Díky jednoduchému triku ujede 347 km
Dále v článku najdete pár kol s extrémním dojezdem, ale také mají extrémní cenu. Fiido Titan je docela dostupná „čína“ a k dlouhému dojezdu si pomáhá jednoduchým trikem. Za 60 tisíc dostanete kolo s nosičem a v něm další dvě baterie. Když je při jízdě postupně ručně vyměníte v rámu, teoreticky se dostanete až na uváděných 347 km.
Samotné kolo váží nemalých 33,5 kg, každá baterie přidá 4,3 kg, v plné polní to vychází na 46 kg, nosnost je 200 kg. Motor má výkon 250 W a točivý moment 55 Nm. Kupodivu je v nabídce i modelový rok 2024, jehož motor má při stejném výkonu 70Nm. Značku motorů výrobce neuvádí.

Rám je hliníkový, v kombinaci s dodávanými nosiči a zmíněným dojezdem si přímo říká o dálkové cestování. Široké pneumatiky na 26" kolech zase slibují dobrou průchodnost terénem, sám výrobce kolo označuje za dvoukolové SUV.
Pokračování 2 / 14
Kolo bez řetězu
V roce 2021 se zdálo, že by koncept pohonu Driven mohl nahradit řetěz. Dodnes jej však společnost CeramicSpeed nenabízí. K dispozici byl i ukázkový prototyp kola, na kterém soustrojí s pohonnou osou a věnečkem 21 keramických ložisek fungovalo.
Ačkoli řešení působí jako jemná mechanika náchylná na působení vnějších vlivů, podle tvůrců má být odolnější než řetězový pohon. Má také menší počet součástí a nižší tření. Odpadá totiž nutnost klasické přehazovačky s kladkou, změna převodu probíhá teleskopickým posuvem pohonné osy.

Vůle zbavit se řetězového pohonu je v cyklistickém světě silná. U řemenu bývá problém se změnou převodů, integrované převodovky jsou složité a těžké. Driven představuje kompromis – pořád tu sice máme velkou „kazetu“ na zadním kole a ozubený převod, ovšem odpadly největší zdroje tření i technických problémů, tedy řetěz a přehazovačka.
Výsledkem měla být celá nová kola s inovativním pohonem, na kterých bude CeramicSpeed spolupracovat s výrobci kol. Pohonu je totiž nutné přizpůsobit zadní stavbu rámu.
Pokračování 3 / 14
296 km/h! Cyklistický rychlostní rekord drží žena
Nejvyšší dosažená rychlost při jízdě na kole má od roku 2018 hodnotu 296 km/h. Postarala se o něj 45letá Denise Mueller-Koreneková a pochopitelně jde o rekord s využitím vozidla pro rozrážení vzduchu.

Tým použil rychlostí dragster a legendární solné pláně v americkém Bonneville.
Obyčejné nebylo ani kolo. Přední vidlice je ze sjezdového speciálu, protože solné pláně nesou zdaleka hladké. Odpružené je i sedlo, naopak zadní vidlice je pevná, zato extrémně dlouhá, což má zajistit stabilitu. Kola jsou překvapivě malá, protože neexistuje cyklistický plášť, který by se při takové rychlosti neroztrhal. Nakonec posloužily 17" ráfky a motocyklové pneu.
Pro extrémní rychlost je potřeba upravit i hnací ústrojí. Vepředu se točí převodník s 62 zuby, vzadu pastorek s 12 zuby. To celé krát dva, protože tato sestava je na zadní stavbě zdvojená. S takovým převodem se člověk nerozjede, ale pravidla umožňují kolo roztlačit na 145 km/h. Pak už bývalá americká šampionka v cyklistice minutu zrychlovala výkonem přibližně 700 W až k výsledným 296 km/h.
Pokračování 4 / 14
Lanko místo rámové trubky. Bizarní Slingshot se prodává už 40 let
Lanko místo spodní rámové trubky? Už na druhý pohled zjistíte, že je to součást neobvyklého systému odpružení. Koncept firmy Slingshot Bikes se poprvé dostal na trh v roce 1982, což byla doba, ve které byly odpružené vidlice na kolech ještě tak trochu sci-fi. Ale není to jen historická kuriozita, Slingshoty se prodávají (Slingshotbikes.com).


