Poddruh včely medonosné dokáže vytvářet armády klonů a napadat s nimi jiné úly

Dělnice včely medonosné kapské (Apis mellifera capensis) dokážou vytvářet své klony a používat je k napadání nepřátelských úlů. Informoval o tom server Live Science.

Vědci dokonce odhalili, že jedna taková „nesmrtelná“ včela v průběhu posledních tří desetiletí zvládla vyprodukovat celé miliony klonů.

Asexuální reprodukce není u hmyzu ničím neobvyklým. Rodičovská DNA ale při ní obvykle projde rekombinací – takže přestože potomek má pouze jednoho rodiče, jeho genetická výbava je odlišná.

Neuvěřitelné i dysfunkční

V tomto konkrétním případě se ale zdá, že dochází k tvorbě dokonalé kopie DNA. „Je to neuvěřitelné. A je to také neuvěřitelně dysfunkční,“ konstatoval profesor behaviorální genetiky Benjamin Oldroyd.

V typických včelích koloniích je totiž rozmnožování schopná jen královna. Pokud toto z nějakého důvodu neplatí, potom…

„Nakonec se dělnice jen tak nějak motaly kolem kladení vajec a nedělaly žádnou práci. Kolonie vymřela a klonované dělnice se rozšířily do další kolonie,“ objasnil Oldroyd.

TItulní foto: Julie Anne Workman, CC BY-SA 3.0