Překonáme odolnost vůči antibiotikům brutální silou?

• V poslední době čelíme stále častějším a nebezpečnějším případům rezistence bakterií vůči antibiotikům a podle všeho to bude horší a horší
  • Vědci a lékaři vyvíjejí maximální úsilí, aby zlepšili šance pacientů, kteří se s takovými infekcemi setkají
  • Jde o hodně, často i o život

Podle nové studie, kterou uveřejnil online časopis Nature Scientific Reports, bychom mohli překonávat odolnost bakterií vůči antibiotikům podobně jako zelené rozhněvané monstrum ze superhrdinských komiksů – Hulk, tedy brutální silou.

Jak uvádí vedoucí výzkumu, Joseph Ndieyira z medicíny britské University College London (UCL), antibiotika fungují mnoha různými způsoby. Vždy je ale nutné, aby se molekuly antibiotika připojily k bakteriální buňce. Teprve pak ji mohou zabít.

Na bakterie s brutální silou (Foto: UCL)

Když se bakterie stanou rezistentními vůči antibiotikům, tak to často znamená, že se molekuly antibiotika už nemohou připojit k bakteriální buňce. Ndieyira a jeho spolupracovníci zjistili, že některá antibiotika si mohou vynutit spojení s bakteriální buňkou „hrubou silou“.

Joseph Ndieyira pracuje ve své laboratoři (Foto: JKUAT)

Vědci použili velmi citlivé přístroje a testovali s nimi mechanické síly, jaké vytvářejí molekuly antibiotik, když působí na buňky bakterií. Ověřovali přitom působení antibiotik na buňky bakterií citlivých na dané antibiotikum a bakterií, které jsou vůči antibiotiku odolné. Výsledky výzkumu ukazují, že na citlivé bakterie působí antibiotika podobnými mechanickými sílami. U rezistentních bakterií se ale tyto síly značně liší.

Vankomycin (Foto: Pfizer)

Mezi testovanými antibiotiky byl i vankomycin, antibiotikum poslední záchrany, které se používá proti takzvaným masožravým bakteriím – multirezistentním zlatým stafylokokům (MRSA), a také oritavancin, upravená verze vankomycinu, využívaná proti komplexním kožním infekcím.

Zlatý stafylokok MRSA (Foto: NIAID)

Ndieyira a spol. zjistili, že oritavancin působí na rezistentní buňky 11 tisíckrát větší silou nežli vankomycin. Přestože je oritavancin jen modifikací vankomycinu, tak díky hrubé síle dovede zničit bakterie, které jsou odolné vůči vankomycinu. Oritavancin vyvine tak strašnou sílu, že bakterie úplně rozerve. Jako molekulární Hulk. Buňky bakterií zabije za pouhých 15 minut, kdežto vankomycinu to trvá 6-24 hodin.

Závěry výzkumu Ndieyirova týmu pomohou při navrhování nových typů antibiotik. Nabízejí ale také ještě další cestu, jak zlepšit naši pozici v době lavinovitého šíření rezistence vůči antibiotikům – upravovat již existující antibiotika. Už je nejvyšší čas.

Zdroj: UCL News

Témata článku: Věda, Výzkum, Bakterie, Medicína, Zdraví, Antibiotika

Elon Musk má další šílený nápad. Chce spojit mozek s počítačem

** Muskovi už nestačí Tesla a SpaceX ** Chce pochopit lidský mozek a propojit jej s A.I. ** Pomůže mu nový startup Neuralink?

28.  3.  2017 | Čížek Jakub | 19

Další bláznivý cíl Elona Muska: chce propojit mozek a počítač

** Elon Musk chce propojit nervové buňky se strojem ** Za tímto účelem založil společnost Neuralink ** Pokud uspěje, možná brzy nastane doba, kdy už nebudeme potřebovat dotykové obrazovky, klávesnice atd.

28.  3.  2017 | Mihulka Stanislav