Podle čeho se orientují buňky? Vědci to zkoumali v miniaturních bludištích

Foto: Needpix
Podle čeho se orientují buňky? Vědci to zkoumali v miniaturních bludištích | Foto: Needpix

Jednotlivé buňky dokážou v našich tělech cestovat na značné vzdálenosti. Jak ale vědí, kudy mají jít? Vědci nyní uskutečnili zajímavý experiment, který právě na tuto otázku hledal odpověď.

Buňky jsou přitahovány určitými chemikáliemi a odpuzovanými jinými. Například bílé krvinky bojující proti infekcím jsou přitahovány takovými chemoatraktanty, které se uvolňují na místě poranění. To je ale spíše lokální záležitost, která neobjasňuje delší migraci.

Odborníci z University of Glasgow se rozhodli zjistit právě to, jak si buňky – v tomto konkrétním případě rakovinné a buňky hlenek (Dictyostelium discoideum) – poradí ve větším prostoru než je jejich bezprostřední okolí. Proto je podrobily zkouškám v různě komplikovaných bludištích obsahujících výše zmíněné chemoatraktanty.

Hypotéza potvrzena

Týmu se nakonec podařilo potvrdit jeho hypotézu, tedy že buňky budou chemoatraktanty využívat k orientaci a pohybovat se ve směru s jejich největší koncentrací.

V důsledku toho badatelé mj. mohli pozorovat, že buňky „startující ze zadních pozic“ se často ztratily, protože jejich kolegyně na špici pomyslného pelotonu chemoatraktanty pohltily.

Z výsledků rovněž plyne, že hlenky – a v menší míře i rakovinné buňky – většinou excelovaly v jednodušších bludištích. V těch složitějších si už ale tak dobře nevedly.

Diskuze (1) Další článek: Křeslo pro císaře. Emperor XT obsahuje motory, reproduktory a až šest monitorů

Témata článku: Věda, Výzkum, Tělo, Navigace, Experiment, Buňky, Blud, Migrace, Hypotéza, Vědec, MINI +, Buňka, Krvinka, Infekce

Jednotná nabíječka USB-C je zase o krok blíž. Návrh už míří do Evropského parlamentu

** Za jednotný dobíjecí konektor byl v Evropě zvolen USB-C ** Výrobci jej budou muset použít ve veškeré osobní elektronice ** Návrh postupuje dalšímu schvalování, platit má za dva roky

Jan Láska
Jednotná nabíječkaUSB-CEvropská komise

Proč věříme lhářům aneb jaké strategie klamu na nás nejvíce zabírají

** Podvodní prodejci i neseriózní politici by museli balit, kdybychom je prokoukli a neuvěřili jejich lžím ** To však neumíme, a tak lháři kolem nás celkem spokojeně prosperují ** Proč? Jaké strategie na nás platí?

Psychologie