Finální verze měřila 61,66 metrů a chlubila se rozpětím křídel 25,6 metrů.

Finální verze měřila 61,66 metrů a chlubila se rozpětím křídel 25,6 metrů.

Není divu, že tento projekt jako celek nebyl nikdy ziskový.

Není divu, že tento projekt jako celek nebyl nikdy ziskový.

Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.

Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.

Foto:  San Diego Air & Space Museum Archives , Public domain

Foto: San Diego Air & Space Museum Archives, Public domain

Foto: Profimedia

Foto: Profimedia

Foto:  PH3 Caffaro , Public domain

Foto: PH3 Caffaro, Public domain

Foto:  spaceaero2 ,  CC BY-SA 3.0

Foto: spaceaero2, CC BY-SA 3.0

Foto:  Barry Lewis ,  CC BY 2.0

Foto: Barry Lewis, CC BY 2.0

Foto: Hans van Dijk / Anefo, CC BY-SA 3.0 nl

Foto: Hans van Dijk / Anefo, CC BY-SA 3.0 nl

Foto:  NA ,  CC BY-SA 3.0

Foto: NA, CC BY-SA 3.0

Letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu 2. března roku 1969.

Letoun Concorde se poprvé vznesl do vzduchu 2. března roku 1969.

Prototyp byl dlouhý 51,80 metrů a rozpětí jeho křídel činilo 23,80 metrů.

Prototyp byl dlouhý 51,80 metrů a rozpětí jeho křídel činilo 23,80 metrů.

Pohon zajišťovaly čtyři proudové motory Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 s přídavným spalováním. Concorde dokázal vyvinout maximální rychlost 2 352 km/h.

Pohon zajišťovaly čtyři proudové motory Rolls-Royce/SNECMA Olympus 593 s přídavným spalováním. Concorde dokázal vyvinout maximální rychlost 2 352 km/h.

Celkem bylo vyrobeno 20 strojů (včetně 6 mimo aerolinky).

Celkem bylo vyrobeno 20 strojů (včetně 6 mimo aerolinky).

Cestování tímto letadlem si mohli dovolit jen ti nejbohatší. Concorde měl totiž pouze jednu třídu - a to tu první.

Cestování tímto letadlem si mohli dovolit jen ti nejbohatší. Concorde měl totiž pouze jednu třídu - a to tu první.

Není divu, že provoz příliš nevydělával.

Není divu, že provoz příliš nevydělával.

Při nižších ryhclostech byl sklopen o 5°, díky čemuž měli pilot dobrý čelní výhled. Během přistávání se pak zobák sklopil o celých 12°.

Při nižších ryhclostech byl sklopen o 5°, díky čemuž měli pilot dobrý čelní výhled. Během přistávání se pak zobák sklopil o celých 12°.

Sklápění špičky má dvě fáze - v té první se zasouvají přední aerodynamická okna „pod kapotu“ a až poté dochází k ohybu špičky směrem dolů.

Sklápění špičky má dvě fáze - v té první se zasouvají přední aerodynamická okna „pod kapotu“ a až poté dochází k ohybu špičky směrem dolů.

Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že v roce 1973 byl Concorde využit ke sledování zatmění Slunce (operace Eclipse).

Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že v roce 1973 byl Concorde využit ke sledování zatmění Slunce (operace Eclipse).

Na rozlousknutí tohoto oříšku se nakonec podílelo několik firem, které vytvořily zcela nový odstín. Ten si poradil i s vysokým U/V zářením.

Na rozlousknutí tohoto oříšku se nakonec podílelo několik firem, které vytvořily zcela nový odstín. Ten si poradil i s vysokým U/V zářením.

Maximální kapacita Concordu činila 144 osob. Sedadla se dala uspořádat různými způsoby.

Maximální kapacita Concordu činila 144 osob. Sedadla se dala uspořádat různými způsoby.

Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že v roce 1973 byl Concorde využit ke sledování zatmění Slunce (operace Eclipse).

Samostatnou zmínku si zaslouží i skutečnost, že v roce 1973 byl Concorde využit ke sledování zatmění Slunce (operace Eclipse).

Konec příběhu tohoto pozoruhodného letadla se začal psát 25. července 2000, kdy se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla roztrhla pneumatika.

Konec příběhu tohoto pozoruhodného letadla se začal psát 25. července 2000, kdy se Concordu Air France při startu na letišti Charlese de Gaulla roztrhla pneumatika.

