Podívejte se, jak požáry amazonských deštných pralesů plní atmosféru oxidem uhelnatým

Amazonské deštné pralesy jsou často označovány jako „plíce planety“. Ne vždy ale vydechují do atmosféry kyslík – v poslední době často čelí požárům a jen za tento rok bylo zaznamenáno více než 75 tisíc incidentů. Toto téma je natolik ožehavé, že se o něm jednalo i na summitu G7 sedmi hospodářsky nejvyspělejších zemí světa, který probíhal minulý týden ve francouzském Biarritzu.

O dopad leckdy velmi rozsáhlých požárů se zajímá také NASA, která se na lokalitu zaměřila prostřednictvím svého satelitu Aqua. Tato družice je vybavena šesti přístroji pro studium vody na zemském povrchu a v atmosféře, z nichž v současnosti fungují čtyři.

Varovný prst z NASA

Přístroj Atmospheric Infrared Sounder (AIRS) v období od 8. do 22. srpna sledoval hladinu a pohyb oxidu uhelnatého v atmosféře ve výšce 5500 metrů. Ve vizualizované animaci lze jasně pozorovat rostoucí oblak nad severozápadem amazonské oblasti, jakož i vysoké koncentrace nad jihovýchodem Brazílie.

Vizualizace každého dne je prováděna průměrováním hodnot za předcházející tři dny – tímto způsobem vědci eliminují případné mezery v datech. Zatímco zelená barva označuje oblasti se 100 ppbv, žlutá odpovídá přibližně 120 ppbv a tmavě červená asi 160 ppbv. NASA podotýká, že lokální hodnoty mohou být výrazně vyšší.

Jednotka ppbv se používá k popisu koncentrací kontaminantu a označuje počet jednotek hmotnosti kontaminantu (v tomto případě kysličník uhelnatý) na miliardu jednotek celkové hmotnosti (v tomto případě vzduchu).

Družicový dohled

Přístroje Atmospheric Infrared Sounder (AIRS) a Advanced Microwave Sounding Unit (AMSU) monitorují vyzařované infračervené a mikrovlnné záření Země s cílem poskytnout trojrozměrný pohled na počasí a klima.

S více než 2000 kanály snímajícími různé oblasti atmosféry vytvářejí globální mapu atmosférické teploty a vlhkosti, úrovně oblačnosti, koncentraci skleníkových plynů a mnoha dalších atmosférických jevů.

NASA dále uvádí, že znečišťující látka, jako je oxid uhelnatý, který přispívá ke změně klimatu a znečištění ovzduší, může „cestovat“ na velké vzdálenosti a zůstat v atmosféře asi měsíc. Přestože je plyn mapovaný v aktuálních obrázcích ve vyšší nadmořské výšce, silný vítr ho může přenést níže, což by výrazně ovlivnilo kvalitu vzduchu, který dýcháme.

Diskuze (27) Další článek: Německo zrušilo omezení pro Facebook, zatím může dále používat data z WhatsAppu