Koronavirus | Bakterie | Viry

Povrchy mohou být před koronavirem ochráněny až 90 dnů, umožní to nově vyvinutá dezinfekce

Výzkumníci z Hongkongské vědecko-technologické univerzity vyvinuli dezinfekci, která může být účinná v ochraně před novým koronavirem. Antimikrobiální látky v novém dezinfekčním prostředku jsou aktivovány teplem – například dotekem ruky či dopadajícími kapkami potu. O novince informuje server Interesting Engineering.

Látka se aplikuje na povrchy, které dokáže chránit před bakteriemi a viry, včetně SARS-CoV-2, až po dobu 90 dnů. Tím výrazně snižuje riziko infekce a může se stát způsobem, jak chránit lidi před nákazou ve veřejných prostorách.

Zázračný MAP-1 v akci

Vrstva víceúrovňového antimikrobiálního polymeru („Multilevel Antimicrobial Polymer“) dokáže likvidovat nejen viry, bakterie, ale dokonce i těžko zničitelné spóry. Dle tiskové zprávy zvládne eliminovat 99,99 % vysoce infekčních virů, jako jsou spalničky, příušnice, zarděnky či kočičí kalcivirus.

Vědci otestovali ošetření povrchů látkou MAP-1 v nemocnici Kowloon Hospital, v domově pro seniory Haven of Hope Woo Ping Care & Attention Home a v objektu místních vodáren a kanalizací. Výsledky jsou zatím velice povzbudivé.

Profesor chemického a biologického inženýrství Yeung King Lun konkrétně uvedl, že „celkový počet bakterií na záclonách a ložním prádle se snížil o více než 99 %, respektive 95,8 %.“ To je dle jeho slov podstatně lepší účinnost, než jakou mohou poskytovat tradiční dezinfekční prostředky na bázi alkoholu.

Účinnější než alkohol

Zatímco alkohol ztratí účinky poté, co se odpaří, MAP-1 se aktivuje jakýmkoli zdrojem tepla. Účinná látka pak po „probuzení“ opětovně dezinfikuje povrch, na kterém je nanesena. Povlak je přitom netoxický a je bezpečný pro lidskou pokožku i životní prostředí.

Dle tiskové zprávy bude toto ošetření povrchů použitelné v celé řadě segmentů. Zmiňovány jsou například dezinfekční prostředky na ruce, barvy a nátěry, filtrační materiály pro čištění vzduchu a vody či masky pro ochranu zdraví jednotlivce a veřejnosti.

Koronavirus online