Kolem Slingshotů se vyvinula zapálená komunita, která restauruje a přestavuje, takže vznikly třeba i tato moderní silniční variace s karbonovými koly, nebo terénní verze s jednostrannou vidlicí Lefty.
Lanko je připojené k pružině, která se stará o polykání nerovností. Aby systém fungoval, dostala horní rámová trubka ohebný člen Flex Plate od společnosti 3M. Je zploštělý, aby umožnil ohyb pouze nahoru a dolů, ale přes veškerou snahu konstruktérů se mírně vychyluje všemi směry.
Nicméně podle dobových výpovědí se s touhle konstrukcí dalo závodit na vysoké úrovni od BMX přes silnici a cross-country až po sjezd (i když to v 80. letech znamenalo něco docela jiného než dnes).
Pokračování 5 / 14
Elektrokolo, které by na jedno nabití vyšplhalo na Everest*
* Kdyby tam vedla cesta.
Jmenuje se R22ET Everest, vyrábí ho americká firma Optibike (optibike.com) a přesně tak zní jejich slogan: „300mílový adventure e-bike. Jediné kolo na světě, které by bylo schopné na jedno nabití dojet na vrchol Mount Everestu, kdyby tam vedla cesta.“ Na rovině má kolo dojezd až 483 km (při rychlosti 24 km s jezdcem o hmotnosti 73 kg).

Optibike postavil opravdové monstrum, které váží 44 kg. Abych přidal kontext, tak to je dvojnásobek špičkového sériového enduro elektrokola s motorem Bosch CX. Baterie váží 16 kg, má kapacitu 3 260 Wh a je rozdělená na dvě části, mezi kterými je nutné ručně přepnout – půl na cestu tam, půl, abyste se bezpečně dostali zpět. Motor má výkon 1700W a kroutící moment 190Nm (výkon 6,5× vyšší a krouťák 2,5× vyšší než zmíněný Bosch). Rám je karbonový, na přání jej v Optibike ověsí libovolnou výbavou, ale v základu mají tlumiče zdvih 20 centrimetrů.
U extrémního stroje nepřekvapí extrémní cena: 18 900 dolarů, tedy 433 tisíc korun. Bez daně.
Pokračování 7 / 14
Unikátní české kolo má neviditelný řetěz
Ta značka se jmenuje Zoceli (www.zoceli.cz) a vyrábí kola z oceli. Vtipné, že? Český humor, česká kola, která budí pozornost i ve světě. A humor nekončí. Jednotlivá kola se jmenují Dobordelu, Natvrdo, Narum a to nejnovější Vysoko. Protože má zadní odpružení řešené systémem high pivot. Víte, co v angličtině, znamená high, že? :-)

Vidíte řetěz? Jeden ano. Ale je tam i druhý, skrytý.
High pivot podrobněji vysvětluji zde. Prozatím se spokojíme s tím, že se obvykle řeší jedním řetězem. Mozek projektu Zoceli Martin Saida použil řetězy dva a ten primární (spojuje středovou osu mezi pedály s horní kladkou) schoval do sedlové trubky. Tam je chráněný před nečistotami, vydrží déle správně namazaný a v neposlední řadě to vypadá hodně cool.
Kola Zoceli jsou ruční práce, před objednávkou si můžete říct o barvu, unikátní povrchovou úpravu, či drobné modifikace. U rámu Vysoko svítí cenovka 99 tisíc korun, ale investice tím nekončí – sami si musíte sehnat veškeré osazení od kol po poslední páčku na řídítkách.
Pokračování 8 / 14
Řídítka jako pro raketoplán a sexy ředitelka firmy
Vlastně ne. Takhle pěkné a barevné displeje v raketoplánu neměli. Flitedeck (flite.bike) je kokpit, tedy sestava řídítek a představce, s integrovaným počítačem a třemi dotykovými displeji, který útočí na ty movitější silniční blázny v přiléhavých dresech.


