Mars | NASA

Pošlete své jméno na Mars. Poletí tam vedle vrtulníku

• V létě příštího roku odstartuje na Mars nový rover Mars 2020
  • Na webu NASA můžete zaregistrovat své jméno, které bude nahráno na palubu roveru
  • Na Mars poletí s roverem také malý vrtulník

NASA chystá další velký rover pro průzkum Marsu a už tradičně vyhlásila kampaň pro fanoušky kosmonautiky z celého světa.

Na internetových stránkách NASA se můžete zdarma zaregistrovat a nechat své jméno poslat na rudou planetu. Po úspěšném vyplnění krátkého formuláře vám bude vygenerován certifikát. Vaše jméno bude následně nahráno na čip a ten umístěn na palubu roveru Mars 2020, který odstartuje k Marsu v létě příštího roku.

Pátý rover přistane v kráteru Jezero

Po Sojourneru, dvou roverech MER (Spirit a Opportunity) a Curiosity je Mars 2020 už pátým roverem pro průzkum rudé planety. Odstartovat má v polovině července příštího roku a na Marsu přistát v únoru 2021.

Jako místo přistání byl vybrán kráter s pro nás velmi zajímavým názvem Jezero. O české reálie ale v tomto případě nejde. Název je odvozen od města v Bosně a Hercegovině. Marsovské krátery menší než 60 km se běžně pojmenovávají podle měst na Zemi. Na rudé planetě tak najdeme i Cheb a Tábor.

Bude pátrat po podmínkách k životu

Mars 2020 se konstrukčně velmi podobá Curiosity. Některé jeho části byly vylepšeny a odlišné bude také vědecké vybavení. Naopak velmi podobný bude průběh přistání. Rover proletí atmosférou, odhodí tepelný štít, zpomalí pomoci padáku a následně bude na povrch vysazen pomoci jeřábu, jak můžete vidět na videu níže nebo v galerii.

Vypadá to poměrně riskantně a a také to je riskantní. V případě Curiosity to vyšlo a v NASA věří, že podruhé tomu nebude jinak.

Mars 2020 bude hledat důkazy možné dávné existence mikrobiálního života. Jeho cílem je také zjistit, zda na Marsu někdy v minulosti mohly být podmínky k životu.

Rover má rovněž připravit vzorky, které by v budoucnu zpět na Zemi dopravila další sonda. Mars sice zkoumáme už desetiletí, ale vzorky z Marsu zatím v rukou nemáme. NASA je chce mít před letem člověka.

Poletí také vrtulník

Mars 2020 kromě vašeho jména poveze také vrtulník. Malý dron o hmotnosti 1,8 kg s názvem Mars Helicopter Scout bude vůbec prvním letadlem, které se bude pohybovat v atmosféře cizího světa.

Jeho hlavním cílem je „to zkusit“ – nabrat zkušenosti a zafungovat jako průkopník pro další vrtulníky, které by mohly pomáhat ve výběru trasy budoucích roverů. Na palubě nebude mít žádné vědecké přístroje, jen malou kameru.

Očekává se v ideálním případě pět letů. Nejdelší potrvá 90 sekund. Vrtulník se bude muset poprat s odlišnými podmínkami: nízkými teplotami a především atmosférou, která má zcela odlišné složení a tlak. A také třetinovou gravitací.

Diskuze (4) Další článek: Microsoft potvrdil tři menší problémy, které přináší květnová aktualizace Windows 10