Automobilka Škoda představila nový elektromobil  Enyaq iV . Je to první elektromobil od Škodovky stavěný od počátku čistě jen pro elektrický pohon. 

Automobilka Škoda představila nový elektromobil Enyaq iV. Je to první elektromobil od Škodovky stavěný od počátku čistě jen pro elektrický pohon. 

Enyaq iV slibuje  dojezd až 510 km , nabídne přitom možnost volby ze čtyř výkonových stupňů a pohonu dvou nebo všech čtyř kol.

Enyaq iV slibuje dojezd až 510 km, nabídne přitom možnost volby ze čtyř výkonových stupňů a pohonu dvou nebo všech čtyř kol.

Vůz má rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm a rozvor 2 765 mm. Je to tedy poměrně robustní vůz, který má podobné proporce jako model Kodiaq.

Vůz má rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm a rozvor 2 765 mm. Je to tedy poměrně robustní vůz, který má podobné proporce jako model Kodiaq.

Auto je postaveno na  modulární platformě pro elektromobily  označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 

Auto je postaveno na modulární platformě pro elektromobily označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 

Auto se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škodovky v Mladé Boleslavi. 

Auto se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škodovky v Mladé Boleslavi. 

Cena nového modelu bude na českém trhu startovat na  1 059 900 Kč . S vyšším výkonem a výbavou pochopitelně ještě poroste. Předobjednávky se rozběhnou od 3. září. 

Cena nového modelu bude na českém trhu startovat na 1 059 900 Kč. S vyšším výkonem a výbavou pochopitelně ještě poroste. Předobjednávky se rozběhnou od 3. září. 

Inovativní není jen design zevnějšku, ale také interiéru. Jeho dominantou je velký dotykový displej palubního počítače.

Inovativní není jen design zevnějšku, ale také interiéru. Jeho dominantou je velký dotykový displej palubního počítače.

Pojďme na zajímavé detaily – tím nejviditelnějším bude maska „chladiče“, která je vytvarována do tvaru mřížek skutečných chladičů benzínových Škodovek, ale protože není co chladit, je zacelená. Na přání ponese i efektní světelný proužek. 

Pojďme na zajímavé detaily – tím nejviditelnějším bude maska „chladiče“, která je vytvarována do tvaru mřížek skutečných chladičů benzínových Škodovek, ale protože není co chladit, je zacelená. Na přání ponese i efektní světelný proužek. 

Zajímavá jsou světla, na která byl vyčleněn samostatný vývojový tým. Dobře vypadají a měla by i dobře svítit. 

Zajímavá jsou světla, na která byl vyčleněn samostatný vývojový tým. Dobře vypadají a měla by i dobře svítit. 

Škodovky si zakládají na praktických drobnostech, tohle je třeba víčko nádržky ostřikovačů, které se po odklopení změní v nálevku. 

Škodovky si zakládají na praktických drobnostech, tohle je třeba víčko nádržky ostřikovačů, které se po odklopení změní v nálevku. 

A samozřejmě je tu i škrabka. Ta měla tradičně místo na vnitřní straně víčka nádrže, ale u elektromobilu se schovala do slotu na straně zadních dveří. 

A samozřejmě je tu i škrabka. Ta měla tradičně místo na vnitřní straně víčka nádrže, ale u elektromobilu se schovala do slotu na straně zadních dveří. 

Přiznivce sportovního vzhledu automobilů potěší zadní spoiler v základní výbavě. Netřeba chodit do tuningshopu

Přiznivce sportovního vzhledu automobilů potěší zadní spoiler v základní výbavě. Netřeba chodit do tuningshopu

19" až 21"

19" až 21"

K dispozici je i aerodynamické tvarování kol, které by mělo zajistit o něco nižší spotřebu energie

K dispozici je i aerodynamické tvarování kol, které by mělo zajistit o něco nižší spotřebu energie

Tlačítek je uvnitř minimum, vše se ovládá přes velký dotykový displej, případně hlasem. 

Tlačítek je uvnitř minimum, vše se ovládá přes velký dotykový displej, případně hlasem. 

Ačkoli interiéru dominuje obří středový displej, klasická kaplička za volantem také nechybí. A je tu i možnost využití head-up displeje, tedy projekce údajů na čelní sklo. 

Ačkoli interiéru dominuje obří středový displej, klasická kaplička za volantem také nechybí. A je tu i možnost využití head-up displeje, tedy projekce údajů na čelní sklo. 

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a pod podlahou místo na provozní výbavu. 

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a pod podlahou místo na provozní výbavu. 

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a v interiéru je řada dalších menších úložišť

A protože jsme ve Škodovce, je zde velký důraz na úložné prostory. Kufr má v základním uspořádání objem 585 litrů a v interiéru je řada dalších menších úložišť

Pochvalu designéři zaslouží za sloty pro mobilní telefony. Pro řidiče i spolujezdce.

