Překvapivé zjištění: Naše planeta má dvě magnetická pole

Tři družice projektu Swarm odhalily magnetické pole produkované přílivy oceánů. Toto „další“ magnetické pole by nám mohlo pomoct vytvořit lepší modely týkající se globálního oteplování.

„Je to opravdu malé magnetické pole,“ uvedl fyzik Nils Olsen z Technical University of Denmark v rozhovoru pro BBC. „Je asi 20 000krát slabší než globální magnetické pole Země.“

Toto slabé magnetické pole vytvářejí ionty ve vodách oceánů, které se pohybují v proudech či přílivech. „Použili jsme Swarm k měření magnetických signálů přílivů z povrchu oceánů na mořské dno, což nám poskytlo skutečně globální obraz toho, jak oceán proudí ve všech hloubkách – a to je novinka,“ konstatoval Olsen.

Jelikož oceány dokážou pohlcovat velké množství skleníkových plynů, tyto informace jsou přesně tím, co potřebujeme, chceme-li předpovídat jak moc je naše planeta schopna absorbovat přebytečné teplo.

„Navíc, protože tento přílivový magnetický signál rovněž vyvolává slabou magnetickou odezvu hluboko pod mořským dnem, tyto výsledky nám umožní dozvědět se více o elektrických vlastnostech zemské litosféry a horního pláště,“ uzavřel Olsen.

Připomeňme, že družice Swarm byly vypuštěny v roce 2013. V současné době obíhají ve výšce 300 až 530 kilometrů a shromažďují data o magnetickém poli Země.

Diskuze (18) Další článek: Když ne Facebook, odposlouchává nás Google nebo Microsoft? Kontroverzní video budí otázky