Jakub Mlůno
18. 11. 2019 • 15:40

Mám dvě takové připomínky. Elektrika se vodou nikdy nehasí, to se snad vykládá na každém požárním školení, na to jsou sněhové nebo práškové hasicí přístroje. Uzavřené prostory kde nejsou lidé se potom hasí halonovými přístroji, to k nám přišlo kdo ví odkud, protože celá léta (co pamatuju) se učíme, že jsou zakázané a přitom kde vidím novou rozvodnu, je na dveřích výstraha právě o halonovém hasícím systému. Také určitě pamatujete tabulky "nehas vodou ani pěnovými přístroji." Měl jsem za to, že lithiové baterie se nejlépe hasí pískem, ale tak ono dát jeden článek nebo třeba mobil do kyblíku s pískem je asi jednodušší, než tam dát celé auto, ale možná by si mohli hasiči pořídit nějakou sklápěčku, ze které by takové auto zasypali.Ta druhá souvisí s tou první. High voltage není totéž co vysoké napětí. Ovšem low voltage zase není nízké napětí ale malé napětí. Ta američtina v tomto dělá ohromný zmatek. High voltage je to, co v čechách nazýváme nízké napětí (tedy nad 50 do 600V proti zemi a max 1000V mezi vodiči), a to je asi oblast, kde se v elektromobilech pohybujeme. Tím nechci říkat, že šáhnout si na 600 V je bezpečné, ale narozdíl od vysokého napětí nelítají blesky na dálku.Tato část elektroaut ještě bude muset být v budoucnu řešená, klasická auta taky hoří (zrovna nedávno jsem koukal na top gear a to byl docela slušný ohníček přesně jak od elektromobilu, chybová hláška na palubce a do 15 sekund plameny a to byl benzíňák), ale nezdá se, že by to bylo až tak časté. A je samozřejmě nesmysl obalit baterky masivním plechem případně ještě pískovým ložem, to jde u stacionárních aplikací.

maxdevaine
18. 11. 2019 • 12:25

A já mám zase v manuálu k autu napsáno, že spotřeba 1l oleje na 1000km může být v některých případech stále ok.
A co z toho plyne? Naprosto nic. Člověk by se nad tím měl pořádně zamyslet, kouknout na zkušenosti a na aktuální stav.Neříkám, že hoření baterií je ok. Není to ok. Ale doporučení lítat s maskou při hoření, to je snad naprosto normální i u jiných aut. Nebo si snad někdo myslí, že když ty plasty a chemikálie hoří ve spalováku, že vypouštějí rajský vzdoušek?Spousta lidí si myslí, že každá nehoda = zahoří baterie. To samozřejmě také není pravda. Stejně tak jak tu někdo zmínil, že když hoří spalovák, je na všechno spoustu času. Kdo viděl hořet spalovák, tak to rozhodně není žádné klíďo, kdy si člověk stačí vzít nějaké věci. To možná tak při samovolném vznícení někde na parkovišti. Při bouračce, nebo při vznícení za jízdy je to hodně špatný ve všech případech.Mno a ve finále aktuální stav je takový, že na bezpečnosti baterií se stále pracuje. Aktuální stav je to, co má v sobě Model 3 (možná i aktuální verze modelů S), kdy hodně zapracovali na bezpečnosti a při nárazu a poškození článků by nemělo docházet k řetězové reakci (= neměly by začít hořet další nepoškozené články).Takže ano, baterie nejsou dobré, ale stále se dost vylepšují (jak z hlediska kapacity a životnosti, tak z hlediska bezpečnosti).Zdar Max

Katikakus
Katikakus
18. 11. 2019 • 12:00

Sranda, jak z celkem konstruktivni diskuse jediny Teslaidi0t dokaze udelat naprostou frasku svou nevzdelanosti, absenci logickeho a kritickeho mysleni a upocenou snahou obhajovat neobhajitelne. Ale alespon se clovek zasmeje.BEV je ekologicky, ekonomicky i technologicky nesmysl. Tohle uz dnes nastesti chape kazdy, kdo daval pozor ve fyzice na stredni - mimochodem, vime to uz vice nez 150 let.

Názor byl 2× upraven, naposled 18. 11. 2019 12:05

Emba5
18. 11. 2019 • 10:02

Je hezké, že tesla hoří osumkrát méně. Ale také průměrné stáří bude dva až tři roky. U ostatních aut 14 až 18 ? Let. Chtělo by to porovnat ve stajné hranici opotřebení.

radon
18. 11. 2019 • 9:44

přidal bych do toho manuálu pro hasiče ještě jeden bod, hned na první místo: Pokud je posádka z auta venku, umístěte 30 m kolem vozidla varovnou pásku a nechte ho shořet. Proti požáru jistěte jen blízké okolí.

Mi.Chal
18. 11. 2019 • 9:33

3000 galonů bych nepřekládal jako 11356 litrů. 11356 je číslo s přesností na litry, pochybuji, že to původní množství udávali s přesností na čtvrtiny galonu. Při převodu na jiné jednotky těžko můžete udávat vyšší přesnost, než byla původně. U hodnoty 3000 galonů nějaké desítky nehrají roli.