Pochvalu designéři zaslouží za sloty pro mobilní telefony. Pro řidiče i spolujezdce.

A myslelo se i na telefony cestujících na zadních sedadlech. 

A myslelo se i na telefony cestujících na zadních sedadlech. 

K dispozici bude i 1895 kusů speciální edice nazvané Founders Edition. Proč 1895? Protože v tomto roce pánové Václav Laurin a Václav Klement založili firmu, ze které se stala dnešní Škoda. 

K dispozici bude i 1895 kusů speciální edice nazvané Founders Edition. Proč 1895? Protože v tomto roce pánové Václav Laurin a Václav Klement založili firmu, ze které se stala dnešní Škoda. 

Edice Founders Edition bude dostupná ve verzích 60 iV a 80 iV s 21" koly z lehké slitiny Aquarius a v metalických odstínech černá Magic a stříbrná Arctic.

Edice Founders Edition bude dostupná ve verzích 60 iV a 80 iV s 21" koly z lehké slitiny Aquarius a v metalických odstínech černá Magic a stříbrná Arctic.

Na detailech záleží... 

Na detailech záleží... 

Ani stříbrná verze speciální edice nevypadá špatně. A v základu bude mít už rovnou rozšířenou výbavu. 

Ani stříbrná verze speciální edice nevypadá špatně. A v základu bude mít už rovnou rozšířenou výbavu. 

Rozšířená výbava Founders Edition bude zahrnovat i světelný proužek na masce 

Rozšířená výbava Founders Edition bude zahrnovat i světelný proužek na masce 

Jak elektromobil nabíjet? Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Jak elektromobil nabíjet? Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Na doma či do firem automobilka nabídne tzv. wallboxy, neboli malé dobíjecí stanice pro soukromé využití 

Na doma či do firem automobilka nabídne tzv. wallboxy, neboli malé dobíjecí stanice pro soukromé využití 

K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování přijde každý měsíc. 

K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování přijde každý měsíc. 

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV - ukázka palubního systému

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - chytré víčko nádrže ostřikovačů

Škoda Enyaq iV - chytré víčko nádrže ostřikovačů

Škoda Enyaq iV - palubní počítač se spuštěnou navigací

Škoda Enyaq iV - palubní počítač se spuštěnou navigací

Škoda Enyaq iV - skrytá škrabka v pátých dveřích

Škoda Enyaq iV - skrytá škrabka v pátých dveřích

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Enyaq iV slibuje  dojezd až 510 km , nabídne přitom možnost volby ze čtyř výkonových stupňů a pohonu dvou nebo všech čtyř kol.
Vůz má rozměry 4 649 × 1 879 × 1 616 mm a rozvor 2 765 mm. Je to tedy poměrně robustní vůz, který má podobné proporce jako model Kodiaq.
Auto je postaveno na  modulární platformě pro elektromobily  označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 
Auto se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škodovky v Mladé Boleslavi. 
62
Fotogalerie

Poslechněte si zvuk Škody Enyaq: Umělé futuristické bzučení ladili hudební skladatelé

Automobilka Škoda vypouští ukázku zvuku svého nového elektromobilu Enyaq a nechává nahlédnout do pozadí jeho vývoje. Zvuky elektromobilů tvoří dost často hudební skladatelé. U Škody Enyaq tomu nebylo jinak a výsledek zní jako něco ze seriálu Návštěvníci. Poslechněte si:

Výstražný zvuk E-noise, který můžete znát již ze Superbu iV, zde najdete taky. Pro účely SUV byl však upravený a má svůj vlastní „rozjezdový zvuk“. Zvuk Škody Enyaq iV vznikal pod taktovkou Pavla Orendáše z vývojového centra značky. Finální verze zvuku se ladila s hudebními skladateli.

„Enyaq iV je čistě elektrické vozidlo, takže byla docela velká výzva naladit zvuk tak, aby pasoval k jeho identitě. Zvuk se ladil v koncernové akustické laboratoři a od začátku byla zřejmá jedna věc: musí se jasně odlišovat od zvuku, který vydávají plug-in hybridní vozy,“ popisuje Pavel Orendáš.

Zvuk je charakteristický do rychlosti 25 km/h. Jeho tvůrci se oprostili od imitování spalovacího motoru a vsadili na více futuristický a elektronický zvuk. Generátor zvuku je umístěný v boxu o objemu jednoho litru s pracovním názvem OneBox. Jeho umístění značka neupřesnila.

„Na počátku se zvuk zkoušel s vybranou skupinou lidí a představili jsme ho i managementu. Následovalo interní měření ve vozech a ověření akustického limitu pro splnění legislativy. Zde odvedli pořádný kus práce kolegové z naší akustické laboratoře. Důležitým předpokladem k uvedení nového modelu na trh bylo získání homologace od nezávislého certifikačního úřadu,“ uzavírá Pavel Orendáš.

Článek připravila redakce Autorevue.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud