Podívejte se na oběh skutečných planet okolo jiné hvězdy

• Jen velmi malou část exoplanet pozorují astronomové přímo
  • V případě planetárního systému HR 8799 vidíme oběh planet okolo hvězdy
  • V budoucnu bychom měli pozorovat přímo i planety podobné Zemi

Astronomové za více než dvacet let objevili přes 3500 exoplanet. Pouze asi 1 nebo 2 % z tohoto počtu ale pozorujeme přímo. Ostatní exoplanety byly objeveny nepřímými metodami – obvykle na základě vlivu na mateřskou hvězdu.

Přímé zobrazení ale postupuje mílovými kroky vpřed. Nedávno se astronomové pochlubili videem, které zachycuje oběh skutečných planet okolo vzdálené hvězdy.

Hvězda HR 8799 se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let od nás v souhvězdí Pegase. První tři planety byly objeveny v roce 2008, později přibyla ještě jedna.

Všechny planety jsou obřími světy o hmotnosti okolo 7 Jupiterů. Okolo hvězdy obíhají velmi daleko, oběžné doby se odhadují na 50 až 450 let.

Planety dokážeme po odstínění světla mateřské hvězdy pozorovat přímo nejen díky jejich větší vzdálenosti od hvězdy ale také kvůli nízkému věku. Celá planetární soustava HR 8799 má jen asi 100 milionů let. Planety vznikly relativně nedávno, jsou ještě velmi horké a vyzařují zejména v oblasti infračerveného záření. Podobně jsme na tom také s ostatními přímo pozorovanými exoplanetami.

HR 8799 je jediná soustava s větším počtem planet, kterou pozorujeme už několik let, takže je možné podobné video sestavit. Něco podobného se ale astronomům povedlo také v případě planety Beta Pictoris b.

Sen o obřím dalekohledu

V příštím roce by se měl do vesmíru vydat Kosmický dalekohled Jamese Webba. Existují však už úvahy o jeho nástupci. Zatímco Hubblův dalekohled má průměr zrcadla 2,4 m, JWST 6,5 metrů, budoucí dalekohled by mohl mít 12 metrů!

Dalekohled s pracovním označením HDST (High-Definition Space Telescope) by už dokázal pozorovat planety podobné Zemi a zjistit také složení jejich atmosfér.

Foto: NASA; ESA; NOAJ; ESO; A.-M. Lagrange et al., CC BY 4.0