Genetika | Medicína | Umělá inteligence

Počítače dokážou z lidské tváře vyčíst vzácné genetické poruchy

S technologií rozpoznávání tváře se již nějaký ten pátek můžeme setkávat v chytrých telefonech, kde slouží k ověření uživatele a odemykání zařízení. V našich životech však možná v budoucnosti bude hrát podstatně důležitější roli. S pomocí umělé inteligence dokáže zjistit, zda snímaná osoba má, nebo nemá vzácnou genetickou poruchu.

Za technologií, pojmenovanou DeepGestalt, stojí bostonská společnost FDNA. Její algoritmus je již používán předními genetiky na více než 2000 místech ve 130 zemích po celém světě. Studie, publikovaná tento měsíc v časopise Nature Medicine, ukazuje, jak byl algoritmus schopen překonat klinické lékaře při zjišťování onemocnění.

Počítač překonal lékaře

Studie zahrnovala 17 tisíc dětí s více než dvěma stovkami genetických poruch. Dobrých výsledků bylo dosaženo v rozlišování mezi různými podtypy vrozeného genetického onemocnění, označovaného jako Noonanův syndrom.

Tuto nevyléčitelnou nemoc dokázala umělá inteligence správně identifikovat v 64 % případů. To sice nezní jako ohromující číslo, nicméně na druhou stranu je nutné vzít v úvahu skutečnost, že kliničtí lékaři správně identifikovali Noonanův syndrom pouze ve 20 % případů. U Cornelia de Langeova a Angelmanova syndromu dosahoval počítač až 90% přesnosti.

Počítače dokážou z lidské tváře vyčíst vzácné genetické poruchy

Technologický ředitel Yaron Gurovich říká: „DeepGestalt je framework pro analýzu obličeje, který dokáže označit podobnosti ve stovkách genetických poruch. Jedná se o typ umělé inteligence, která se dokáže efektivně naučit příslušné vizuální odlišnosti jemných vzorů v obličeji ve spojitosti s genetickými podmínkami a poskytnout jim relevantní skóre.“

Učit se, učit se, učit se!

Vědci nejprve museli systém naučit identifikovat obličeje pomocí obecné sady. Poté stroj učili poznávat genetické poruchy. „Tento krok je podobný výuce nového tématu u člověka,“ vysvětlil Gurovich. „Jakmile znáte základy – jak analyzovat tváře – je mnohem snazší naučit se zvláštní případy, jako například rozpoznávat genetické poruchy.“

Technika je již klinicky využívána ve formě komunitní platformy nazvané Face2Gene. Mobilní aplikace umožňuje lékařům nahrávat obrázky pacientů, na jejichž základě je pak počítač schopen definovat onemocnění, které však musí dále prozkoumat odborníci.

Kriticky se k nové metodě staví profesor medicíny Bruce Gelb, který je odborníkem na Noonanův syndrom. Ten tvrdí, že jednoznačný výsledek může poskytnout výhradně genetický test. Poznamenal také, že DeepGestalt byl vyvinut a testován jen na omezeném souboru dat poměrně malých dětí.

Diskuze (1) Další článek: Waymo v Michiganu postaví fabriku na chytrá auta. Jeho technologie má fungovat jako plugin