Veolw
18. 11. 2019 • 9:17

Porad vnimam elektromobily jako neco co nekdo musi za kazdou cenu protlacit aby z toho vyzdimal co nejvice penez. Je to krok spatnym smerem. O ekologii se taky prilis neda mluvit atd. Nevim proc mam pocit ze jsme na zacatku a uz jsem vlastne technologicky na konci. Je to jako by v dobe kdy zacinaly auta nekdo sestavil motor z formule jedna ale co dale? 😀

lyon667
18. 11. 2019 • 9:09

Nj, když tvrdili, že Tesla je ekologická, vypadlo jim slovíčko. Tesla je ekologická. Ekologická katastrofa. 😁

Walkeer_CZ
18. 11. 2019 • 8:43

V clanku mi chybi podstatna informace, ze automobili tesla hori ze vsech aut nejmene casto, priblizne 8x mene nez auta se spalovacim motorem:https://www.teslarati.com/tesla-model-s3x-are-8x-le... ... Bohuzel, media v tomto naprosto selhavaji a vytvareji obraz, ze tesly hori naopak nejcasteji, coz je pravy opak reality. Mimochodem, faktor 8x maji take bezpecnostni pasy, pri jejich pouziti klesa riziko urazu nebo smrti priblizne 8x, takze pokud se bojite pozaru, kupte si teslu, je to stejny rozdil jako mit ci nemit pasy

Názor byl 1× upraven, naposled 18. 11. 2019 08:49

lacog
18. 11. 2019 • 8:19

Ohľadom ekologickosti elektromobilov a ich pretláčania cez rôzne stimuly mám svoj názor ale to, že je nutný iný prístup k ich haseniu mi príde samozrejmé.
Bohužiaľ ešte dlho sa hasiči budú učiť a zlepšovať postupy. Ale tak to je so všetkým novým. Je jedno či je to akumulátor,benzín, nafta, LPG, CNG, vodík alebo dokonca para - vždy je to uložená energia. Tie poistné slučky na prerušenie obvodu majú celkom dobre vymyslené.

Jiří Mrázek
17. 11. 2019 • 23:46

Já si teda celou dobu myslím že na hašení elektromobilu jde použít hasící plachta. Když to nemá kyslík nemůže to hořet, nebo se pletu?

Adam Vágner
17. 11. 2019 • 22:41

A dává se to tam i s tím udušeným řidičem, co ho nejde vytáhnout kvůli klikám, nebo bez?

Nyny
Nyny
17. 11. 2019 • 22:41

A protože pro hasiče to budou náklady X násobku oproti hašení běžného a hasiči to přeúčtují pojišťovně, tak se můžeme všichni těšit na pořádné zdražení povinného ručení.

Mysel_1
17. 11. 2019 • 21:05

A tyhle legrace museji pojistovny platit. Ze to nebude z pojistneho, ktere plati elektroposuci, je myslim na snade. :o(

Miroslav Pragl
Miroslav Pragl
17. 11. 2019 • 19:59

Dobry vecer,
Soucasne elektromobily jsou v (od zeme) izolovana SS soustava s napetim okolo 400V.Dle CSN se tedy jedna o zarizeni NIZKEHO napeti, nikoli vysokeho, jak se v tomto a jinych clancich chybne pise.Nebo se mylim? Zkousku z vyhlasky 50 mam propadlou v min. tisicileti.DikMP// jsem slepy, tento amaterismus se zde jiz resi. Sry za dupe

Názor byl 1× upraven, naposled 17. 11. 2019 20:00

harrym
17. 11. 2019 • 18:48

Vysoké napětí je podle ČSN napětí nad 1 kV. Cokoliv nižšího je pouze nízké napětí nebo malé napětí.
Takže pochybuji o tom, že v té Tesle je cokoliv nad 1 kV, zesériované napětí z článků má nejspíše max. párset voltů (375 V?). U hašení vodou je ještě specifikum to, že celé auto je defacto vlastní uzavřená elektrosoustava, není to nikde logicky uzemněné na zem.
U uličního rozvodu 3x 400/230V je naopak prakticky v každém významnějším bodu sítě PEN vodič (který je jedním z pracovních vodičů, pak se dělí v elektroinstalacích na "nulový" vodič N a ochranný vodič PE) účinně uzemněn na zem regulérním uzemněním, takže při hašení vodou je neskonale vyšší riziko nechtěného uzavření náhodného elektrického obvodu přes zem.
Když bude na tu Teslu stříkat vodu z hadice zvenku, tak se to tou vodou vyzkratuje (uzavře obvod) přímo v autě, proud nemá důvod procházet proudem vody do hadice.Z toho plyne i jedno ponaučení. Do hasiči promočenýho elektroauta hrabat radši pro jistotu jen jednou rukou/končetinou.

Názor byl 5× upraven, naposled 17. 11. 2019 18:57

TFSi
17. 11. 2019 • 18:45

Já to říkám pořád. Elektroauta ano, ale NE na baterky!:-/