Pokud se zapojíte do analýzy české DNA, dozvíte se, odkud pocházíte. Zdarma

Komerční analýzou DNA se dnes zabývá celá plejáda firem, která vám korespondenčně a za úplatu pošle třeba hrubý odhad historie vašich předků – tedy odkud pocházíte, anebo náchylnost k některým chorobám.

Nyní se ale můžete zapojit zdarma a ke všemu prospět dobré věci. Brněnské výzkumné centrum CEITEC při Masarykově univerzitě totiž zpracovává projekt A-C-T-G, tedy Analýzu českých genomů pro teranostiku.

Pokud se stále ztrácíte, vězte, že cílem je sestavení kontrolní databáze genetické informace typické pro českou populaci, což by mělo přispět k včasné a přesné diagnostice genetických onemocnění.

Haploskupiny na území Evropy

Výzkumníci proto hledají více než tisícovku vzorků od dobrovolníků ze všech krajů Česka. Ti se za odměnu dozvědí, odkud pocházejí a další zajímavé informace o vlastní DNA. Odběrová místa jsou v Praze a Brně.

Není to ale jen tak. Byť jsou kapacity stále k dispozici, nemůže se přihlásit každý. Síto je relativně přísné:

• Věk 30-55 let
  • Zdravý jedinec, tzn. bez závažného genetického onemocnění
  • Rodiče účastníka pocházejí ze stejného kraje (otec se narodil ve stejném kraji jako matka)
  • Vylučujícím kritériem je právě probíhající těhotenství, přijetí krevní transfuze v posledním půl roce a absolvování transplantace orgánu kdykoli v průběhu života

Samotným odběrovým vzorkem tkáně pak bude vaše krev – dvě běžné odběrové zkumavky.

„Za účast v projektu nezíská sice dobrovolník žádnou finanční odměnu, ale dozví se o sobě mnoho zajímavých informací. Zjistí například, jaký je odhad jeho dávného původu, který se datuje desetitisíce let zpět. Ženy se dozví, do kterého mitochondriálního klanu náleží, mužům sdělíme jejich Y-haplotyp (viz obrázek výše). Právě to jim pomůže v jejich genografické analýze,“ píše se na webu studie.

Profesor Petr o úpravách genů: Bojím se vzniku elitářské společnosti:

Diskuze (35) Další článek: Tisíc koní pod kapotou a rychlé nabíjení: Automobilka General Motors konečně představila elektrický Hummer

Témata článku: Výzkum, Evropa, Praha, Česko, Brno, Zdarma, DNA, Analýza, Masarykova univerzita, Genetické onemocnění, Dobrovolníci, CEITEC, Česká republika, Test DNA, Vzorek, Hrubý odhad, A-C - T-G, Zajímavá informace

The Callisto Protocol: Dali jsme dohromady vše, co potřebujete vědět o nejočekávanějším hororu roku

Vývojáři ze Striking Distance Studios v čele se slavným Glenem Schofieldem, autorem úspěšné série Dead Space, si pro nás nachystali strašidelnou jízdu, se kterou zamíříme opět do vesmíru.

Michal Polok