Pokrok ve špionáži: Budoucí výzvědné satelity budou miniaturní

• Mohutné teleskopy nahradí malé, lehké a chytré technologie
  • Budoucí špionážní satelity by se mohly ve vesmíru rozkládat jako pozoruhodné vesmírné origami
  • Tyto satelity budou sbírat data velkými plochami tenkých a velmi lehkých senzorů

Dnešní výzvědné satelity jsou vybavené masivní optikou, díky které se řadí, pro mnohé překvapivě, mezi největší a také nejdražší objekty na oběžné dráze. Jejich éra se ale zřejmě chýlí ke konci.

Mohutné teleskopy nahradí malé, lehké a chytré technologie. Budoucí špionážní satelity by se mohly ve vesmíru rozkládat, jako pozoruhodné vesmírné origami, a pak sbírat data velkými plochami tenkých a velmi lehkých senzorů. Mikročipy citlivé na světlo by měly zařídit skvělé snímky z oběžné dráhy za mnohem nižší rozpočet.

Společnost Lockheed Martin nedávno zveřejnila první ilustrace technologie experimentálního programu SPIDER (Segmented Planar Imaging Detector for Electro-optical Reconnaissance). Jednoduše řečeno, technologie SPIDER, kterou samozřejmě financují američtí vojenští vývojáři DARPA, je vlastně teleskop na čipu. Snímky přitom pořizuje způsobem, který je velice odlišný od klasických teleskopů.

Tradiční teleskopy, jako je třeba americký civilní Hubble Space Telescope anebo vojenský KH-11 Kennen, přezdívaný Key Hole, který má teď hodně práce nad Severní Koreou, fungují na stejném principu jako lidské oko. Světlo při pozorování teleskopy i okem prochází optickými čočkami, a pak dopadne na detektory, které změří intenzitu dopadajícího světla.

Aby takové zařízení získalo kvalitní snímek, tak detektory musí být dostatečně vzdálené od čoček, a všechno musí být perfektně nastavené. U vesmírných teleskopů se tohle všechno zařizuje velmi obtížně a stojí to spoustu peněz, v řádu několika miliard dolarů na jeden takový teleskop.

SPIDER, tedy teleskop na čipu, funguje úplně jinak. Nedetekuje intenzitu světelného záření, ale vlnovou délku a amplitudu záření. Počítač pak z takto získaných dat vytěží požadovaný snímek. Tento postup ve svém důsledku odstraní většinu potřebných rozměrů vesmírných teleskopů, jejich nároků na energii, a také jejich složitosti, která je nezbytná pro zařízení vytvořené podle oka.

Mikročipy s teleskopy SPIDER jsou teprve v experimentální fázi vývoje. Jejich snímky zatím nejsou bůhví jak oslnivé. Je ale důležité, že technologie SPIDER funguje, a že má slušný potenciál se rozvíjet. Vědci na to ostatně už intenzivně pracují. Brzy se můžeme dočkat prvních „lehkých“ špionážních satelitů, které budou s teleskopy na čipu zjišťovat, co se kde zajímavého děje na povrchu planety.

Na vynášení takových satelitů by si mohli udělat jméno startupy vesmírných technologií, jako jsou například novozélandští Rocket Labs. Ti hodlají vynášet malé a lehké náklady na nízké oběžné dráhy za zhruba 5 milionů dolarů na jeden start.

Zdroj: Defense One, Foto: Lockheed Martin

Diskuze (2) Další článek: Jak jednou myší a klávesnicí ovládnout více počítačů: pomůže nástroj Microsoftu

Témata článku: Technologie, Výzkum, Vojenství, Armáda, Satelit, Severní Korea, Origami, Získaná data, Povrch planety, Vesmírný teleskop, Světelné záření, Lockheed Martin, Stejný princip, Dolar, Potřebný rozměr, Mimozemská civilizace, Plana, Požadovaný snímek, Teleskop, Špion, Senzor, Kvalitní snímek, Oběžná dráha, Vynášení, Vlnová délka

Svobodný RISC-V: Možná za deset let po ARMu neštěkne ani pes. Google a armáda dalších vyvíjejí konkurenční procesor

**Architektuře RISC už desetiletí vládne britský ARM ** Procesory jeho návrhu najdete v pračce, v routeru i v mobilu ** Ale pozor, o slovo se hlásí svobodný RISC-V

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

** Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě ** Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie ** Pomoci mají nové továrny Gigafactory

Qualcomm se chlubí, že se mu podařilo téměř nemožné: Vyrobil první mobilní anténu pro 5G

** Za dveřmi je 5G – nová generace mobilních telekomunikací ** Jednou z jeho specialit jsou nové kmitočty, tzv. mmWave ** Jenže signál o mnoha desítkách GHz přináší hromadu překážek

Jak John Kemeny a Thomas Kurtz stvořili BASIC, základ novodobého programování

** Programovací jazyk BASIC tvořil základ osobních počítačů ** Původně byl určen vysokoškolským studentům, aby vůbec byli schopni využívat univerzitní počítač ** Jeden ze spoluautorů dělal výpočtáře Einsteinovi

Sonda Dawn prolétá jen 35 km od trpasličí planety Ceres a posílá úchvatné fotografie!

** Sonda Dawn zkoumá trpasličí planetu Ceres od března 2015 ** Sonda nyní přešla na novou dráhu, nejblíže se dostává k povrchu na vzdálenost jen 35 km ** Ceres je největší planetkou hlavního pásu mezi Marsem a Jupiterem