Americký výrobce nákladních vozů Freightliner Trucks, který je divizí Daimler Trucks North America, chystá do svých kamionů systémy pokročilé asistence řidiče. Dostanou je tahače americké třídy 8, což jsou vozidla s celkovou hmotností přesahující patnáct tun.
Výhod pokročilých asistentů si již nějakou dobu mohou užívat řidiči osobáků, kterým pomáhají například při vyjíždění z parkovacího místa nebo s hlídáním slepých úhlů zpětných zrcátek. Některé funkce, jako je například nouzové brzdění, již přijali i výrobci nákladních aut.
Autonomie v kamionech
Firma Freightliner Trucks debutovala segmentu chytrých aut již v roce 2015, kdy na Hooverově přehradě na hranicích států Arizona a Nevada demonstrovala svou koncepci autonomního tahače Freightliner Inspiration.
Letos se tento výrobce vrátil s produkční verzí, kterou označuje jako Detroit Assurance 5.0. Jistě není bez zajímavosti, že systém obsahuje řadu „pomocníků“, které můžete najít v současných osobních vozech Mercedes-Benz. Celé hardwarové a softwarové vybavení splňuje parametry autonomie druhé úrovně.
Z funkcí jmenujme například adaptivní tempomat, který je schopen nejen automaticky zpomalovat a zrychlovat, aby udržel bezpečnou vzdálenost, ale také úplně zastavit. Nechybí držení vozidla v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdění či hlídání mrtvých úhlů zpětných zrcátek.
Chytří asistenti usnadní život kamioňákům
Chytří asistenti řidiče se postupně prosazují i v tomto segmentu – například švédské Volvo již několik let nabízí ve svých osobních i nákladních autech automatické nouzové brzdění. Daimler však chce jít o další krůček dál a jeho Freightliner Cascadia ve verzi 2020 má být prvním náklaďákem třídy 8 s kompletní sadou asistentů.
Systém funguje stejným způsobem, na jaký jsme zvyklí z osobních vozidel – spojuje a vyhodnocuje údaje z řady senzorů, radaru a kamer. V případě nákladních aut je však nutné počítat s jejich odlišným chováním – přeci jen tahač s plně naloženým návěsem o celkové hmotnosti 36 tun se chová jinak než dvoutunové SUV.
Zajímavá je například možnost nastavení způsobu držení vozidla v jízdním pruhu ze strany řidiče. Konkrétně si šofér může vybrat, zda chce jet přesně uprostřed, blíže ke krajnici, nebo spíše ke středu vozovky.
Generální ředitelka firmy Daimler Trucks North America Kary Schaefer vidí hlavní výhodu implementovaných systémů ve zvýšení bezpečnosti. Například systémy nouzového brzdění dokázaly snížit kolize s nárazem zezadu o 72 %, počet zranění řidiče při těchto nehodách klesl o 78 % a úmrtnost dokonce o 82 %. Kromě vyšší bezpečnosti mají autonomní systémy přinést i nezanedbatelný ekonomický benefit v podobě úspory paliva až o 35 %.