89
Fotogalerie

Přehlídka technologií a efektivity. Mercedes-Benz Vision EQXX ujede 1000 km i s menší baterií

Mercedes-Benz teprve před pár týdny začal prodávat první elektrický sedal EQS, ale zároveň myslí na vzdálenější budoucnost. Jistě, stačí použít větší baterii, a hned máte elektromobil s větším dojezdem. Automobilka ale tentokrát přitlačila na jiné parametry rovnice. Koncept Vision EQXX se zaměřuje na efektivitu využití energie, hmotnost a aerodynamiku.

Hmotnost se povedlo stlačit na 1 750 kilogramů, což je na elektromobil dobrá hodnota. Ještě působivější je součinitel odporu vzduchu cx 0,17. I když při pohledu na proudnicovitý tvar ani to není velké překvapení.

Klíčová je efektivita, automobilka tvrdí, že z baterie na zadní kola se dostane až 95 % energie. Dojezdu a efektivitě se podřídil i výkon, který je omezen na střízlivých 150 kW.

22C0001_112.jpg22C0001_124.jpg22C0001_128.jpg
V této infografice Mercedes vypíchnul nejvýznamnější technologie použité v konceptu. 

Slibem neurazíš

Akumulátor má kapacitu těsně pod 100 kWh, což vychází na působivou spotřebu 10 kWh na 100 km. To je ekvivalent pro spotřebu kolem jediného litru benzínu na 100 km. Celý článek včetně rámu váží jen 495 kg, takže je o 30 % lehčí a o celých 50 % menší než ve zmíněném produkčním modelu EQS. Tisková zpráva zmiňuje pokroky v chemii baterie a vyšší hustotu uložené energie, ale přesně v tomto bodě je nutné zopakovat, že jde o pouhou vizi pro budoucnost bez časového rámce, kdy bude baterie připravená pro výrobu.

22C0001_171.jpg22C0001_189.jpg22C0001_183.jpg
Interiér pracuje s udržitelnými materiály, recyklovanými plasty, veganskou kůží z houbových vláken a dalšími. Otázkou ale je, co všechno se dostane až do produkce.
22C0001_181.jpg22C0001_186.jpg
Palubní desku tvoří obří displej s úhlopříčkou 47,5 palce a rozlišením 8K (7680 × 660 pixelů).

Do energetického mixu přispěje i solární panel na střeše, ale vzhledem k jeho ploše to bude příspěvek spíše symbolický. Mercedes říká, že za ideálních podmínek může prodloužit dojezd až o 25 km denně.

Určitě si přečtěte

Články odjinud