38
Fotogalerie

Podívejte se, jakými automobily se budou za padesát let vozit vaši vnuci a vnučky

  • Ve Frankfurtu se konal autosalon
  • Audi zde ukázalo studii AI:TRAIL
  • Navazuje na řadu futuristických aut AI:ME, AI:CON a AI:RACE

Zatímco ještě před pár desítkami let definovalo vývoj automobilových technologií zítřka jen relativně malé množství zavedených výrobců vozů, v posledních letech se na scéně objevily stovky nových startupů, které se věnují elektromobilitě a vývoji autonomního řízení a veřejnost se o své vizi snaží přesvědčit poutavými kresbami a animacemi, jak bude vypadat váš rodinný autonomní vůz někdy okolo roku 2030. V lepším případě.

Skoro by se zdálo, že zatímco Waymo nebo třeba Tesla se na tuto dobu už aktivně připravují, a právě pro tuto dobu vznikly, tradiční automobilky jako by trošku zaspaly a asistenční technologie objevují až v poslední době.

Audi AI, aneb studie čtyř vozů, se kterými budou jezdit vaše vnoučata

Takže zatímco se Phoenixem prohánějí robotické taxíky, které při nižší rychlosti dosahují druhé nejvyšší úrovně autonomie, jenž už umožňuje, aby se posádka při cestě do práce ještě chvíli prospala, běžné automobily zvládnou s pomocí kamer leda tak přečíst dopravní značku s omezením rychlosti a rozpoznat jízdní pruh, ve kterém vás dokážou udržet.

14be1faa-6b09-4cf8-8b72-0f1edcd8ac6e
Chytrá asistence (zeleně) vs. chytrý autopilot (modře) podle široce uznávané tabulky autonomní úrovně SAE

Představa, že autonomii umí jen nová generace automobilových startupů, by však byla více než bláhová. Tradiční automobilky z Asie, Evropy i USA tyto technologie samozřejmě také vyvíjejí, jen – jak už to u starých hráčů bývá – nejsou tak sexy a neumějí (nebo nechtějí?) svůj next-gen inženýring prodat veřejnosti.

V Audi si nicméně řekli, že všem ukážou, že i Němci mají nápady a před pár lety začali vyvíjet celou koncepční řadu Audi AI. Jedná se o studie několika typů vozů zítřka, které sice místy působí až příliš bláznivě, nicméně alespoň trochu ilustrují, jak si jeden z pilířů evropského automobilového průmyslu představuje nepříliš vzdálenou budoucnost.

Elektrická bugina s autopilotem AI:TRAIL

Nejnovějším přírůstkem do rodiny Audi AI je AI:TRAIL, se kterým automobilka vyrukovala teprve před pár dny na frankfurtském autosalonu. Opět připomenu, že se jedná pouze o studii, AI:TRAIL je totiž na první pohled natolik bláznivý, že byste jej za dnešního provozu na silnici asi potkat nechtěli.

fef15462-1349-458f-8aa6-845a20b94d9d
Elektrická 4×4 bugina AI:TRAIL s autopilotem 4. úrovně

Ale pěkně popořadě. Jak už název napovídá, jedná se o koncept čtyřmetrového elektrického off-roadu s 850mm pneumatikami, jehož baterie a 320kW elektromotor by mu měly zajistit dojezd okolo 400-500 kilometrů.

Co se jízdních schopností týče, řidič může mít řízení plně pod kontrolou, pod kapotou je nicméně schovaný palubní počítač s autopilotem 4. úrovně žebříčku SAE. To znamená, že zvládne jízdu za určitých podmínek. Jen připomenu, že nejvyšší 5. úroveň autopilota musí fungovat za všech geografických, klimatických a světelných podmínek – takže i o půl třetí ráno v koloně na D1 a při sněhové kalamitě.

Oficiální upoutávka na AI:TRAIL:

Místo pořádných dálkových světel letka dronů

Pokud si karoserii prohlédnete pořádně, všimnete si, že na off-road má AI:TRAIL docela malá světla.  Není to chyba grafika, ale záměr, jedná se totiž opravdu jen o takové bludičky. V případě, že budete chtít bezpečně ozářit lesní cestu před vámi, ze zahrádky na střeše s indukčním dobíjením vzlétne až pět dronů Audi Light Pathfinders a aktivují svoje silné LED reflektory.

1e738dff-89c4-4232-9b79-787c8ca6b3a7
Čelní světla doplní letka dronů, která se promění v dálkové reflektory

Drony tedy musejí zvládnout stejně rychlý let jako vaše jízda, a když některému dojde šťáva, přistane na střeše, sepne se indukční rychlodobíjení a za pár minut bude moci pokračovat.

Každý z dronů je zároveň vybavený kamerou a schopností přenášet obraz na displej palubní desky, takže posádka jej může použít jako další oko, když kdesi v divočině zabloudí.


No dobrá, dron s kamerou je fajn, ale proč jej probůh používat jako dálkové světlo? Proč AI:TRAIL quattro nemá vlastní pořádné osvětlení?

To si vysvětlíme na dalším listu, na kterém se seznámíme s další studií vozu AI:ME, která tentokrát definuje vůz pro megaměsta zítřka. I proto ji Audi představilo letos v dubnu na autosalonu v Šanghaji.

Pokračování 2 / 4

Městské elektroauto s kytičkami AI:ME

Zatímco AI:TRAIL vás zaveze do lesa na hříbky, elektrický AI:ME se 125kW motorem vás v ranní špičce dopraví do práce a vaše děti pak do školky. Ranní špičku jsem nezmínil náhodou, design vozu s ní totiž počítá a vlastně i název, ME je totiž zkratka pro MEgacities.

e8c93edb-2d1b-4f4b-b5bf-2b79bee4e729
Elektrické roboauto AI:ME do města

Představte si tedy třeba dvacetimilionové České Budějovice někdy okolo roku 3165 a vaši cestu z vilkové části na okraji do centra. Autoři AI:ME vytušili, že to bude i při futuristické organizaci dopravy hotové peklo, a tak i tento vůz vybavili druhou nejvyšší autonomií.

d80f9da4-edf5-4293-bc04-dbb90dee1eecb6270e4a-26a7-40e4-8b87-70f7a94941cef203be23-1ffe-4806-97c0-76a9f480106f
Uvnitř AI:ME se máte při cestě do práce cítit jako doma, a tak nechybí ani zelená zahrádka

A právě důraz na to, že spíše než vy bude řídit autopilot, zcela proměnil interiér. Volant a pedály už nejsou tak důležité – použijete je jen občas, čili pozornost je věnovaná opravdu tomu, abyste si mohli ve voze přečíst knížku, posnídat čerstvé koblihy a kávu anebo prostě jen relaxovat, a tak nechybí ani zahrádka. Mám na mysli zelenou zahrádku, neboť stropem s dřevěnými prvky se proplétá skutečná zeleň.

Oficiální upoutávka na AI:ME:

Volant samotný během autonomního režimu zajede do palubní desky, aby nepřekážel, a vyjede zase až tehdy, když budete chtít převzít plnou kontrolu nad jízdou.

Světla v autonomním voze ztrácí význam

A to se už konečně dostáváme k pointě s chybějícími dálkovými světly u AI:TRAIL. Také v případě AI:ME narazíte spíše na takové LED bludičky za efektní mřížkou než na pořádné světlomety. Vysvětlení je přitom docela prosté.

Autopilot není člověk a nemá lidské oči, aby se tedy na silnici vyznal, používá vedle prostých optických kamer další prvky včetně laserových lidarů, rádiových radarů, nočního vidění atp. Klasické bílé světlo tak rázem není potřeba a namísto navigační funkce plní jen funkci informační. Světlo tu je od toho, aby vůz viděla případná zvěř, chodci a nezbední cyklisté.

