Potřebuje Sluneční soustava ochranu před těžaři? Podle některých vědců ano

Skupina vědců požaduje, aby velká část (více než 85 %) Sluneční soustavy byla oficiálně prohlášena za „vesmírnou divočinu“, v níž by platil zákaz těžby. Informoval o tom The Guardian.

„Pokud o tom nezačneme přemýšlet už teď, prostě budeme postupovat vpřed, jako to děláme vždy, a za pár set let budeme čelit extrémní krizi – mnohem horší, než nyní máme na Zemi,“ konstatoval astrofyzik Martin Elvis z Smithsonian Astrophysical Observatory. „Jakmile vykořistíte Sluneční soustavu, nebude kam jít.“

Výzkum, který bude publikován v nadcházejícím vydání žurnálu Acta Astronautica, naznačuje, že během pouhých 400 let bychom mohli zužitkovat až osminu nejpřístupnějších zdrojů Sluneční soustavy. V tomto bodě už bychom měli už jen 60 let na to, abychom „zatáhli za brdu“ a vyhnuli se tak jejich úplnému vyčerpání.

Není žádným tajemstvím, že o kosmickou těžbu se živě zajímá řada společností. Například americká Planetary Resources podle svých webových stránek plánuje hledat „kritické vodní zdroje nezbytné pro lidskou expanzi do vesmíru“.

Nezodpovězenou otázkou ovšem zůstává, zda jsou lidé na něco takového již dostatečně vyzrálí – jinak řečeno, zda jsme se dostatečně poučili z chyb napáchaných zde na Zemi.

„Pokud vše půjde dobře, mohli bychom do vesmíru vyslat první těžební mise v horizontu 10 let. Jakmile to začne a někdo udělá obrovský zisk, půjde o ekvivalent zlaté horečky. Musíme to brát vážně,“ varoval Elvis.

Diskuze (48) Další článek: Dark web: rejdiště nekalých živlů, nebo ostrůvek svobody?

Témata článku: Vesmír, Věda, Budoucnost, Těžba, Země, Sluneční soustava, Guardian, Planetary Resources, Vědec, Těžař, Alt + Enter, Acta Astronautica, Astrofyzik

Digitální mířidla udělají z palných zbraní zbraně proti dronům

** Američtí mariňáci si pořizují větší množství pokročilých digitálních mířidel SMASH 2000 ** Ta byla vyvinuta k tomu, aby zvýšila šance střelce zasáhnout cíl první ranou ** Umožňují střelci sledovat cíle a nabízejí jim optimální zamíření s přihlédnutím k pohybu cíle

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v říjnu 2021 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska