Potenciálně nebezpečný asteroid 3200 Phaethon je ještě větší, než jsme si mysleli

Výsledky analýzy snímků pořízených observatoří Arecibo naznačují, že potenciálně nebezpečný asteroid 3200 Phaethon je větší, než jsme si mysleli – jeho průměr činí přibližně 5,8 kilometrů. Až dosud se přitom hovořilo o cca 4,8 kilometrech.

„Z těchto nových pozorování plyne, že Phaethon může mít podobný tvar jako asteroid Bennu – cíl sondy NASA OSIRIS-REx – ale do Phaethonu by se vešlo víc než 1000 Bennuů,“ vysvětlil Patrick Taylor z Universities Space Research Association (USRA).

Na dotyčných záběrech je v blízkosti jednoho pólu asteroidu vidět tmavý kruhový prvek, což by mohl být například kráter nebo jiná proláklina ve skále. Další podobná proláklina byla zaznamenána u rovníku.

Podle odborníků každopádně není žádný důvod k panice, protože 3200 Phaethon se ještě nejméně 400 let nepřiblíží k Zemi natolik, aby se s ní teoreticky mohl střetnout.

„Potenciálně nebezpečný“ znamená prostě to, že dotyčný objekt má určitou minimální velikost a jeho oběžná dráha ho někdy v budoucnu přivede dostatečně blízko k naší planetě – byť pravděpodobnost kolize je velmi nízká.

V prosinci tento asteroid míjel Zemi ve vzdálenosti „jen“ 10,3 milionů kilometrů, což astronomům umožnilo ho lépe prozkoumat. Další taková příležitost se jim naskytne až v roce 2093.

Diskuze (2) Další článek: Jak už se změnily Windows 10: Od vydání až po současnost