97cd81cb-8878-456e-bd03-763e09a91616d70729d2-b058-4e32-a029-55c098d41bf6ffcfa20c-0644-4d77-ace7-88f002cf6a7f
Autopilot klasická světla (většinou) nepotřebuje, a tak se mění jejich role 

Jelikož jsou všechny vozy řady AI vybavené autopilotem s druhou nejvyšší mírou autonomie, takže se předpokládá, že bude po většinu času řídit opravdu stroj, výrazná světla nejsou potřeba. V případě A:TRAIL a choutek zajezdit si nočním lesem v ručním řízení pak jejich funkci efektně obstarají právě drony.


Takže to bychom měli terénní vůz, městské vozítko, ale ještě nám chybí něco většího na silnici. Jmenuje se to Audi AI:CON.

Pokračování 3 / 4

Tesla na steroidech podle Audi

AI:CON se oproti předchozím modelům protáhl na dobrých 5,4 metrů a čtveřice elektromotorů mu dodá sílu 260 kW s dojezdem 700 až 800 kilometrů. Samozřejmostí je extrémně rychlé dobíjení (800 V). Baterie v tomto režimu dobijete na 80 % za pouhých 30 minut, přičemž součástí podvozku je i sekundární indukční napájecí systém třeba pro chytré parkovací plochy a silnice.

dc0ab855-1c04-4bb4-9295-0763322e4c45
Elektrické audi s autopilotem AI:CON

Specialitou AI:CON jsou opět světla. Primitivní LED tentokrát nahradil jakýsi displej složený z 600 výkonných LED pixelů a to jak na čelní, tak zadní straně. Displej dokáže v čelním bílém, nebo červeném zadním světle zobrazit prakticky libovolný obrazec, takže plocha se může dle potřeby proměnit v jakýkoliv typ světel od brzdových po blinkry.

Oficiální upoutávka AI:CON:


Na závěr nám chybí ještě nějaký opravdu extrémní vůz. Co třeba nějaký sporťák? Tomu se věnuje studie AI:RACE na posledním listu našeho článku.

Pokračování 4 / 4

Elektrický sporťák pro singles AI:RACE

AI:RACE je tentokrát konceptem závodního/sportovního elektrického vozu pro jednu osobu. AI:RACE je vybavený trojicí elektromotorů. Jeden 150kW pohání přední kola a další dva pak ty zadní. Celkový výkon činí 500 kW, přičemž elektrická jednotka zvládne krátce dodat až  570 kW (boost), aniž by se roztavily vodou chlazené baterie v podvozku.

87f44d7f-40aa-4a7c-941c-f4737caed2b8
Elektrický sporťák AI:RACE

Zatímco u ostatních vozů řady AI nebylo zrychlení prioritou a jejich elektrické jednotky byly maximálně optimalizované na výdrž baterií, u tohoto vozu je to jiné, a tak jako jediný zvládne 0-100 km/h za 2 sekundy.

Stejně jako předchozí vůz i AI:RACE používá 800V systém a baterie s pevným elektrolytem a kapacitou 95 kWh, které lze dobít za 15 minut. Celý vůz s hmotností 1 550 kg ujede na jedno nabití až 500 km.

310bb4c3-abe0-4d7d-8370-dfd3dfd0213746d2b8c1-d61e-4071-827a-b182cd6c414762e40916-f677-4eef-9ed7-ac56efb385e0
Studie nejnáročnějšího elektrického sportovního vozu AI:RACE s poloprůhlednými displeji HUD nad palubní deskou.

I když se ve všech čtyřech případech jedná pouze o designové studie, vycházejí z technologií, které dnes už existují, anebo je inženýři zrovna vyvíjejí. Možná se tedy opravdu jedná o jeden z pohledů, jak za pár desítek let budou vypadat běžné automobily. Ostatně, například zmíněná proměna funkce světel je vlastní i studiím od dalších výrobců.

Tento článek tedy uložte pro své děti a vnoučata. Za třicet a více let buď uznale pokývají hlavou, anebo se jen ušklíbnou nad naivními představami mileniálů z přelomu století. Nutno podotknout, že naše vlastní zkušenost nám říká, že většinou platí to B.

Určitě si přečtěte

Články odjinud