Pod kupolí: Román Stephena Kinga by se mohl stát skutečností na Marsu

V roce 2017 dubajská vláda požádala architektonickou společnost Bjarke Ingels Group, aby navrhla design marsovského města. A zdá se, že její zaměstnanci se inspirovali románem Pod kupolí od mistra hororu Stephena Kinga.

Výsledek jejich práce má totiž podobu několika biodómů naplněných kyslíkem, který by se měl získávat z podzemí rudé planety. Energii by pak poskytovalo Slunce.

„Protože na Marsu je jen značně slabá atmosféra, přenos tepla bude velice nízký, což znamená, že vzduch uvnitř dómů se neochladí tak rychle jako na Zemi,“ řekl architekt Jakob Lange v rozhovoru pro CNN.

Foto: Bjarke Ingels Group

Místnosti by se kvůli smrtícímu kosmickému záření nacházely v hloubce 6 metrů pod povrchem. „V budoucnosti na Marsu byste ve své podzemní jeskyni měli střešní okna, která by byla jako akvária, s rybkami plavajícími kolem,“ konstatoval Lange.

Tým musel vzít v potaz rovněž skutečnost, že Mars má jen cca 38 % zemské gravitace. „To vytváří téměř něco jako zcela novou sadu pravidel, které musíte při navrhování architektury ve vesmíru dodržovat,“ poznamenal Lange.

Finální město – koncepční design určený zatím jen pro Dubaj – bude zahrnovat výzkumnou laboratoř, vzdělávací zařízení, muzeum, amfiteátr a co-workingové kancelářské prostory.

Diskuze (7) Další článek: Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno