Pokud chce EU splnit klimatické cíle, musí do 10 let postavit téměř 3 miliony nabíječek pro elektromobily

  • Evropa se chce stát prvním uhlíkově neutrálním kontinentem
  • Pomoci tomu má mimo jiné i elektromobilita
  • K realizaci plánu bude potřeba investovat zhruba půl bilionu korun do výstavby cca 3 milionů nabíječek

Zpráva britského think tanku Transport & Enviroment odhaduje, že do roku 2030 bude po Evropě jezdit cca 44 milionů elektrických vozidel, jejichž majitelé či provozovatelé budou potřebovat zhruba 3 miliony veřejných nabíječek napříč celým kontinentem. Tedy alespoň pokud chce EU dosáhnout slibované uhlíkové neutrality do roku 2050.

V současnosti je napříč Evropou zhruba jen 175 000 veřejných nabíjecích stanic, což zatím odpovídá poptávce. T&E však v příštích letech očekává vzestup popularity elektromobilu a očekává, že během deseti let bude potřeba vybudovat přes 2,8 milionu nabíječek, což by podle odhadů T&E mohlo vyjít zhruba na půl bilionu korun.

Snadněji realizovatelné, než se dnes může zdát

Na první pohled je to obrovská suma, podle odhadů T&E by však každoroční investice měla odpovídat zhruba 3 % výdajů EU na dopravu. K rozvoji by navíc mělo dojít ve veřejném i soukromém sektoru, kde by měly prioritu dostat nabíječky u domů a na pracovních místech. Dalších 20 až 30 procent nabíječek by pak podle T&E mělo být vystavěno ve „znevýhodněných a méně obydlených oblastech.“

T&E navíc podle informací našich britských kolegů z Autoexpress věří, že část investic bude možné uplatnit v rámci balíčku „Green Deal“ („Zelená dohoda pro Evropu“), který Evropská komise představila před koncem minulého roku. Ten je přitom souhrnem opatření, která by měla vést ke snižování emisí napříč celým kontinentem.

Grean Deal pro dopravu se může stát skutečností pouze s bezemisní infrastrukturou. To znamená investovat peníze do zakládání nabíjecích stanic, především u domovů a na pracovištích, a nebudovat další potrubí pro fosilní paliva. Počet nabíjecích stanic dosud držel krok s poptávkou, ovšem nadcházející vzestup elektromobilů bude třeba podpořit masivním rozšířením nabíjecí sítě,“ cituje AutoExpress Luciena Mathieu, analytika T&E v oblasti přeprava a E-mobilita.

Přechod na elektromobilitu vytvoří na evropském průmyslovém trhu příležitost ve výši několika miliard euro v oblasti rozvodných sítí a výroby, instalace a údržby veřejných nabíječek. EU musí udělat vše pro to, aby bojovala proti klimatické nouzi a současně podporovala pracovní místa v Evropě.

Článek připravila redakce Auto.cz

Diskuze (226) Další článek: Apple Catalyst slaví první velký úspěch. Gameloft s ním úspěšně portoval hru Asphalt 9 z iOS na macOS

Témata článku: Elektromobily, Automobily, Evropa, Evropská unie, Ekologie, Evropská komise, Elektromobil, Mathieu, T & amp, Elektromobilita, Kontinent, Bilión korun, Nabíječka, Transport & amp, Půl bilionu, Lucie, Snižování emisí, Nabíjecí stanice



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

** Izraelský zbrojní gigant Elbit Systems nedávno představil střední obrněné vozidlo ROBUST ** To je určeno pro pokročilý autonomní boj proti pěchotě i obrněným vozidlům ** Nový obrněnec by měl operovat s vysokou mírou autonomie, za každého počasí a prakticky v každém terénu

Stanislav Mihulka
IzraelVojenstvíRoboti
Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

** Pentagon hodlá nahradit své lehké víceúčelové vrtulníky Bell OH-58 Kiowa ** Za tímto účelem vznikl modernizační program Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) ** V rámci něj vyvíjí společnost Sikorsky Aircraft Corporation vrtulník Raider X

Stanislav Mihulka
HelikoptéryVojenstvíPrototyp