Překvapení: Planety se začínají utvářet ještě předtím, než je hotová hvězda

• Nové planetární systémy vznikají prakticky neustále, všude kolem nás
  • V mladých planetárních systémech začínají vznikat planety velice brzo
  • Je to ještě předtím, než je dokončený vznik budoucí hvězdy

Sluneční soustava vznikla velice dávno. Ale nové planetární systémy vznikají prakticky neustále, všude kolem nás. Díky tomu můžeme detailně zkoumat, jak tento podivuhodný proces probíhá.

Tým evropských astronomů pod vedením Leidenské univerzity nedávno zjistil, že v mladých planetárních systémech začínají vznikat planety velice brzo, již předtím, než je dokončený vznik budoucí hvězdy. Nejprve přitom dochází ke slepování částic kosmického prachu, z něhož pak nakonec vzniknou celé planety.

Astronomové v posledních letech objevili mnoho cizích planetárních systémů. Ukázalo se, že kolem prakticky každé hvězdy obíhá minimálně jedna planeta.

Planetární vědce teď velmi zajímá, jak vlastně planety v planetárních systémech vznikají a proč jsou tak rozdílné, pokud jde o jejich počet a velikost. Evropský výzkum potvrdil, že se vznik planet rozbíhá ještě předtím, než se rozžehne hotová hvězda.

Daniel Harsono a jeho spolupracovníci zkoumali vznik planetárních systémů pomocí soustavy radioteleskopů ALMA v chilské poušti Atacama. Talíře radioteleskopů namířili do souhvězdí Býka, na čerstvou planetární soustavu TMCC1A, kde teprve vzniká hvězda.

Astronomové se zaměřili na protoplanetární disk systému TMCC1A, který obtáčí vznikající hvězdu. Právě v protoplanetárních discích se z kosmického prachu a plynu rodí nové planety.

Harsono s kolegy si všimli, že v tomto protoplanetárním disku nápadně schází záření, které by měly vyzařovat částice oxidu uhelnatého. Z toho usoudili, že tento typ záření je v disku pohlcován velkými zrnky prachu.

Svoji hypotézu si vědci ověřili na počítačových matematických modelech. Vyšlo jim, že částice prachu v protoplanetárním disku soustavy TMCC1A již zvětšily svoji velikost. Z rozměrů kolem tisícin milimetrů se rozrostly až na zhruba jeden milimetr.

Podle Harsona a jeho kolegů je to velmi překvapující. Planetární prach se začíná slepovat už ve chvíli, kdy má budoucí hvězda teprve polovinu až tři čtvrtiny počáteční hmotnosti.

Velmi brzký start tvorby planet v protoplanetárním disku by mohl přispět k vysvětlení vzniku plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn. Podle toho, co víme, totiž právě tyhle veliké planety mohou vzniknout ve velmi mladém protoplanetárním disku. Jen mladé disky na to totiž mají dostatek hmoty.

Vědci už plánují budoucí výzkum, v němž by rádi podobným způsobem prozkoumali další mladé planetární systémy. Pak vyjde najevo, jestli je planetární soustava TMCC1A v tomto směru běžná anebo zda jde o výjimku potvrzující pravidlo.

Foto: Universiteit Leiden

Diskuze (8) Další článek: Streamování her je budoucnost. Zjevně tomu věří i Google a chystá vlastní řešení

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Jupiter, Saturn, Sluneční soustava, Hvězda, Alma, Systém, Vznik planet, Budoucí výzkum, Atakama, Planeta, Podobný způsob, Disk, Prach, Vznik, Oxid uhelnatý, Kosmický prach, Talíř, Planetární vědec, Protoplanetární disk, Chilská poušť, Plynný obr, Celá planeta

Srovnávací test chytrých hodinek do 2000 Kč. Dříve vyhozené peníze, dnes už ty nejlepší dávají smysl

Vybrali jsme osm chytrých hodinek s cenou maximálně 2 000 Kč. Díky nim můžete mít všechny notifikace hezky po ruce, případně vědět, jak moc jste se dnes hýbali nebo jak dobře, či špatně jste spali.

SrovnáníHodinky
Jak vysoké jsou dotace na fotovoltaiku. Dotační program Nová zelená úsporám překvapí lidským přístupem

Od 1. října 2021 platí upravené podmínky pro dotaci na FVE, přičemž v platnosti by měly zůstat až do roku 2025. Důležitou informací je, že jde o podmínky velmi štědré.

DotaceEnergetikaFotovoltaika
16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

** Internet se roky bavil uměle rozčtverečkovanými místy v mapách ** Postupně jich ale ubývá, nebo se jedná o běžné chyby ** Výjimkou je Evropa. Tady čtverečkujeme až až

Přehledně: Ceny drahých grafik v Česku výrazně padají, hlavní důvody teprve přijdou

** Ceny karet se začínají přibližovat těm stanoveným AMD a Nvidií ** V nižších třídách se už vyplatí grafiky koupit ** U high-endu je ale rozumnější chvíli počkat na novou generaci

Cenový přehled
Šalinoleaks: Odposloucháváme pražské šaliny, autobusy a vlaky a kreslíme je na mapu

**Kde jsou právě teď pražské tramvaje, autobusy a příměstské vlaky? ** Zobrazí je oficiální mapa a mobilní aplikace ** Věděli jste ale, že je k dispozici také API? Dnes si ho vyzkoušíme

GISDopravaPojďme programovat elektroniku

Jak přečíst platební kartu mobilem a k čemu je to dobré

Pokud vlastníte telefon s technologii NFC, můžete prostřednictvím aplikace pro Android zkusit načíst údaje ze své bezkontaktní karty. Vyzkoušíte si tak třeba, jak moc je náchylná k případnému RFID skimmingu.

NávodyMobilní aplikace
MacBook Air M2 bude hit. Apple vsadil na nový design, vrátil MagSafe a displej ozdobil výřezem

** Po dlouhých letech se mění ikonický design MacBooku Air ** Apple zlepšil výkon, obraz i zvuk ** Zůstává přitom pořád skvělá výdrž a dokonale tichý chod

MacBookApple
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika