Vesmír | Historie | Pes

Před 60 lety poprvé úspěšně přistáli psí kosmonauti Belka a Strelka

Dnes je Mezinárodní den moskytů, spíše bychom ale měli 20. srpen věnovat všem odvážným psům, králíkům a myším. Téhož dne před šedesáti lety, totiž úspěšně skončila kosmická mise Корабль-Спутник 2. Dnes ji známe pod západní zkratkou Sputnik 5.

Vše vypuklo o den dříve, kdy z kazašského Bajkonuru odstartoval raketový nosič Vostok-L s upravenou lodí Vostok-1K. Na palubě byli dva vystrašení psíci Belka a Strelka, šedý králík, několik desítek myší, dvě krysy, pár much a několik květin.

Podivná kosmická archa měla za cíl několik obletů Země a oproti předchůdcům také úspěšné přistání. Belka a Strelka tedy měly za cíl ověřit, zdali je návrat do atmosféry bezpečný a zdali bude fungovat padákový systém a přistání na tvrdém povrchu.

Belka a Strelka nakonec skončily podobně jako Lenin a dodnes jsou k vidění v moskevském Muzeu kosmonautiky

Jedné z fen se během letu udělalo špatně

Jedné z fen se však během letu udělalo špatně (nepřekvapivě), a tak se velení rozhodlo nakonec misi zkrátit na tři oblety. Psí kosmonauti měli štěstí, vše totiž bylo na vážkách a klidně mohli dopadnout jako jejich předchůdce Lajka, která sice v podobné kapsli otestovala úspěšný start rakety, s návratem zpět na zemský povrch se ale už nepočítalo.

Psí kapsle

Mise byla nakonec úspěšná, modul 20. srpna 1960 v dopoledních hodinách přistál a všechna zvířata na palubě přežila. Strelka se později zapletla s Pušokem – dalším psím kosmonautem, který se však do vesmíru nikdy nepodíval, a bylo z toho šest štěňat. Jedno z nich, Pušinku, o rok později věnoval Nikita Chruščov svému americkému protějšku J. F. Kennedymu.

Protentokrát Sověti ještě ve vesmírných závodech zvítězili a velkou měrou se přiblížili k prvnímu letu s lidskou posádkou, který se odehrál 12. dubna 1961. To je už ale zase jiný příběh.

Diskuze (14) Další článek: Další exotické technologie baterií: S kevlarem a pro letadla zítřka

Témata článku: Vesmír, Historie, Raketa, Země, Rusko, Pes, Přistání, Králík, Oblet, Lajka, Lenin, Let, Vostok, Kapsle, Fena, Mise, Kosmonaut

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?

Zapomeňte na kometu, české nebe každý den křižují mnohem zajímavější kousky