Poskytli jste svou DNA kvůli rodokmenu? FBI ji bude moci testovat na shodu

• Family Tree DNA je poskytovatel testů DNA pro genetickou genealogii
  • Provozovatel nyní přiznal spolupráci s úřadem pro vyšetřování FBI
  • Vyšetřovatelé mohou hledat shody v případech násilných činů
Poskytli jste svou DNA kvůli rodokmenu? FBI ji bude moci testovat na shodu

Americká firma Family Tree DNA je jedním z nejvýznamnějších poskytovatelů komerčních testů DNA pro účely genetické genealogie. Uživatelé využívají domácí testovací soupravu k odběru vzorků, které pak odešlou poskytovateli služby. Pro zákazníky možná bude překvapením informace publikovaná serverem BuzzFeed News, podle které společnost spolupracuje s FBI při vyšetřování násilných trestných činů a umožňuje vyšetřovatelům hledat ve své databázi shody DNA.

Původní myšlenka testů DNA pro účely genetické genealogie byla ta, že zákazník mohl získat informace o svém původu a najít dosud neznámé příbuzné. Celkem spolehlivě lze předpokládat, že to bylo v naprosté většině případů důvodem, proč uživatelé svou DNA poskytli k analýze.

Testy DNA jsou úspěšnou vyšetřovací metodou

Federální a místní vyšetřovací orgány využívají již více než dva roky veřejné genealogické databáze při řešení odložených případů. Podařilo se jim tak například odhalit Josepha Jamese DeAngela coby „zabijáka z Golden State“. Podobným způsobem vyšetřovatelé nedávno objevili identitu sériového vraha ve 40 let starém případu. V těchto případech však potřebnou shodu našli díky otevřené službě GEDmatch.

Spolupráce Family Tree DNA a FBI je tedy prvním případem, kdy se soukromá firma s neveřejnou databází vzorků DNA rozhodla dobrovolně umožnit orgánům činným v trestním řízení přístup k datům svých zákazníků.

Family Tree DNA tvrdí, že začala s testováním vzorků od FBI loni na podzim. Spolupráce neprobíhá na základě žádné smlouvy a dosud byla provedena analýza méně než deseti případů. FBI však prý nemá volný přístup ke všem datům, jako je tomu u otevřených databází. Vyšetřovatelé mohou pouze vytvářet uživatelské účty a odesílat přes ně vzorky DNA k vyhledání shody.

Změna podmínek v zájmu spolupráce

V prosinci byly aktualizovány smluvní podmínky služby, což umožnilo FBI používat databázi pro případy „násilné trestné činnosti“, jako je vražda nebo sexuální násilí, a to buď k identifikaci podezřelých, nebo oběti.

„Došli jsme k závěru, že pokud si vyšetřovací orgány vytvoří účty se stejnou úrovní přístupu k databázi jako standardní uživatel FamilyTreeDNA, nenarušují tím soukromí a důvěru uživatelů služby,“ uvedl zakladatel a generální ředitel společnosti Bennett Greenspan.

Pro orgány činné v trestním řízení by přístup k milionům DNA mohl být klíčem k rozlousknutí mnoha odložených případů vražd a znásilnění. Z pohledu odborníků je právě to největším přínosem této vyšetřovací techniky od příchodu identifikace DNA, neboť umožňuje řešit trestné činy rychleji než kdykoli předtím.

FBI v roli běžného uživatele

FBI tedy bude mít přístup ke stejným informacím jako každý běžný uživatel, který hledá shodu DNA. Pokud by vyšetřovatelé požadovali po provozovateli jakékoli další informace, obdrží je výhradně na základě předloženého soudního příkazu.

Obhájci ochrany osobních údajů a uživatelé služby však vyjadřují své obavy. Genealogická databáze obsahuje více než milión profilů DNA, přičemž většina zákazníků poskytla svůj vzorek v době, kdy se o dohodě s FBI ještě ani nemluvilo.

Provozovatel tvrdí, že se každý, kdo má obavy, může svá data zablokovat v nastavení, čímž se jeho profil stane pro FBI nepřístupným. Tím ale také ztratí možnost prostřednictvím služby hledat možné příbuzné přes shodu DNA, čili mu celý profil bude de facto k ničemu.

Diskuze (6) Další článek: Radio Garden: Poslouchejte rádiové stanice z celého světa otáčením 3D glóbu přímo v prohlížeči

Témata článku: Genetika, MyHeritage, DNA, FBI, Rodokmen, Genealogie, Salva, Poskytovatel, FamilyTree, Shoda, Vzorek, TES, Databáze, Vyšetřovatel, Uživatelé, BuzzFeed News, Bude, Změna podmínek, Provozovatel, JST

Mobilní protivzdušný systém Skynex z Německa během testu vyřídil osm malých dronů

** Německá společnost Rheinmetall nedávno představila nový pozoruhodný systém protivzdušné obrany Skynex ** Ten může být vybaven senzory, zbraněmi, taktickým radarem i dalšími prvky ** Během testu si hravě poradil s hejnem osmi malých dronů

Warframe představuje největší příběhovou expanzi v novém traileru spolu s datem vydání

Free-to-play sci-fi akce Warframe se stále těší velké popularitě a v prosinci ji čeká další velké rozšíření.

Datum vydáníWarframe