Pražské letiště dnes uzavírá hlavní ranvej. Letadla budou až do půlky srpna létat jinak a bude to hlučná podívaná | Foto:  Renardo la vulpo, CC BY-SA 4.0

Foto: Renardo la vulpo, CC BY-SA 4.0

Pražské letiště dnes uzavírá hlavní ranvej. Letadla budou až do půlky srpna létat jinak a bude to hlučná podívaná

Oživeno 21. března | Dnes začíná modernizace hlavní dráhy RWY 06/24 na pražském letišti. Výstavba bude probíhat až do 15. srpna. Odlety a přílety se přesouvají na vedlejší dráhu, obyvatelé okolí Prahy si proto nejspíše všimnou letadel v atypické poloze a zvýšeného hluku. Více níže v článku.


Obyvatelé západních částí Prahy a přilehlých středočeských obcí se budou muset připravit na hlučnější léto. Hlavní vzletová a přistávací dráha Letiště Václava Havla Praha (tj. dráha 06/24) totiž bude od 31. března do poloviny srpna uzavřena kvůli nezbytné modernizaci.

Veškerý letecký provoz se po tuto dobu přesune na vedlejší dráhu 12/30, která vede nad hustě obydlenými částmi metropole a Kladenska. To znamená, že letadla budou přistávat a vzlétat přes oblasti jako jsou Praha 4, Praha 5, Praha 6 či obce Lidice, Hřebeč a Buštěhrad.

Nezbytná modernizace dráhy

„Ve chvíli, kdy začnou používat záložní dráhu, tak přes nás létá jedno letadlo za druhým a je to samozřejmě velmi hlučné. Letadla jsou nad námi opravdu nízko, z legrace někdy říkám, že ze zahrady mohou počítat, kolik mají na trupu nýtů,“ popsala starostka Lidic Veronika Kellerová.

Modernizace se bude týkat především infrastruktury v okolí dráhy a pojezdových drah. Zahrnuje celkem patnáct stavebních a technologických projektů, mezi něž patří opravy či výstavba pojezdových drah a rekonstrukce části stokového systému pro lepší odvod vody ze zpevněných ploch. Opravy se netýkají samotné hlavní dráhy, která prošla kompletní rekonstrukcí v letech 2012 a 2013.

Plán letiště Plán Letiště Václava Havla

Letiště Václava Havla očekává v roce 2025 rekordních 18,4 milionu cestujících. Přestože jde o výrazný nárůst oproti loňským 16 milionům, počet vzletů a přistání by měl díky většímu vytížení letadel zůstat na úrovni 145 tisíc za rok.

Obce dostanou finanční kompenzace

Pro zmírnění dopadů zvýšeného hluku poskytuje letiště dotčeným obcím finanční kompenzace. Například při poslední podobné situaci si desítka zasažených obcí na Praze-západ a Kladensku rozdělila celkem 3 miliony korun. Peníze obce využívají na různé projekty – od oprav silnic přes údržbu zeleně až po vzdělávací programy.

Podle starostů by situaci výrazně pomohlo vybudování plánované paralelní dráhy vedle hlavní ranveje. Ta by umožnila omezit využívání záložní dráhy, kdy letadla přelétají nad obytnými zónami. Zahájení této strategické stavby se však očekává až po roce 2030.

Živý přenos z Letiště Václava Havla:

Termín oprav musel být stanoven na období s nejnižším výskytem mlh, protože vedlejší dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti. S ohledem na rozsah nezbytných prací bude údržba pokračovat v podobném rozsahu i v roce 2026.

Určitě si přečtěte

Články odjinud