Podívejte se na oběh skutečných planet okolo jiné hvězdy

• Jen velmi malou část exoplanet pozorují astronomové přímo
  • V případě planetárního systému HR 8799 vidíme oběh planet okolo hvězdy
  • V budoucnu bychom měli pozorovat přímo i planety podobné Zemi

Astronomové za více než dvacet let objevili přes 3500 exoplanet. Pouze asi 1 nebo 2 % z tohoto počtu ale pozorujeme přímo. Ostatní exoplanety byly objeveny nepřímými metodami – obvykle na základě vlivu na mateřskou hvězdu.

Přímé zobrazení ale postupuje mílovými kroky vpřed. Nedávno se astronomové pochlubili videem, které zachycuje oběh skutečných planet okolo vzdálené hvězdy.

Hvězda HR 8799 se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let od nás v souhvězdí Pegase. První tři planety byly objeveny v roce 2008, později přibyla ještě jedna.

Všechny planety jsou obřími světy o hmotnosti okolo 7 Jupiterů. Okolo hvězdy obíhají velmi daleko, oběžné doby se odhadují na 50 až 450 let.

Planety dokážeme po odstínění světla mateřské hvězdy pozorovat přímo nejen díky jejich větší vzdálenosti od hvězdy ale také kvůli nízkému věku. Celá planetární soustava HR 8799 má jen asi 100 milionů let. Planety vznikly relativně nedávno, jsou ještě velmi horké a vyzařují zejména v oblasti infračerveného záření. Podobně jsme na tom také s ostatními přímo pozorovanými exoplanetami.

HR 8799 je jediná soustava s větším počtem planet, kterou pozorujeme už několik let, takže je možné podobné video sestavit. Něco podobného se ale astronomům povedlo také v případě planety Beta Pictoris b.

Sen o obřím dalekohledu

V příštím roce by se měl do vesmíru vydat Kosmický dalekohled Jamese Webba. Existují však už úvahy o jeho nástupci. Zatímco Hubblův dalekohled má průměr zrcadla 2,4 m, JWST 6,5 metrů, budoucí dalekohled by mohl mít 12 metrů!

Dalekohled s pracovním označením HDST (High-Definition Space Telescope) by už dokázal pozorovat planety podobné Zemi a zjistit také složení jejich atmosfér.

Foto: NASA; ESA; NOAJ; ESO; A.-M. Lagrange et al., CC BY 4.0

Diskuze (1) Další článek: Sociální síť Microsoftu končí. Stejně jste ani nevěděli, že nějakou má

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, ESA, Jupiter, Exoplanety, JWST, Kosmický dalekohled, Obří dalekohled, HR, Eso, Vzdálená hvězda, Planeta, Mílový krok, Oběh, Jason, Pegas, Obří svět, Infračervené záření, James Webb, Budoucí dalekohled, Podobné video, Wang, Oko, Planetární soustava

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru

** Vědci vymysleli nový systém obrany proti hackerům ** Pomocí speciálního systému implementují do softwaru spoustu chyb ** Tyto chyby nejsou zneužitelné, což útočník zjistí až po čase

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to

** Yoga C930 nabídne revoluční reproduktor v kloubu displeje ** Yoga Book C930 představuje zdařilý reparát podivného Yoga Booku ** ThinkPad X1 Extreme se může pochlubit extrémní výbavou v tenkém těle

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek