Pohodlí pro kamioňáky: těžké tahače dostávají chytré asistenty řidiče

  • Freightliner chystá do svých kamionů systémy pokročilé asistence
  • Detroit Assurance 5.0 obsahuje řadu „pomocníků“ z osobních aut
  • Celé vybavení splňuje parametry autonomie druhé úrovně.

Americký výrobce nákladních vozů Freightliner Trucks, který je divizí Daimler Trucks North America, chystá do svých kamionů systémy pokročilé asistence řidiče. Dostanou je tahače americké třídy 8, což jsou vozidla s celkovou hmotností přesahující patnáct tun.

Výhod pokročilých asistentů si již nějakou dobu mohou užívat řidiči osobáků, kterým pomáhají například při vyjíždění z parkovacího místa nebo s hlídáním slepých úhlů zpětných zrcátek. Některé funkce, jako je například nouzové brzdění, již přijali i výrobci nákladních aut.

Autonomie v kamionech

Firma Freightliner Trucks debutovala segmentu chytrých aut již v roce 2015, kdy na Hooverově přehradě na hranicích států Arizona a Nevada demonstrovala svou koncepci autonomního tahače Freightliner Inspiration.

Letos se tento výrobce vrátil s produkční verzí, kterou označuje jako Detroit Assurance 5.0. Jistě není bez zajímavosti, že systém obsahuje řadu „pomocníků“, které můžete najít v současných osobních vozech Mercedes-Benz. Celé hardwarové a softwarové vybavení splňuje parametry autonomie druhé úrovně.

Z funkcí jmenujme například adaptivní tempomat, který je schopen nejen automaticky zpomalovat a zrychlovat, aby udržel bezpečnou vzdálenost, ale také úplně zastavit. Nechybí držení vozidla v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdění či hlídání mrtvých úhlů zpětných zrcátek.

Chytří asistenti usnadní život kamioňákům

Chytří asistenti řidiče se postupně prosazují i v tomto segmentu – například švédské Volvo již několik let nabízí ve svých osobních i nákladních autech automatické nouzové brzdění. Daimler však chce jít o další krůček dál a jeho Freightliner Cascadia ve verzi 2020 má být prvním náklaďákem třídy 8 s kompletní sadou asistentů.

Systém funguje stejným způsobem, na jaký jsme zvyklí z osobních vozidel – spojuje a vyhodnocuje údaje z řady senzorů, radaru a kamer. V případě nákladních aut je však nutné počítat s jejich odlišným chováním – přeci jen tahač s plně naloženým návěsem o celkové hmotnosti 36 tun se chová jinak než dvoutunové SUV.

Zajímavá je například možnost nastavení způsobu držení vozidla v jízdním pruhu ze strany řidiče. Konkrétně si šofér může vybrat, zda chce jet přesně uprostřed, blíže ke krajnici, nebo spíše ke středu vozovky.

Generální ředitelka firmy Daimler Trucks North America Kary Schaefer vidí hlavní výhodu implementovaných systémů ve zvýšení bezpečnosti. Například systémy nouzového brzdění dokázaly snížit kolize s nárazem zezadu o 72 %, počet zranění řidiče při těchto nehodách klesl o 78 % a úmrtnost dokonce o 82 %. Kromě vyšší bezpečnosti mají autonomní systémy přinést i nezanedbatelný ekonomický benefit v podobě úspory paliva až o 35 %.

Diskuze (2) Další článek: Ano, natočili jsme video o pozvánce na tiskovku. Je boží a Galaxy S10 bude také*

Témata článku: Doprava, USA, Automobily, Autonomní vůz, Volvo, Řidič, Nevada, Zvýšení bezpečnosti, Kam, Tempomat, Nouzové brzdění, Mercedes-Benz, ASI, Nikola, Autonomie, Návěs, Brzdění, Tahač, Schaefer, Asistent, Sport Utility Vehicle, Arizona, Daimler, Kamión, Pohodlí



Toto je nejzajímavější telefon za tři tisíce. Smartphonu do terénu chybí snad jen podpora 5G sítí a 3,5mm jack

Toto je nejzajímavější telefon za tři tisíce. Smartphonu do terénu chybí snad jen podpora 5G sítí a 3,5mm jack

** Odolný telefon dnes nemusí stát mnoho ** Robustní novinka od BlackView nestojí ani tři tisíce **Nenáročným uživatelům zřejmě nic podstatného chybět nebude

Martin Chroust
BlackViewZvýšená odolnostSmartphony
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě