Pokud byl váš předek neandrtálec, možná budete mít těžký průběh Covid-19

Renomovaný časopis Nature zveřejnil novou studii (PDF), která zmiňuje jako jeden z možných faktorů těžkého průběhu nemoci Covid-19 neandrtálské geny. Nutno podotknout, že článek vyšel ve zrychleném recenzním řízení.

Za zjištěním stojí evoluční genetikové Hugo Zeberg ze švédské Karolinska Institutet a Svante Pääbo německého Institutu Maxe Plancka.

Vědci analyzovali vzorky 3 199 hospitalizovaných případů, u kterých se projevily problémy s dechem a selhání plic (SARS). Zjistili, že u mnoha z nich se nacházela genová mutace typická pro pravěké Neandrtálce. Mohla by až několikanásobně zvyšovat pravděpodobnost těžkého průběhu.

Le Moustier od Charlese R. Knighta (1920)

Zbytky jejich DNA se dnes ve větší míře vyskytuje u obyvatel jižní Asie (až 50 %) a v menší pak i v Evropě (16 %).  Druh Homo neanderthalensis se na Zemi vyskytoval zhruba před 600-30 tisíci lety, přičemž náhle vymizel.

Přítomnost neandrtálské DNA (červeně)

Vědci se dlouho přeli, zdali mohli být potomci vzešlí z křížení našeho druhu s neandrtálci plodní, výzkum na poli genetiky v posledních dekádách a objev pozůstatku jejich DNA v té naší však ukazuje, že to nejspíše bylo možné. Právě ti, mezi jejichž předky patřili neandrtálci, tak nyní mohou být náchylnější k těžšímu průběhu nemoci Covid-19, která u jiných třeba ani nepropukne.

Homo sapiens podle Wikipdie

Byť dnes po zemském povrchu kráčí pouze jeden druh lidí – Homo sapiens, na úsvitu lidských dějin tomu tak nebylo a lidé různých druhů se alespoň teoreticky mohli potkat. Z těchto setkání nakonec vyšel vítězně právě člověk rozumný, který díky svým schopnostem ostatní druhové sourozence nejspíše přímo či nepřímo vyhubil, anebo s nimi alespoň v omezené míře splynul jako v případě neandrtálců.

Plné znění článku:

Diskuze (33) Další článek: GeForce RTX 3070 už míří i do notebooků, unikl první snímek připravované mobilní grafiky

Témata článku: Koronavirus, Výzkum, Země, Genetika, COVID-19, Evropa, Mutace, MIT, DNA, Nature, Bude, Těžký průběh, Průběh, Sapiens, Homo Sapiens, COVID, Institut Maxe Plancka, Neandrtálec, Asie, Nemoc, Předek, Druh, Max Planck

Vybíráme nejlepší fotomobily současnosti. Dobře mohou fotit i telefony za 6 tisíc

** Smartphony válcují nejen levné, ale už i pokročilé kompakty ** Vlajkové modely jsou skoro jistota, dobře fotí ale i levnější přístroje ** Po kterých fotomobilech byste měli aktuálně sáhnout?

FotomobilyVýběry

Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru