Potvrzeno: Na povrchu Měsíce je led! Takže i voda. Kdy tam zase poletíme?

Potvrzeno: Na povrchu Měsíce je led! Takže i voda. Kdy tam zase poletíme? | Zdroj: NASA

Tým vědců vedený geologem Shuai Li z Havajské univerzity zveřejnil výsledky výzkumu, který poprvé prokazuje existenci vodního ledu na povrchu Měsíce:

Našli jsme přímé a definitivní důkazy existence vodního ledu v měsíčních polárních oblastech. Tato ložiska mohou být využívána jako zdroj při budoucím průzkumu Měsíce.

Led se nachází v nejtemnějších a nejchladnějších oblastech kolem severního a jižního měsíčního pólu. Kvůli malému sklonu osy otáčení Měsíce se k těmto oblastem, typicky kráterům, nedosáhne světlo Slunce a teploty zde nikdy nepřekročí -120 °C. Led je přímo na povrchu Měsíce. Přístup k němu – a hlavně k vodě, která ho tvoří – by proto měl být jednodušší než k ledu skrytému pod povrchem.

Na levé části obrázku je jižní, vpravo severní pol Měsíce. Oblasti výskytu vodního ledu ukazují modré plošky. Čím je oblast na obrázku tmavší, tím je chladnější

Vědcům při nalezení vodního ledu pomohl nástroj Moon Mineralogy Mapper (M3), kterým NASA v roce 2008 vybavila indickou družici Čandraján-1.

Moon Mineralogy Mapper je podle Wikipedie zobrazovací spektrometr, který jako první poskytl prostorovou a spektrální mapu celého Měsíce s vysokým rozlišením. Tato mapa odhaluje minerály, z nichž je Měsíc vytvořen.

M3 ukázal reflexní vlastnosti vodního ledu na povrchu Měsíce, ale také dokázal změřit, jakým způsobem jeho molekuly absorbují infračervené světlo. Vědci tímto způsobem mohou rozlišit, jestli jde o tekutou vodu, vodní páru, nebo o pevný led.

Zdroje: NASA, PNAS

Diskuze (18) Další článek: Pavouk, kobka, podivná věž… NASA vybrala 5 nejlepších návrhů, jak bychom mohli bydlet na Marsu

Témata článku: Vesmír, Voda, Výzkum, Wikipedia, Měsíc, NASA, Slunce, Kolonizace, Tekutá voda, Přímý důkaz, Infračervené světlo, Vodní pára, Levá část, Vodní led, Vysoké rozlišení, LED, Budoucí průzkum, Povrch, Povrch Měsíce

Nvidia představila nové grafické karty GeForce RTX. Nastavila šílené ceny a chce přesvědčit ray tracingem

** Nvidia představila nové desktopové herní grafické karty GeForce RTX ** Tři modely se pyšní masivním výkonem pouze ve spojení s ray tracingem ** Ceny jsou mnohem vyšší než u předchozích generací

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!