Pozorovat hvězdy je čím dal obtížnější. Důvodem je rostoucí obliba LED osvětlení

Tým výzkumníků během uplynulých 12 let analyzoval desítky tisíc pozorování občanských vědců z celého světa. Nakonec dospěl k závěru, že jas oblohy každoročně roste v průměru o 9,6 %.

Světelné znečištění samozřejmě není nic nového. Alarmující však je poznatek, že k tomuto rozjasňování dochází mnohem rychleji – „exponenciálně“ – než kdokoli čekal.

Například v lokaci, kde se původně nacházelo 250 hvězd viditelných pouhým okem, se jejich počet od roku 2011 snížil na 100.

Co je příčinou?

Výzkumníci předpokládají, že hlavním viníkem této neblahé situace je LED osvětlení. Jeho podíl na trhu totiž mezi lety 2011 a 2019 vzrostl z 1 % na 47 %. To ale není jediný problém.

„Protože LED umožňuje produkovat více světla ze stejného množství energie, jedním z důsledků jeho vývoje byl i zvýšené využívání osvětlení,“ vysvětlil badatel Christopher Kyba v rozhovoru pro server Gizmodo.

„Hlavním zjištěním je, že viditelnost hvězd klesá pozoruhodně rychlým tempem – rychleji, než jsme očekávali například na základě satelitních dat a růstu populace. Je to známka toho, že dosavadní snahy o kontrolu světla nefungují, alespoň pokud uvažujeme v kontinentálním měřítku,“ dodal.

Titulní foto: makelessnoise, CC BY 2.0

Diskuze (9) Další článek: Microsoft potvrdil investici do AI. Na Azure běží upovídaná neuronka ChatGPT i malíř Dall-E 2

Témata článku: Astronomie, Energie, Světlo, LED, Znečištění, Rostoucí obliba, Osvětlení, Obliba, Hvězda, Rozhovor, Výzkumník

Stavíme chytrou ventilaci ložnice. Legrační větráčky z počítače jsme vyměnili za turbo

** Loni v létě jsme zkusili větrat ložnici chladičem z počítače ** Fungovalo to, ale trvalo to celou noc ** Proto do boje povoláváme 12V turboventilátor

Chytrá domácnostPojďme programovat elektroniku

Domácí skenování za pár korun. Stačí mobil, krabice a LED pásek
FotografováníMobilní aplikace
Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet
Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Kde nedosáhne signál operátora, můžete volat přes Wi-Fi. Návod na zkrocení funkce VoWiFi

Trpíte špatným příjmem mobilního operátora, ale současně máte dobré připojení k internetu? Telefonujte přes Wi-Fi stejně, jako byste volali přes mobilní síť.

NávodyWi-Fi