Cena? S tou je to komplikovanější. Začíná na 41 tisících korun, Lifetime Upgrade přijde na dva a půl miliónu. A ředitelka se kromě svého startupu činí také na OnlyFans.
Nahrazuje cyklopočítač, ale přidává dva zásadní trumfy – násobně větší displejovou plochu ve srovnání s cyklopočítači, takže se vejdou všechny klíčové informace, už není nutné prioritizovat a přepínat. A pak je tu aerodynamika. Jestli jsou silničáři něčím posedlí, tak je to snižování odporu vzduchu. Cyklopočítač trčící z řídítek rozhodně nepomáhá, a to samé se dá říct o svítilně. Žádné objímky a držáky, Flitedeck elegantně skrývá techniku do aerodynamicky tvarovaného profilu. Vše ve špičkové kvalitě a designu, na který jsou cyklisté zvyklí.
Displej má 18 cm na šířku a větší střední část má 7 cm na výšku. Obsah je plně konfigurovatelný. Uvnitř je GPS, Wi-Fi, Bluetooth i ant+ pro připojení všemožného příslušenství a eSIM pro přímé připojení k internetu. Zabezpečovací systém má ochránit kolo proti krádeži, případně pomůže s jeho nalezením. Svítilna je integrovaná v čelní hraně. Nechybí elektronický zvonek a baterie vystačí na 20 až 30 hodin provozu.
Pokračování 9 / 14
Odrážedlo. České, karbonové, s elektromotorem
O české firmě Kuberg se u nás moc neví – specializuje se na zahraniční trhy a ani nemá web v češtině. Vyrábí i dětské odrážedlo Kuberg Rox. Jednak je nádherné samo o sobě, ale také jej můžete mít s elektromotorem. Pere se ve mě nadšení z technologií a rodičovský pud, který velí, že by se dítě mělo hýbat a odrážet se samo. Ale obojí se dá kombinovat – prvně trochu fitness, pak stačí zasunout akumulátor…

Nádherný rám je z uhlíkových vláken. Váží pouhé 3 kg, ale unese až 50 kg. Můžete mít 12" nebo 14" verzi s motorem nebo bez. Od toho se odvíjí ceny – základ je za 18 600 Kč, větší verze s motorem přijde na 37 400 Kč. Výrobce uvádí, že díky nastavitelnému sedlu a řídítkům může Rox růst s dítětem od 3 do 6 let. Samotné odrážedlo váží 4,6 kg, s baterií, motorem, blatníky a kotoučovými brzdami jsme na 8,8 kg (platí pro 12" verzi).
Motor má maximální výkon 1000 W, což se čtyřletým prckem už to slušně zacvičí. Přitom výrobce udává, že baterie (6,4 Ah, 36 V) vystačí až na 5 hodin jízdy! Na řídítkách je magnetický „killswitch“, který se při pádu vytrhne a odstaví motor, brzdy mají ABS, výkon a rychlost lze omezit od 2,5 do svižných 25 km/h.
Pokračování 10 / 14
E-bike s pohonem na obě kola
Jmenuje se Recon GMC Hummer EV AWD a jde o spolupráci amerického výrobce elektrokol Recon s automobilkou GMC, která vlastní kultovní značku Hummer. Kolo odkazuje na elektromobil Hummer EV SUV/Pickup. Spojuje je robustnost, nekompromisní prostupnost terénem, některé designové prvky, barevné provedení a pohon všech kol (AWD = all wheel drive).

Maximální rychlost je 48 km/h, dojezd až 80 kilometrů, ale to pochopitelně záleží, v jakém režimu a hlavně v jak těžkém terénu pojedete. Dva motory mají výkon 750 wattů každý, převody dodalo Shimano, brzdy jsou čtyřpístkové. V kombinaci s pneumatikami z fatbiku kolo zvládá bláto, písek i sníh. Cena je 4 000 dolarů (asi 112 tisíc korun).
Pokračování 11 / 14
Česká Festka stojí 800 tisíc a vypadá jako z porcelánu
Český výrobce kol Festka postavil tohle karbonové kolo na zakázku pro obchodníka s porcelánem z thajského Bangkoku. Kolo je unikátní mimo jiné ruční malbou ilustrátora Michala Bačáka s detaily tvořenými zlatem. Motivem je životní cestu majitele, ale třeba i jeho koníčky – hra na flétnu a právě cyklistika. Spectre Porcelain se chystal víc než rok.

