Posledních pět srpnů bylo nejteplejších za 140 let měření

Letošní srpen byl celosvětově jedním z nejteplejších v zaznamenané historii. Zařadil se tak po bok srpnů z let 2014, 2015, 2016, 2017 a stal se tak oficiálně pátým nejteplejším srpnem za dobu měření. Vyplývá to z dat publikovaných Kolumbijskou univerzitou v New Yorku.

Porovnávané záznamy sahají až do roku 1880, kdy oficiální měření začalo. Jde tedy o data za posledních 140 let, což je na jednu stranu poměrně dlouhá doba, pokrývající takřka celé období průmyslové revoluce. Na stranu druhou jde však z hlediska historie naší planety o velmi krátký časový úsek.

Dle dat Kolumbijské univerzity byl srpen 2018 pátým nejteplejším srpnem

Fakt, že srpen roku 2018 patřil z historického hlediska k nadprůměrně teplým měsícům potvrdila také měření dalších institucí – například Goddardova institutu pro kosmický výzkum při NASA.

Oteplování neúnavně pokračuje

„Údaje ukazují, že globální oteplování neúnavně pokračuje, jak bylo předpovídáno již v sedmdesátých letech minulého století“, řekl Stefan Rahmstorf, vědec z Postupimského institutu pro výzkum klimatických vlivů. Za součásti projevů globálního oteplování považují odborníci například rekordní srážky, doprovázející hurikány Harvey a Florence.

Varovný prst zvedl také Robert Rohde – fyzik z Kalifornské univerzity v Berkeley. Ten na Twitteru publikoval zprávu, že srpen 2018 byl o 0,74 stupňů Celsia teplejší než dlouhodobý průměr z let 1951 až 1980. Potvrdil také, že šlo o pátý nejteplejší srpen od roku 1850, ačkoli čtyři z posledních pěti let mají velmi podobné teploty a jsou v podstatě nerozlišitelné.

Srpen 2018 byl o 0,74 stupňů Celsia teplejší než dlouhodobý průměr

Následky jsou patrné

Oteplování obnáší celou řadu následků, počínaje zvyšováním hladiny moří, přes drsnější průběhy bouřek, až po rostoucí vlhkost atmosféry. Výsledkem jsou záplavy z extrémních dešťových srážek a zvyšování teploty oceánů, které poskytuje energii tropickým bouřím.

Jak se planeta zahřívá, je atmosféra schopna zadržet více vody. Konkrétně pro každý 1 ° C navíc může pojmout o 7 % více vody, čímž poskytne větší zásobu pro následné bouře a srážky.

Oteplování je globální jev, který není omezen na žádnou polokouli nebo oblast

V současnosti je na Zemi jen málo míst, která zaznamenávají nižší než průměrné teploty. Jak je patrné z obrázku NASA, oteplování je globální jev, který není omezen na žádnou polokouli nebo oblast.

Také průměrná teplota v prvních osmi měsících letošního roku byla třetí nejvyšší za dobu sledování – tepleji bylo jen v letech 2016 a 2017. Celkově však již nyní není pochyb o tom, že rok 2018 se zapíše jako jeden z nejteplejších.

Diskuze (7) Další článek: MyDigitalSSD M2X: krabička pro rychlé externí NVMe SSD do portu USB-C