Části pneumatiky poškodily levou spodní část křídla. Palivo vytékající z děr v nádrži se následně zapálilo o elektrický kabel.

Části pneumatiky poškodily levou spodní část křídla. Palivo vytékající z děr v nádrži se následně zapálilo o elektrický kabel.

To se ale bohužel nepodařilo - cca 60 sekund po startu letadlo spadlo na hotel v městečku Gonesse. Zemřelo tak nejen všech 109 lidí na palubě, ale i 4 hoteloví hosté.

To se ale bohužel nepodařilo - cca 60 sekund po startu letadlo spadlo na hotel v městečku Gonesse. Zemřelo tak nejen všech 109 lidí na palubě, ale i 4 hoteloví hosté.

Foto:  Apocalyps at German Wikipedia ,  CC-BY-SA-3.0

Foto: Apocalyps at German Wikipedia, CC-BY-SA-3.0

7. listopadu 2001 byla obnovena linka Paříž/Londýn - New York, ovšem lidé už o cestování těmito letadly neměli příliš velký zájem. Foto:  Tony Hisgett from Birmingham, UK ,  CC BY 2.0

7. listopadu 2001 byla obnovena linka Paříž/Londýn - New York, ovšem lidé už o cestování těmito letadly neměli příliš velký zájem. | Foto: Tony Hisgett from Birmingham, UK, CC BY 2.0

Foto:  Ian Gratton from Sutton-n-Craven, North Yorkshire, England ,  CC BY 2.0

Foto: Ian Gratton from Sutton-n-Craven, North Yorkshire, England, CC BY 2.0

Air-France definitivně ukončil lety Concordu 24. června 2003 a British Airways 24. října 2003.

Air-France definitivně ukončil lety Concordu 24. června 2003 a British Airways 24. října 2003.

Na svou poslední cestu (z Heatrow do Filtonu) Concorde vyrazil 26. listopadu 2003. Tímto letem se éra „králů vzduchu“ definitivně uzavřela.

Na svou poslední cestu (z Heatrow do Filtonu) Concorde vyrazil 26. listopadu 2003. Tímto letem se éra „králů vzduchu“ definitivně uzavřela.

Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.

Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.

Není divu, že tento projekt jako celek nebyl nikdy ziskový.
Concorde měl ale i své slabiny. Mezi ty největší patřil krátký dolet (cca 6000 km) a vysoká hlučnost.
Foto:  San Diego Air & Space Museum Archives , Public domain
Foto: Profimedia
31
Fotogalerie

Před 20 lety letěl poslední Concorde. Jeden havaroval, jeden sešrotovali, ale ostatní stále najdete v muzeích

Dnes je to přesně 20 let, co se movití cestující mohli naposledy proletět nadzvukovou rychlostí. V pátek 24. října 2003 odsloužil Concorde svůj poslední komerční let na lince British Airways z New Yorku na londýnské letiště Heathrow. Pak už následoval pouze krátký přelet do Filtonu, britského městečka poblíž Bristolu – právě tam se Concordy vyráběly, právě tam můžete poslední aktivní kus dodnes obdivovat v muzeu (z 20 vyrobených letounů je dodnes k vidění 18).  

Concorde je legenda, nádherný stroj, technologický triumf. Poprvé komerčně letěl 2. března 1969 a v 70. letech se zdálo, že nadzvukové cestování bude zcela běžné. Ale náklady byly vysoké. Nějakou dobu platilo, že let Concordem znamenal hvězdný společenský status – na palubě se objevovaly filmové superstars, špičkové modelky, nejúspěšnější byznysmeni a sportovci. Ale když i Concodre zevšedněl, jediný praktický trumf – zkrácení cesty přes Atlantik na cca polovinu – neobstálo v kontrastu s několikanásobně vyšší cenou letenky.

Problémy s náklady postupně gradovaly, ale v roce 2000 to začalo jít skutečně z kopce. Červencová havárie u Paříže byla pro Concorde sice jediná, ale zásadně nalomila důvěru ve stroj. Útoky z 11. září 2001 poznamenaly celý letecký průmysl a když k tomu přidáte probíhající ekonomickou krizi, znamenalo to, že drahé lety Concordem byly téměř prázdné. Nevyhnutelné přišlo 10. dubna 2003, když British Airways a Air France společně oznámily odchod Concordů do důchodu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud