Polská firma Nevomo (do roku 2020 známá jako Hyper Poland) zve k účasti na světové premiéře technologie, která umožňuje levitaci vlaků na klasických železničních tratích. Během akce budou představeny výsledky testů levitace kolejových vozidel provedených na zkušební trati v Nové Sarzyně na Podkarpatsku.
„Společnost Nevomo dosáhla technologického průlomu tím, že provedla bezprecedentní levitační testy na konvenční železniční infrastruktuře s využitím revoluční technologie,“ uvádí firma v pozvánce. „Tento úspěch je důležitým krokem k modernizaci a zdokonalení stávající železniční infrastruktury tak, aby bylo možné dosáhnout rychlosti 550 km/h.“
Cílem Nevoma je vyvinout vysokorychlostní magnetickou železnici založenou na technologii Hyperloop. Prvním ze tří kroků je řešení MagRail, založené na pasivní magnetické levitaci, které lze dodatečně instalovat na stávající železniční tratě.
Jak se rodil polský Maglev
Nevomo se zaměřuje na vývoj nového typu lineárního motoru, levitačních a řídicích systémů, napájecí elektroniky a systémů vedení vlaků, jakož i monitorovacích systémů. Etapový přístup předpokládá, že železniční trať bude nejprve modernizována technologií MagRail. V pozdější fázi bude trať nejprve uzavřena, aby se snížil odpor vzduchu, a nakonec se stane plnohodnotným hyperloopem.
Firma byla založena v dubnu 2017 pod původním názvem Hyper Poland studenty Varšavské technické univerzity. Tým se úspěšně zúčastnil soutěže Hyperloop Pod Competition II, kterou pořádala SpaceX v Kalifornii. Do konce roku 2018 podala osm patentových přihlášek. V říjnu 2019 představila svůj první prototyp dráhy a vozidla MagRail v měřítku 1:5 a o rok později zahájila zkušební provoz na zmenšené trati.
V prvním čtvrtletí roku 2022 dokončila stavbu nejdelší evropské zkušební dráhy pro pasivní magnetickou levitaci. Železniční trať dlouhá 700 metrů v Podkarpatském vojvodství v Polsku umožňuje vozidlům využívajícím technologii MagRail jezdit rychlostí až 160 km/h. Instalace všech potřebných zařízení byla dokončena v prosinci 2022 a na jaře 2023 začaly testy.
První, ale velmi důležitý krok
„Firma Nevomo je odhodlaná posunout železniční dopravu do zcela nové dimenze,“ uvádí v krátkém spotu, ve kterém představuje technologii MagRail Booster. Jejím cílem je rychlá modernizace stávajících kolejových vozidel a železničních tratí, která by měla přinést možnost zvýšení limitů ve stoupáních či vyšší zrychlení těžkých nákladních vlaků.
Jednou z důležitých vlastností tohoto systému má být možnost samostatného pohybu vagónů nezávisle na lokomotivě. Vozy tak například na překladištích a nákladních terminálech mohou jezdit v malých skupinkách bez nutnosti používat posunovací lokomotivu.
Další zajímavou technologií je Cargo MagRail. Lze ji použít v oblastech a na železničních tratích, kde není možná instalace trolejového vedení pro elektrická vozidla, jako jsou přístavy a areály továren. Na takové tratě lze nasadit malá, flexibilní a autonomní plně elektrifikovaná vozidla MagRail přizpůsobená například pro přepravu nákladních kontejnerů.