Před 60 lety se vydal do kosmu první člověk. Příběh Jurije Gagarina: ze slévače kosmonautem

• Právě před šedesáti lety se vydal do kosmu první člověk
  • Byl to sovětský kosmonaut Jurij Gagarin
  • Pojďme si připomenout jeho příběh

V těchto dnech si připomínáme významné výročí v historii vesmírných letů. Právě před šedesáti lety se vydal do kosmu první člověk, sovětský kosmonaut Jurij Gagarin.

Sovětský program Vostok  – předešlé programy:

Pro Sovětský svaz to tehdy znamenalo drtivý propagandistický úspěch, který Spojené státy vyrovnaly až legendárním přistáním amerických astronautů na Měsíci 20. července 1969. Toho se ale už Gagarin nedožil.

Titulní foto: Robert Couse-Baker from Sacramento, California, CC BY 2.0

Mládí kosmonauta

Jurij Gagarin se narodil 9. března 1934 v ruské vesnici Klušino ve Smolenské oblasti. Do života rodiny významně zasáhla válka. Celou oblast v říjnu 1941 obsadili Němci a drželi ji až do března 1943. Členové rodiny bojovali v řadách Rudé armády, ale na koci války se všichni shledali. Gagarin se po válce dostal na učiliště v oboru slévač a poté pokračoval ve studiu na střední průmyslovce.

Jurij Gagarin ve skafandru (Foto: Randy McDonald, CC BY-NC-SA 2.0)

Od jara 1955 Gagarin létal, nejprve v aeroklubu v Saratovu, na cvičném vrtulovém letounu Jakovlev Jak-18. Na podzim 1955 ho přijali na vojenskou leteckou školu v Orenburgu, kterou navzdory počátečním potížím s létáním na stroji MiG-15UTI po dvou letech úspěšně vystudoval.

Po škole nastoupil k 769. stíhacímu leteckému pluku 122. stíhací letecké divize Severního loďstva, na základně Luostari-Novoje u Murmanska za polárním kruhem, kde sloužil od listopadu 1957.

Diskuze (28) Další článek: Programování elektroniky: Postavíme si levný 2D LiDAR za pár kaček

Témata článku: Vesmír, Historie, USA, Země, Praha, Velká Británie, Měsíc, Osobnosti vědy a techniky, Sovětský svaz, Kosmonaut, Moskva, Pandora, Hvězdné městečko, Kosmos, Aero Vodochody, Jurij Gagarin, Let, Saratov, Mig, Vostok, Slévač, Válka, Foto

Velká paráda s ANC: Test true wireless sluchátek Bose QuietComfort Earbuds

Mají parádní zvuk, který vás přinutí poslouchat staré nahrávky znovu a znovu, a objevovat v nich nové rozměry. Bose prostě zase ukázal, že umí udělat výborná sluchátka.

SluchátkaTesty
Po naší smrti se v mozku probouzejí „zombie“ geny. Překvapivě aktivní jsou i některé buňky

** Některé aktivity v mozku po smrti nejen nevyhasínají, ale naopak se rozhoří s nebývalou intenzitou ** Platí to o aktivitě vybraných genů, která dramaticky roste ** Překvapivě aktivní jsou i některé buňky, které rostou a vytvářejí nové výběžky

SmrtGenetikaMozek
U.S. Navy prověřilo raketový stealth torpédoborec Zumwalt na rozbouřeném moři

NámořnictvoLoděVojenství
20 nejlepších filmů o dobývání vesmíru. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme nejlepší filmy a seriály s tematikou cest lidí do vesmíru. Takové, jejichž hlavní hrdinové jsou astronauti, nebo se jinak věnují průzkumu vesmíru. Snažili jsme se vyhnout nerealistickému sci-fi, některé snímky na pomezí této kategorie jsme ale nakonec do výběru zařadili.