Mars | Nanotechnologie

Povrch Marsu by mohla prozkoumávat „nanolepenková“ letadélka bez pohyblivých částí

Podle výzkumníků z University of Pennsylvania bychom jednoho dne mohli prozkoumávat povrch Marsu pomocí jakýchsi „nanolepenkových“ letadélek. Každé z nich váží zhruba stejně jako muška octomilka a neobsahuje žádné pohyblivé části.

Tato zařízení využívají teplotní rozdíly mezi horní a spodní stranou. Když na jednu stranu dopadá jasné světlo a ohřívá ji, vzduch cirkuluje vlnitými kanálky (odtud „lepenkových“) a zajišťuje tah.

Při dosavadních testech – které probíhaly uvnitř nízkotlaké komory simulující prostředí na Marsu – byla letadélka dokonce schopna nést malé užitečné zatížení ve formě silikonových prstenů.  Tým nyní pracuje na miniaturních chemických senzorech pro detekci vody.

V jednoduchosti je síla

Hlavní výhodou dotyčných letadélek je jejich jednoduchý design. Například tzv. Mars Helicopter, kterou na rudou planetu letos v létě vyšle NASA, je mnohem složitější.

„Je velice zajímavá, ale stále jen o jediný komplikovaný stroj,“ uvedl o této robotické helikoptéře Igor Bargatin z Department of Mechanical Engineering and Applied Mechanics.

„Pokud se něco pokazí, váš experiment skončil, protože neexistuje způsob, jak to opravit,“ dodal. „My navrhujeme zcela odlišný přístup, při němž nebudete mít všechna svá vejce v jednom košíku.“

Diskuze (8) Další článek: Budoucnost je ohnutá: Jak se v praxi osvědčil skládací telefon Samsung Galaxy Fold

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Výzkum, Mars, Létání, Nanotechnologie, Povrch Marsu, Pohyblivá část, Povrch, Mars Helicopter, Letadélko

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

Nový Apple Macbook Air je levnější, má větší SSD a vrací se k tradiční klávesnici