Potvrzeno: Na povrchu Měsíce je led! Takže i voda. Kdy tam zase poletíme?

Tým vědců vedený geologem Shuai Li z Havajské univerzity zveřejnil výsledky výzkumu, který poprvé prokazuje existenci vodního ledu na povrchu Měsíce:

Našli jsme přímé a definitivní důkazy existence vodního ledu v měsíčních polárních oblastech. Tato ložiska mohou být využívána jako zdroj při budoucím průzkumu Měsíce.

Led se nachází v nejtemnějších a nejchladnějších oblastech kolem severního a jižního měsíčního pólu. Kvůli malému sklonu osy otáčení Měsíce se k těmto oblastem, typicky kráterům, nedosáhne světlo Slunce a teploty zde nikdy nepřekročí -120 °C. Led je přímo na povrchu Měsíce. Přístup k němu – a hlavně k vodě, která ho tvoří – by proto měl být jednodušší než k ledu skrytému pod povrchem.

Na levé části obrázku je jižní, vpravo severní pol Měsíce. Oblasti výskytu vodního ledu ukazují modré plošky. Čím je oblast na obrázku tmavší, tím je chladnější

Vědcům při nalezení vodního ledu pomohl nástroj Moon Mineralogy Mapper (M3), kterým NASA v roce 2008 vybavila indickou družici Čandraján-1.

Moon Mineralogy Mapper je podle Wikipedie zobrazovací spektrometr, který jako první poskytl prostorovou a spektrální mapu celého Měsíce s vysokým rozlišením. Tato mapa odhaluje minerály, z nichž je Měsíc vytvořen.

M3 ukázal reflexní vlastnosti vodního ledu na povrchu Měsíce, ale také dokázal změřit, jakým způsobem jeho molekuly absorbují infračervené světlo. Vědci tímto způsobem mohou rozlišit, jestli jde o tekutou vodu, vodní páru, nebo o pevný led.

Zdroje: NASA, PNAS