Předběžná zpráva o havárii čínského Boeingu 737 prozrazuje, že stroj před pádem ztratil část křídla | Foto: Kelvin Yu, CC HTTPS://CREATIVECOMMONS.ORG/PUBLICDOMAIN/MARK/1.0/ https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Foto: Kelvin Yu, CC HTTPS://CREATIVECOMMONS.ORG/PUBLICDOMAIN/MARK/1.0/ https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Předběžná zpráva o havárii čínského Boeingu 737 prozrazuje, že stroj před pádem ztratil část křídla

21. března tohoto roku došlo v Číně k havárii letadla Boeing 737-800, při které zahynulo všech 123 cestujících a 9 členů posádky. Stroj, zajišťující pravidelný vnitrostátní let MU-5735 mezi městy Kchun-ming a Kanton, dle dostupných záběrů spadl střemhlavě do hornatého terénu nedaleko města Feng-chuang.

Třicet dní po tragické události zveřejnil Čínský úřad pro civilní letectví (CAAC) předběžnou zprávu o výsledcích dosavadního vyšetřování. Její výtah přinesl web The Aviation Herald, publikující zprávy o nehodách a incidentech v komerčním letectví.

Černé skříňky stále v řešení

Ani po měsíci bohužel nejsou k dispozici údaje z černých skříněk – tedy ze záznamníku hlasu v pilotní kabině a záznamníku letových dat. Silně poškozená zařízení se sice podařilo nalézt a byla odeslána na analýzu do Pekingu, avšak následně se ukázalo, že paměťový čip záznamníku hlasu byl poškozen a musel být odeslán výrobci k opravě.

Předběžná zpráva uvádí, že letadlo opustilo přidělenou cestovní výšku 8900 metrů ve 14:20:55 místního času. Řídící letového provozu okamžitě kontaktoval posádku, ale nedostal žádnou odpověď. Ve 14:21:40 zaznamenal radar jeho poslední polohu ve výšce 3380 metrů. Stroj se v tom okamžiku pohyboval vůči zemskému povrchu rychlostí 1010 km/h v kurzu 117 stupňů. Následně zmizel z radaru.

Hlavní část trosek byla nalezena v kotlině v prostoru o rozloze 45 metrů čtverečních na souřadnicích N23.3238 E111.1123. Zahrnovaly vodorovný stabilizátor, svislou ocasní plochu, levý a pravý motor, levé a pravé křídlo, části trupu, části kokpitu a také podvozek. Všechny nalezené části byly převezeny k další analýze.

Možná zásadní část příběhu

Již týden po nehodě se objevila informace o nálezu více než metrového kusu trosek asi 12 kilometrů západně od místa havárie. Zpráva nyní blíže specifikuje, že se jednalo o odtokovou hranu wingletu (malé pomocné plochy na konci nosného křídla letadla) pravého křídla. To by mohl být jeden z klíčových prvků celého příběhu, nicméně zpráva zatím pouze konstatuje, ale nevyvozuje žádné závěry.

Kvalifikace a certifikace letové a palubní posádky byla v pořádku, stejně tak letadlo bylo letuschopné bez jakýchkoli odložených záznamů v technickém deníku a na jeho palubě nebyl žádný nebezpečný náklad. Všechna pozemní navigační zařízení fungovala normálně a v době, kdy letoun opustil svou cestovní výšku, nebylo pro danou oblast předpovídáno žádné nebezpečné počasí.

V tuto chvíli tedy není žádný viditelný postup v objasňování příčin, proč se jen šest let starý Boeing zřítil z oblohy. CAAC uzavírá zprávu s tím, že „vyšetřovací tým bude pokračovat v hloubkovém vyšetřování, zaměří se na identifikaci, klasifikaci a inspekci trosek, analýzu letových údajů a nezbytná experimentální ověření v souladu s příslušnými postupy, a vědecky a důsledně určí příčinu nehody."

Určitě si přečtěte

Články odjinud