanoviće převážel zbraně a munice srbské výroby, včetně minometných granátů. V souvislosti se spekulacemi, že zbraně byly určeny pro Ukrajinu, Stefanović prohlásil, že zásilka zbraní nesouvisí s rusko-ukrajinskou válkou, a bangladéšské ozbrojené síly potvrdily, že měly být příjemcem přepravovaných zbraní, které zakoupily od bosenské společnosti BA-METALEXPORT.
Problémy začaly na Řeckem
Let Meridian 3032 (MEM3032) začal vzletem ve 20:36 středoevropského letního času z letiště v srbském městě Niš (INI/LYNI). Odtud směřoval do bangladéšské Dháky. Cestou měl dle dostupných informací naplánovaná mezipřistání v Jordánsku, Saúdské Arábii a Indii.
Dle údajů ze služby FlightRadar24 stroj ve 21:09 vstoupil do řeckého vzdušného prostoru. Zhruba po 37 minutách letu dosáhl pro něj obvyklé letové hladiny FL21 (21 000 stop, cca 6,4 kilometrů) a ve 21:30 začal nad Egejským mořem postupně ztrácet výšku.
Posádka nejprve ohlásila řízení letového provozu v Athénách, že se z provozních důvodů vrátí do Niše, provedla obrat o 180 stupňů a vracela se směrem k pevnině. Později vyhlásila stav nouze („mayday“) s tím, že motor číslo 4 (vnější pravý) hoří. Letadlo se v tu chvíli nacházelo ve výšce 14 225 stop (cca 4,3 kilometrů).
Nouzové přistání skončilo katastrofou
Protože začalo být evidentní, že návrat do srbského Niše nebude v silách porouchaného stroje, rozhodla se posádka pro nouzové přistání na letišti Amygdaleonas (LGKM) v Kavale (některé zdroje uvádějí plánované přistání na vzdálenějším mezinárodním letišti Alexandra Velikého). Během přiblížení posádka kontaktovala věž a dostala povolení k přistání.
Letadlo však zmizelo z radarů a do svého cíle nedoletělo. Následně se ukázalo, že po střetu s dráty elektrického vedení havarovalo asi 13 kilometrů západně od letiště do pole. Očití svědci a videozáznamy ukázaly, že stroj před pádem viditelně hořel.
Sekundární výbuchy byly slyšet až dvě hodiny po havárii. Obyvatelům v okruhu dvou kilometrů bylo doporučeno zavřít okna a zůstat doma. Záchranáři, odborníci na výbušniny a pracovníci řecké komise pro atomovou energii nemohli prozkoumat trosky kvůli nejistotě ohledně povahy a stavu nákladu. K průzkumu trosek proto byly v prvotní fázi použity drony.
Ce se tedy stalo?
Dle webu The Aviation Herald, který se zabývá nehodami a incidenty v komerčním letectví, oznámil 25. května 2023 ukrajinský Národní úřad pro vyšetřování leteckých nehod (NBAAI), že letadlo přepravovalo 12 102 kilogramů nebezpečného komerčního nákladu. Potvrdil, že do řeckého vzdušného prostoru vstoupilo ve 21:09 na waypointu RUGAS v letové hladině FL198 (19 800 stop, cca 6 kilometrů).
Ve 21:25 posádka oznámila, že musí vypnout motor číslo 4 (vnější pravý) kvůli viditelnému úniku paliva. Kapitán se rozhodl vrátit na letiště v Niši. Po vypnutí motoru posádka zjistila, že motor číslo 4 začal hořet. Provedla proto protipožární opatření, avšak při hašení požáru nebyla úspěšná.
Při klesání do letové hladiny FL143 (14 300 stop, cca 4,4 kilometrů) posádka vyhlásila stav nouze, oznámila požár motoru číslo 4 a požádala o odklon na Kavalu, který byl řízením letového provozu schválen. Ve 21:40 se letadlo dotklo stromů a drátů elektrického vedení a dopadlo na zem na souřadnicích N 40°57.500', E 24°11.800'.
Pravděpodobná příčina nehody
Odborníkům z německého Federálního úřadu pro vyšetřování leteckých nehod se podařilo získat záznamník hlasů z pilotní kabiny, který poskytl zásadní údaje pro vyšetřování. Jedná se o jednu z takzvaných „černých skříněk“, jejímž úkolem je zaznamenávat dění v kokpitu – například hlasy, manipulaci s ovládacími prvky či varovné zvukové signály.
Vyšetřování ukázalo, že se letadlo 19. června 2022 při navádění vozidlem „FOLLOW ME“ v polském Řešově odchýlilo od stanovené trasy mírně doprava. Během toho se střetlo pravým křídlem s osvětlovacím stožárem, čímž došlo k poškození jeho náběžné hrany.
Vyšetřování této letecké nehody zatím není uzavřeno, nicméně z publikovaných informací můžeme předpokládat, že možným důvodem havárie byla nesprávně provedená oprava po kolizi se stožárem v Řešově. Na konečné výsledky si však budeme muset počkat, dokud úřady nevydají oficiální zprávu.