Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: Porsche AG

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: Porsche AG

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. | Zdroj: USPTO

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO
Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO
Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO
Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Má variabilní délku zdvihu. Zdroj: USPTO
8
Fotogalerie

Porsche si patentovalo šestitaktní motor. Slibuje si od něj ještě vyšší výkon

S nástupem elektromobility by se mohlo zdát, že spalovací motory mají své dny sečtené, ale opak je pravdou, i tady jsou pořád směry, kterými se mohou vyvíjet. Americký úřad pro patenty a ochranné známky před pár dny zveřejnil informace a technické výkresy k technologii, která cyklus čtyřdobých motorů rozšiřuje o další dvě fáze.

S nezvyklou koncepcí šestitaktního motoru experimentuje automobilka Porsche a slibuje si od něj vyšší výkon a efektivitu. Standardem dnešních motorů jsou čtyři doby: sání, komprese, expanze a výfuk. Porsche přidává další dvě: druhou kompresi a druhou expanzi.

Místo dvou otáček klikové hřídele za jeden pracovní cyklus motor nově vykonává tři a pracuje s variabilní délkou zdvihu pístu. Inženýři toho dosahují excentrickým převodem na klikové hřídeli, s nímž se při druhé spodní úvrati prohloubí zdvih pístu, odkryje sací otvory a přisaje další vzduch a palivo.

Funguje tedy následujícím způsobem – sání, první komprese, první expanze, druhá komprese, druhá expanze a výfuk. Mezi první expanzí a druhou kompresí dojde k prodloužení zdvihu pístu. S tímto technickým vylepšením může šestidobý spalovací motor fungovat se dvěma fázemi konajícími práci za jeden cyklus místo jedné u čtyřdobé koncepce.

Je však otázkou, jestli se nová inovativní koncepce od Porsche vůbec někdy objeví v sériové produkci. V minulosti jsme viděli celou řadů nápaditých technických řešení pro spalovací motory, z nichž se většina nakonec neuchytila. Do budoucnosti šestidobého motoru navíc nepochybně promluví i stále se zpřísňující emisní limity.

Určitě si přečtěte

Články odjinud