Nabíjecí stanice ČEZ v Písku Zdroj: Svět motorů

Nabíjecí stanice ČEZ v Písku | Zdroj: Svět motorů

Nabíjecí stanice Ionity Zdroj: FYI Prague

Nabíjecí stanice Ionity | Zdroj: FYI Prague

Nabíjecí stanice Ionity Zdroj: FYI Prague

Nabíjecí stanice Ionity | Zdroj: FYI Prague

Nabíjecí stanice Ionity Zdroj: FYI Prague

Nabíjecí stanice Ionity | Zdroj: FYI Prague

Nabíjecí stanice s konektory Type 2 (Mennekes), CHAdeMO a CCS Combo 2 Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Nabíjecí stanice s konektory Type 2 (Mennekes), CHAdeMO a CCS Combo 2 | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor Type 2 (Mennekes) Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor Type 2 (Mennekes) | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor CHAdeMO  Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor CHAdeMO  | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor CCS Combo 2 Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor CCS Combo 2 | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor CCS Combo 2 Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Konektor CCS Combo 2 | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Nabíjecí stanice s konektory Type 2 (Mennekes), CHAdeMO a CCS Combo 2 Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Nabíjecí stanice s konektory Type 2 (Mennekes), CHAdeMO a CCS Combo 2 | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) | Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) | auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) | auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) auto.cz/Ondřej Mára

Zásuvka s konektorem Type 2 (Mennekes) | auto.cz/Ondřej Mára

Nabíjení elektromobilů mají usnadnit roboti, první se představí již příští rok Zdroj: Electrify America

Nabíjení elektromobilů mají usnadnit roboti, první se představí již příští rok | Zdroj: Electrify America

Můj týden bez emisí Zdroj: Svět motorů

Můj týden bez emisí | Zdroj: Svět motorů

Mělník Zdroj: Svět motorů

Mělník | Zdroj: Svět motorů

Litoměřice Zdroj: Svět motorů

Litoměřice | Zdroj: Svět motorů

Nabíječka v Holešovicích Zdroj: Svět motorů

Nabíječka v Holešovicích | Zdroj: Svět motorů

Česká Lípa Zdroj: Svět motorů

Česká Lípa | Zdroj: Svět motorů

Bernartice Zdroj: Svět motorů

Bernartice | Zdroj: Svět motorů

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger

Nabíjecí stanice Tesla

Nabíjecí stanice Tesla

Nabíjecí stanice Ionity Zdroj: FYI Prague
Nabíjecí stanice Ionity Zdroj: FYI Prague
Nabíjecí stanice Ionity Zdroj: FYI Prague
Nabíjecí stanice s konektory Type 2 (Mennekes), CHAdeMO a CCS Combo 2 Zdroj: auto.cz/Ondřej Mára
24
Fotogalerie

Pokud chce EU splnit klimatické cíle, musí do 10 let postavit téměř 3 miliony nabíječek pro elektromobily

  • Evropa se chce stát prvním uhlíkově neutrálním kontinentem
  • Pomoci tomu má mimo jiné i elektromobilita
  • K realizaci plánu bude potřeba investovat zhruba půl bilionu korun do výstavby cca 3 milionů nabíječek

Zpráva britského think tanku Transport & Enviroment odhaduje, že do roku 2030 bude po Evropě jezdit cca 44 milionů elektrických vozidel, jejichž majitelé či provozovatelé budou potřebovat zhruba 3 miliony veřejných nabíječek napříč celým kontinentem. Tedy alespoň pokud chce EU dosáhnout slibované uhlíkové neutrality do roku 2050.

V současnosti je napříč Evropou zhruba jen 175 000 veřejných nabíjecích stanic, což zatím odpovídá poptávce. T&E však v příštích letech očekává vzestup popularity elektromobilu a očekává, že během deseti let bude potřeba vybudovat přes 2,8 milionu nabíječek, což by podle odhadů T&E mohlo vyjít zhruba na půl bilionu korun.

Snadněji realizovatelné, než se dnes může zdát

Na první pohled je to obrovská suma, podle odhadů T&E by však každoroční investice měla odpovídat zhruba 3 % výdajů EU na dopravu. K rozvoji by navíc mělo dojít ve veřejném i soukromém sektoru, kde by měly prioritu dostat nabíječky u domů a na pracovních místech. Dalších 20 až 30 procent nabíječek by pak podle T&E mělo být vystavěno ve „znevýhodněných a méně obydlených oblastech.“

T&E navíc podle informací našich britských kolegů z Autoexpress věří, že část investic bude možné uplatnit v rámci balíčku „Green Deal“ („Zelená dohoda pro Evropu“), který Evropská komise představila před koncem minulého roku. Ten je přitom souhrnem opatření, která by měla vést ke snižování emisí napříč celým kontinentem.

Grean Deal pro dopravu se může stát skutečností pouze s bezemisní infrastrukturou. To znamená investovat peníze do zakládání nabíjecích stanic, především u domovů a na pracovištích, a nebudovat další potrubí pro fosilní paliva. Počet nabíjecích stanic dosud držel krok s poptávkou, ovšem nadcházející vzestup elektromobilů bude třeba podpořit masivním rozšířením nabíjecí sítě,“ cituje AutoExpress Luciena Mathieu, analytika T&E v oblasti přeprava a E-mobilita.

Přechod na elektromobilitu vytvoří na evropském průmyslovém trhu příležitost ve výši několika miliard euro v oblasti rozvodných sítí a výroby, instalace a údržby veřejných nabíječek. EU musí udělat vše pro to, aby bojovala proti klimatické nouzi a současně podporovala pracovní místa v Evropě.

Článek připravila redakce Auto.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud