Biologie | Hmyz

Podívejte se, jak deset tisíc larev sní velkou pizzu. Stačily pouhé dvě hodiny

Za jak dlouho spořádáte poctivou čtyřiceticentimetrovou americkou pizzu? Podobnou otázku si položili vědci z Georgia Tech v Atlantě, a tak si jednu objednali a nechali ji sníst larvy druhu mouchy Hermetia illucens. S výsledky se pochlubili v časopisu Journal of the Royal Society Interface.

Larvy této mouchy – v anglofonním světě se ji říká black soldier fly – se totiž pyšní jednou specialitou. Umějí opravdu velmi rychle jíst, což je patrné i na videu níže. Kolonie deseti tisíc larev si tedy s upečeným těstem a všemi přísadami poradila během pouhých dvou hodin.

Larvy se pustili do pizzy z horní strany. Jen co se prokousaly tlustým okrajem, rajčatové sugo a roztavený sýr odbouraly během pár desítek minut.

Vědci z georgijské techniky vše natočili na zrychlené časosběrné video a připojili také zpomalený záběr z mikroskopu, na kterém jsou patrné pohyby larvy při pojídání stravy. Video názorně vysvětluje, jak se mohou larvy látkou pohybovat tak rychle.

Larvy v akci:

Larvy Hermetia illucens mohou najít uplatnění třeba při biologickém odbourávání odpadu, který mohou poměrně rychle dekompostovat tak, že jej, laicky řečeno, prožerou.

Jsou proto i středem zájmu českých vědců a na toto téma katalog Theses.cz eviduje hned několik bakalářských, diplomových a doktorských prací z tuzemských univerzit.

Diskuze (15) Další článek: Jak z DSL vymáčknout rychlejší internet: Do hry vstupuje vektoring a bonding

Témata článku: Věda, Zajímavosti, Biologie, Zemědělství, Hmyz, Pizza, Vědec, Horní strana, Soldier, Atlanta, Mouchy

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Vědci vytvořili jazykovou neuronovou síť, která se přibližuje člověku. Je tak dobrá, že se ji bojí zveřejnit

** Naučilo se to číst ** Naučilo se to rozebírat text ** A nakonec se to i naučilo psát fiktivní články na libovolné téma

Boeing 787 překonal při běžném letu s cestujícími rychlost zvuku. Jak je to možné?

** Let Virgin Atlantic z Los Angeles do Londýna vzbudil rozruch ** Dle webu na sledování leteckého provozu překonal rychlost zvuku ** Skutečnost je ale trochu jiná, neboť všechno je relativní