Pozorování teleskopu Kepler odhalují tajemství potulných planet

• V Mléčné dráze a nepochybně i v dalších galaxiích se toulá velké množství bezprizorních planet
  • Jejich výzkum je ale mimořádně obtížný
  • Astronomové nyní za daným účelem zkusili využít data získaná teleskopem Kepler

Už tušíme, že se v Mléčné dráze a nepochybně i v dalších galaxiích toulá velké množství bezprizorních planet, které neobíhají kolem žádné hvězdy. Potulné planety jsou fascinující a rádi bychom o nich věděli co nejvíc. Jejich výzkum je ale mimořádně obtížný, protože takové planety jsou pochopitelně oproti hvězdám malé a prakticky nezáří.

Astronom Iain McDonald z britské University of Manchester a jeho tým pro výzkum potulných planet využili data získaná dnes již odstaveným „lovcem exoplanet“, americkým teleskopem Kepler, která pocházejí z roku 2016, z pozorování mise K2.

V těchto datech hledali gravitační mikročočky, čili případy, kdy nějaký hmotný objekt působením své gravitace zkreslí obraz vzdálenějšího objektu, což jsou v pozorováních teleskopu Kepler hvězdy. Mikročočkujícím objektem by přitom mohla být právě potulná planeta, kterou by takto bylo možné vystopovat.

Badatelé nalezli celkem 27 podezřelých případů krátkých událostí s gravitačním mikročočkováním, které trvaly po dobu deseti dní až jedné hodiny. Nakonec zjistili, že čtyři nejkratší z těchto událostí se vší pravděpodobností představují nově objevené potulné planety, jejichž hmotnost je podobná hmotnosti Země.

V budoucnu bude hledání snažší

McDonald s kolegy odhadují, že v každém okamžiku se odehrává gravitační mikročočkování průměrně u jedné hvězdy Mléčné dráhy z milionu. Původcem tohoto jevu ale mohou být rozmanité objekty. Potulné planety jsou zřejmě zodpovědné jen za pár procent gravitačních mikročoček.

Výsledky výzkumu McDonaldova týmu jsou cenné i kvůli tomu, že teleskop Kepler nebyl navržen pro hledání planet pomocí gravitačních mikročoček. Vylovit tyto události z pozorování tohoto teleskopu bylo velice těžké.

V budoucnu by to mělo být podstatně snazší. Hledání a výzkum potulných planet by mělo být jedním z hlavních úkolů řady nadcházejících vesmírných misí, jako je například americký vesmírný teleskop Nancy Grace Roman Space Telescope nebo evropský vesmírný teleskop Euclid. Oba zmíněné teleskopy jsou navržené tak, aby byly vyloženě vhodné pro výzkum gravitačních mikročoček.

Diskuze (4) Další článek: První škálovatelný vícečipový kvantový procesor je na světě. Umožní stavbu obřích kvantových počítačů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Pozorování, Planeta, Dráha, Kepler, Nancy Grace, Teleskop, Hvězda, Mléčná dráha, Data, Galaxie

MacBook Air M2 bude hit. Apple vsadil na nový design, vrátil MagSafe a displej ozdobil výřezem

** Po dlouhých letech se mění ikonický design MacBooku Air ** Apple zlepšil výkon, obraz i zvuk ** Zůstává přitom pořád skvělá výdrž a dokonale tichý chod

MacBookApple
Skenujte telefonem. Podívejte se, co všechno umí bezplatná aplikace Microsoft Lens

Aplikací pro skenování dokumentů je celá řada, nicméně Lens od Microsoftu těží z napojení na OneDrive nebo možností přímého exportu do Wordu.

NávodyMobilní aplikaceMicrosoft
Jak nakupovat na německém Amazonu. Tipy, triky a na co dát pozor

** Amazon.de je tím hlavním, přes který byste měli v ČR nakupovat ** Má ale svá úskalí týkající se češtiny, cen a dopravy ** Prozradíme trky, které se vám budou hodit

E-shopyAmazonTipy
Jak vysoké jsou dotace na fotovoltaiku. Dotační program Nová zelená úsporám překvapí lidským přístupem

Od 1. října 2021 platí upravené podmínky pro dotaci na FVE, přičemž v platnosti by měly zůstat až do roku 2025. Důležitou informací je, že jde o podmínky velmi štědré.

DotaceEnergetikaFotovoltaika
Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter