Čína | Měsíc | Kolonizace

Počátek kolonizace? Čína hodlá na povrch Měsíce dopravit hmyz a rostliny

V rámci mise Chang'e 4, která by se měla uskutečnit v průběhu tohoto roku, budou Číňané mj. testovat účinky měsíční gravitace na pozemské rostliny a hmyz.

Za tímto účelem bude rover vybaven speciálním kontejnerem z hliníkové slitiny, naplněným semeny a vybranými zástupci zmíněné taxonomické třídy.

„Kontejner na povrch Měsíce doručí brambory, semena oseníčka a vajíčka bource morušového. Z vajíček se vylíhnou bourci morušoví, kteří mohou produkovat oxid uhličitý, zatímco brambory a semena prostřednictvím fotosyntézy emitují kyslík. Společně tak na Měsíci mohou vytvořit jednoduchý ekosystém“ vysvětlil šéfdesignér dotyčného zařízení, Zhang Yuanxun, v rozhovoru pro Chongqing Morning Post.

Bude se jednat rovněž o historicky první misi, která zamíří do dosud neprobádané oblasti na vzdálené straně Měsíce. Konkrétně jde o největší impaktní pánev na Měsíci – tzv. South Pole-Aitken Basin.

Tato pánev je hluboká cca 13 kilometrů a její průměr činí zhruba 2500 kilometrů. Vědci se o ní ovšem zajímají nejen kvůli jejím rozměrům, ale také kvůli skutečnosti, že obsahuje obrovské množství vodního ledu. Z tohoto důvodu jde o ideální místo pro případnou lunární základnu.

Pokud Chang'e 4 dopadne dobře, budou následovat další robotické mise. A za přibližně 15 let by Čína na naši přirozenou družici mohla vyslat lidskou posádku...