Mezinárodní vesmírná stanice

Podívejte se na záznam modernizace komunikační antény na Mezinárodní vesmírné stanici

2. února Alexandr Misurkin a Anton Škaplerov z Russian Federal Space Agency (Roscosmos) vyrazili na „výlet“ do vesmíru, aby na záď Zvezda Service Module nainstalovali nový elektronický box pro komunikační anténu. Ne všechno ale šlo podle plánu.

Jmenovaným kosmonautům se totiž nedařilo upgradovanou anténu zprovoznit. Díky tomu mimo prostory ISS strávili celých 8 hodin a 13 minut, čímž nechtíc vytvořili nový ruský rekord (ten dosavadní činil 8 hodin a 7 minut). Nakonec ale slavili úspěch. Roscosmos nicméně oznámil, že celou záležitost hodlá vyšetřovat.

Původní box mimochodem nebyl převezen zpět na stanici, ale „shozen z paluby“, takže shoří v zemské atmosféře. Z dostupných informací plyne, že váží cca 27 kg a obsahuje součástky vyrobené v devadesátých letech, kdy byla ISS zprovozněna – kvůli čemuž byl nekompatibilní s novou satelitní technologií.

Podle komentátora NASA TV Roba Naviase představovalo odstranění staré elektroniky poměrně náročný úkol, protože tvůrci dotyčného zařízení nepočítali s možností oprav či výměny přímo na oběžné dráze.

Pro úplnost dodejme, že další vesmírná procházka je naplánovaná na čtvrtek 15. února.

Zdroj: NASA,