Povrchová teplota pekelné planety TOI dosahuje až 3315 stupňů Celsia. Kolem svého slunce oběhne za 16 hodin

Vědci objevili planetu, která je pětkrát větší než Jupiter a panují na ní skutečně extrémní podmínky. Tzv. TOI-2109b totiž obíhá tak blízko svého slunce, že její povrchová teplota může přes den dosáhnout téměř 3315 stupňů Celsia.

V této pekelné výhni se molekuly rozpadají na atomy, které se v noci (kdy dojde k ochlazení) opět spojují dohromady.

Z příspěvku zveřejněného minulý týden v The Astronomical Journal rovněž plyne, že TOI-2109b oběhne svou hvězdu za pouhých 16 hodin, což je jedna z nejkratších dob, jaké byly dosud zaznamenány.

Relativní vzácnost

Dotyčný plynný obr byl poprvé detekován v květnu 2020 satelitem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). V průběhu letošního roku ho badatelé pozorovali pomocí pozemských observatoří a nakonec byli schopni potvrdit jeho existenci.

„Vše korespondovalo s tím, že se jedná o planetu, a my jsme si uvědomili, že máme něco velmi zajímavého a relativně vzácného,“ uvedl spoluautor studie Avi Shporer z Kavli Institute for Astrophysics and Space Research.

Tým doufá, že Vesmírný dalekohled Jamese Webba  – který by měl být vypuštěn v prosinci – jim umožní zkoumat TOI-2109b i v době, kdy se ještě více přiblíží ke svému slunci.

Titulní ilustrační foto: Nolesh, CC BY-SA 4.0

Diskuze (4) Další článek: Stažení covidových certifikátů bude i od 1. ledna fungovat bez Identity občana

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Atom, Slunce, Jupiter, TESS, James Webb, Povrchová teplota, Planeta, Stupeň, Teplota, Stupeň Celsia, The Astronomical journal, Molekula, Celsius

Analytik tvrdí, že se GTA 6 pravděpodobně dočkáme ve fiskálním roce 2024
Grand Theft AutoSpekulace
Intel vrací úder. Procesory Intel Alder Lake překonávají AMD, ale konkurent to nevzdává

Nová generace procesorů Intel Alder Lake dorazila na trh. Dvanáctá generace Intel Core je v mnohém revoluční a konečně přináší výkon, se kterým dokáže AMD Ryzeny překonat.