Jinak jde o špičkově vybavené silniční kolo osazené elektronickou sadou řazení Sram Red Etap AXS, karbonovými ráfky, karbonovými řidítky, sedlovkou i sedlem. Překvapí snad jen čelisťové brzdy – jsou lehčí, brzdná síla se přesněji dávkuje a dodnes je preferují i někteří profesionálové.
Pokračování 12 / 14
Digitální pohon. Tohle kolo má kabel místo řetězu
Všichni známe ozubená kola a řetěz. Je to lehké, efektivní, trvanlivé a levné. Ale možná je čas na změnu. Říká se tomu „digitální hnací ústrojí“. Kliky pedálů otáčí generátorem, který mechanickou energii přeměňuje na elektřinu, ta prostřednictvím dvou vodičů napájí motor v náboji zadního kola.

Digitální pohon má řadu výhod. Má nulovou údržbu, stačí měnit pláště a brzdové obložení. Do systému lze přidat baterii, kterou můžete nabíjet během jízdy šlapáním či rekuperací, energii pak využijete při jízdě do kopce. Nejzásadnější nevýhodou je neefektivita přeměny mechanické energie na elektrickou a zpět. U řetězu je efektivita až 95 %, u digitálního pohonu nanejvýš 75 %.
Francouzské firmy CIXI a Look Cycle použily pohon bez řetězu PERS v elektrickém kole Rover 45, ale stále jsme spíše ve fázi pokusů a konceptů, k útoku na trh je ještě daleko.
Pokračování 13 / 14
GraphenePads: brzdové destičky kolečka bez os
Absolute Black vyrábí cyklistické komponenty, které zaujmou na první pohled. Oválné převodníky, raménka přehazovaček s kolečkem bez středu, řetězové mazivo s grafenem… Zaujmou i brzdové destičky GraphenePads.



Absolute Black jde na efekt i na funkci.
Třecí směs je nanesená na podkladové desce, která vybíhá daleko mimo brzdový třmen a přechází do nezaměnitelné mřížky. Smysl je jednoduchý a používají jej i další výrobci – chlazení. Třecí směs předá teplo podkladovému materiálu, ten jej vyvede mimo třmen, kde se ochladí vzduchem. Jenže nikdo jiný nemá chladič tak velký a nápadný.
Navíc je uvnitř grafen a můžeme debatovat, zda je to víc na funkci či na efekt. Máte zájem? GraphenePads stojí 60 eur, asi 1500 Kč, tedy násobně více, než „běžná konfekce“.
Pokračování 14 / 14
Batoh, který cyklistům zlepší aerodynamiku. Možná budete rychlejší, rozhodně budete za exota
Téma číslo jedna silniční cyklistiky? Aerodynamika. I hobby silničáři platí desetitisíce a statisíce za sebemenší snížení odporu. Největší problém je tělo jezdce, a tak přichází RAF1 Pioneering Bike Backpack. Je to nafukovací batoh, který slibuje odbourat nežádoucí turbulence vznikající za jezdcovými zády. Kombinace těla a RAF má mít výrazně lepší aerodynamiku, což znamená efektivnější jízdu.

V praktické rovině ale vidím dva problémy. 1) Replikovat dokonalou aerodynamiku z renderů pomocí nafukovací konstrukce je sice praktické a lehké, ale výsledná tvar má k dokonalosti daleko. 2) Zádové těleso není na pevno nafouknuté, nedrží tvar samo od sebe. Nafoukne se až náporem vzduchu za jízdy pomocí vstupů na bocích – výrobce k nim dokonce přidává jakési expandéry, se kterými se batoh nafoukne rychleji/pevněji. Problém je, že tyhle „kapsy“ zvyšují odpor.
RAF1 začal život na Kickstarteru za 39 dolarů (tisíc korun), běžná tržní cena je 99 dolarů, tedy asi 2400 Kč.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně