Hmyz | Biologie

Podívejte se, jak deset tisíc larev sní velkou pizzu. Stačily pouhé dvě hodiny

Za jak dlouho spořádáte poctivou čtyřiceticentimetrovou americkou pizzu? Podobnou otázku si položili vědci z Georgia Tech v Atlantě, a tak si jednu objednali a nechali ji sníst larvy druhu mouchy Hermetia illucens. S výsledky se pochlubili v časopisu Journal of the Royal Society Interface.

Larvy této mouchy – v anglofonním světě se ji říká black soldier fly – se totiž pyšní jednou specialitou. Umějí opravdu velmi rychle jíst, což je patrné i na videu níže. Kolonie deseti tisíc larev si tedy s upečeným těstem a všemi přísadami poradila během pouhých dvou hodin.

Larvy se pustili do pizzy z horní strany. Jen co se prokousaly tlustým okrajem, rajčatové sugo a roztavený sýr odbouraly během pár desítek minut.

Vědci z georgijské techniky vše natočili na zrychlené časosběrné video a připojili také zpomalený záběr z mikroskopu, na kterém jsou patrné pohyby larvy při pojídání stravy. Video názorně vysvětluje, jak se mohou larvy látkou pohybovat tak rychle.

Larvy v akci:

Larvy Hermetia illucens mohou najít uplatnění třeba při biologickém odbourávání odpadu, který mohou poměrně rychle dekompostovat tak, že jej, laicky řečeno, prožerou.

Jsou proto i středem zájmu českých vědců a na toto téma katalog Theses.cz eviduje hned několik bakalářských, diplomových a doktorských prací z tuzemských univerzit.

Diskuze (15) Další článek: Microsoft zalepil díru v Internet Exploreru – umožnila útočníkům zjišťovat přítomnost souborů