To vozidlo se rychleji než vítr pohybovat může, ale bohužel vysvětlení uvedené ve videu je chybné a hlavně neodpovídá tomu, jak se vozidlo a vrtule ve videu skutečně pohybují. Zmínky o plachetnicích jsou v této souvislosti zavádějící a s tímto konkrétním vozidlem nesouvisí. Jak už v diskusi zaznělo, podstatné je, že vrtule je během pohybu spřažená s koly. A velmi doporučuju se na video podívat velmi pečlivě a sledovat, jakým směrem se vrtule točí a v jaké to je situaci v daný okamžik. Ve videu jsou totiž oba případy, ale jen v jednom směru otáčení se vozidlo pohybuje, ve druhém naopak stojí.Všimněte si prosím, jak jsou natočené listy vrtule. Jsou natočené tak, že pokud by vrtuli roztáčel vítr zezadu, musely by se z pohledu zezadu točit proti směru hodinových ručiček. Můžete si to sami vyzkoušet třeba na větrníku, který si poskládáte z papíru - složte ho tak, aby směr sklonu listů byl stejný jako u vrtule ve videu a foukněte. Uvidíte, kam se začne točit. Případně si nakreslete sklonění listu a vektor pohybu větru - je pak také jasné, kam se stočí vítr a na opačnou stranu je pak tlačen list.Pokud list je řekněme jako lomítko (/) a vítr jde zleva, pak směr větru bude otočen vzhůru a list (lomítko) se bude pohybovat dolů:----> /Ve videu se několikrát vrtule otáčí proti směru hodinových ručiček (zdůrazňuju že to je směr při pohledu zezadu), ale vozidlo v tu chvíli vždy stojí, ani se nehne.
Nicméně ve chvíli, kdy se vozidlo pohybuje, tak se vrtule vždy točí opačně! Je tedy jasné, že ji nemůže roztáčet vítr, ale naopak funguje jako vrtule u letadla, tj. rozráží masu vzduchu a posílá proud za sebe. Zákon akce a reakce je v tu chvíli jasný - vzduch je směřován dozadu, vrtule se pohybuje dopředu.To, co se tady děje, není ani trochu neintuitivní. Celé vozidlo je velmi lehké, ale má dostatečně velkou plochu vystavenou větru. Vítr ho prostě roztlačí sám o sobě. Ve chvíli, kdy se vozidlo hýbe, kola roztáčí vrtuli a ta dává další impuls k dopřednému pohybu. Nejde o žádné perpetuum mobile, nejde o žádné porušení fyzikálních zákonů. Vrtule prostě jen využije skrze otáčení kol část energie, kterou vítr vozidlu dal, na to, aby vozidlo dále zrychlilo. Zbytek energie se "ztratí" v odporech v převodech, ve valivém odporu kol apod. Dost pochybuju o tom, že by rychlost vozidla byla téměř trojnásobná proti rychlosti větru, osobně bych tipoval maximum někde kolem jedenapůlnásobku rychlosti větru, ale krátkodobé maximum by to třeba být mohlo. Udržitelná průměrná rychlost to určitě nebude.