Před 10 lety záhadně zmizel Boeing malajsijských aerolinek. Dodnes není jasné, co se přesně stalo

  • 8. března 2014 zmizel Boeing 777 Malaysia Airlines.
  • Ani po deseti letech není jasné, kde skončil.
  • Jedná se o jednu z největších záhad v dějinách letectví.

Sobota 8. března 2014 byl den jako jakýkoli jiný. Na mezinárodním letišti v malajsijském hlavním městě Kuala Lumpur nic nenaznačovalo tomu, že by se v následujících hodinách mělo odehrát něco zvláštního, 227 cestujících nastupovalo do letadla Boeing 777-200ER (registrace 9M-MRO), které je mělo přepravit na pravidelné lince MH370 do Pekingu.

Posádku letadla tvořilo dvanáct členů. Prvnímu důstojníkovi Fariqu Hamidovi bylo 27 let a do plné certifikace mu chyběl jeden cvičný let. Kapitán Zaharie Ahmad Shah byl ve svých 53 letech jedním z nejstarších a nejuznávanějších pilotů v Malaysia Airlines.

První minuty osudného letu

Většinu cestujících tvořili Číňané, a kromě nich bylo na palubě 38 Malajsijců, dále občané Indonésie, Austrálie, Indie, Francie, USA, Íránu, Ukrajiny, Kanady, Nového Zélandu, Nizozemska, Ruska a Tchaj-wanu. Když v té době necelých dvanáct let starý Boeing v 0:42 místního času odstartoval z dráhy 32R, nikdo z nich určitě netušil, že se během následujících hodin stane nedobrovolným účastníkem patrně největší záhady v dějinách letectví.

Klepněte pro větší obrázek Plánovaná trasa letu MH370

Prvních čtyřicet minut letu se nijak nevymykalo ze zavedených zvyklostí. V 1:19 se stroj přiblížil k hranici malajského vzdušného prostoru a nacházel se ve výšce 35 000 stop (cca 10,7 kilometrů), přibližně 140 kilometrů severovýchodně od Kuala Terengganu. Řízení letového provozu v Kuala Lumpur v tu chvíli požádalo posádku, aby navázala spojení s řízením letového provozu v Ho Či Minově Městě: „Malajsie tři sedm nula, kontaktujte Ho Či Min jedna dva nula čárka devět. Dobrou noc.“

Kapitán odpověděl: „Dobrou noc. Malajsie tři-sedm-nula.“ Drobnou zajímavostí je, že nezopakoval frekvenci, na kterou měl přeladit, nicméně to není nic vysloveně neobvyklého. To byl navždy poslední kontakt s letem 370. Zaharie se vietnamským dispečerům neohlásil.

Začaly se dít divné věci

Záhy poté, co MH370 vstoupil do vietnamského vzdušného prostoru – v čase 1:21:13 – se stalo něco neobvyklého. Letadlo zmizelo z radarů. To mohlo znamenat celou řadu věcí, každopádně základní byla skutečnost, že v tu chvíli přestal fungovat odpovídač.

Odpovídač, známý také jako transpondér, je elektronické zařízení, které automaticky odpovídá na signály z radaru na zemi vysíláním vlastního signálu. Tento signál poskytuje informace o identitě letadla a jeho aktuální poloze, což umožňuje leteckým dispečerům sledovat a řídit letový provoz s větší přesností a bezpečností.

Kapitán jiného letadla se krátce po 1:30 pokusil kontaktovat posádku letu 370 pomocí mezinárodní letecké tísňové frekvence, aby předal žádost vietnamského řízení letového provozu o kontakt. Ve své pozdější výpovědi uvedl, že se mu podařilo navázat spojení, ale slyšel pouze „mumlání“.

Později se ukáže, že letadlo fyzicky nezmizelo z oblohy. I s vypnutým odpovídačem ho totiž zachytil malajsijský vojenský radar. Záznamy odhalily, že se téměř okamžitě začalo stáčet doleva a zamířilo směrem na jihozápad. V 1:52 letadlo dosáhlo jižního cípu ostrova Penang. Mobilní telefon prvního důstojníka Fariqa Abdula Hamida byl zaregistrován na vysílači mobilní sítě, ale nebyly přeneseny žádné údaje.

Záhadný pohyb letadla

Stroj se poté stočil a letěl směrem na severozápad podél Malackého průlivu. Navzdory pokusům na mnoha frekvencích a letadlům v okolí se s letem MH370 nepodařilo navázat kontakt. Ve 2:03:48 vstoupil Boeing 777 do kambodžského vzdušného prostoru. Kambodžské řízení letového provozu v tu chvíli nemělo žádné informace o letu 370 ani kontakt s ním.

Klepněte pro větší obrázek Známá trasa letu 370 (červeně), odvozená z primárních (vojenských) a sekundárních (ATC) radarových dat

Ve 2:22 zaznamenává malajský vojenský radar poslední polohu letadla, které se v tom okamžiku nachází severozápadně od Penangu na souřadnicích N 6°49.633', E 97°43.250'. Tři minuty poté letadlo automaticky vysílá „žádost o přihlášení“ do satelitní komunikační sítě Inmarsat. K dalším spojením pak dojde ve 2:59, ve 3:59 a ve 4:59.

V 6:30 měl let MH370 přistát na letišti v čínském Pekingu. Příbuzní a přátelé cestujících se však svých blízkých nedočkali. Boeing 777 Malaysia Airlines na přistávací dráhu nedosedl. Dvanáct minut poté vydávají malajsijské aerolinky oficiální prohlášení, ve kterém otevřeně přiznávají, že je let 370 nezvěstný.

Diskuze (8) Další článek: Vědci vysvětlili přízračně zelené západy slunce po erupci sopky Krakatoa v roce 1883

Témata článku: , , , ,