Počátek kolonizace? Čína hodlá na povrch Měsíce dopravit hmyz a rostliny

V rámci mise Chang'e 4, která by se měla uskutečnit v průběhu tohoto roku, budou Číňané mj. testovat účinky měsíční gravitace na pozemské rostliny a hmyz.

Za tímto účelem bude rover vybaven speciálním kontejnerem z hliníkové slitiny, naplněným semeny a vybranými zástupci zmíněné taxonomické třídy.

„Kontejner na povrch Měsíce doručí brambory, semena oseníčka a vajíčka bource morušového. Z vajíček se vylíhnou bourci morušoví, kteří mohou produkovat oxid uhličitý, zatímco brambory a semena prostřednictvím fotosyntézy emitují kyslík. Společně tak na Měsíci mohou vytvořit jednoduchý ekosystém“ vysvětlil šéfdesignér dotyčného zařízení, Zhang Yuanxun, v rozhovoru pro Chongqing Morning Post.

Bude se jednat rovněž o historicky první misi, která zamíří do dosud neprobádané oblasti na vzdálené straně Měsíce. Konkrétně jde o největší impaktní pánev na Měsíci – tzv. South Pole-Aitken Basin.

Tato pánev je hluboká cca 13 kilometrů a její průměr činí zhruba 2500 kilometrů. Vědci se o ní ovšem zajímají nejen kvůli jejím rozměrům, ale také kvůli skutečnosti, že obsahuje obrovské množství vodního ledu. Z tohoto důvodu jde o ideální místo pro případnou lunární základnu.

Pokud Chang'e 4 dopadne dobře, budou následovat další robotické mise. A za přibližně 15 let by Čína na naši přirozenou družici mohla vyslat lidskou posádku...

Zdroj: China Daily, Foto: NASA

Diskuze (7) Další článek: Hradla, volty, jednočipy: Nová česká kniha pro bastlíře. E-book je zdarma

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Zvířata, Čína, Měsíc, Kolonizace, Hmyz, Rostliny, Přirozená družice, Bourec morušový, Oxid uhličitý, Povrch, Mise, Obrovské množství, Pánev, První mise, China Daily, Hliníková slitina, Ideální místo, Semeno, Lidská posádka, Povrch Měsíce, Brambory, Speciální kontejner

25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý